سینماسینما، پریسا ساسانی
حمیدرضا آذرنگ در ساخت نخستین فیلم سینمایی خود نشان داد سینما را می شناسد و در این مدیوم با ذهنیت خلاق و به دور از شعار زدگی می تواند رشد کند.
فیلم «روزی روزگاری آبادان» مروری بر سرنوشت مردمانی است که در شهر جنگ دیده و جنگ زده آبادان جان دادند و حال آنکه آذرنگ با روایت داستانی رئال بیننده را با تجربه ای کمتر دیده شده در سینمای ایران مواجه می کند و به ناگاه تماشاچی را به دنیایی سورئال ولی کاملا باورپذیر پرتاب می کند. دنیایی که بیضایی در فیلم «مسافران» با یک فلاش فوروارد با دیالوگ به یادماندنی «ما می ریم به تهران برای عروسی خواهر کوچکم ما به تهران نمی رسیم ما همگی می میریم» برای ما به یادگار گذاشته و اکنون آذرنگ در «روزی روزگاری آبادان» با جمله خیری: «من این صحنه رو انگار تو خواب دیدم» بار دیگر برای مخاطب یادآوری می کند. آذرنگ در نخستین تجربه فیلمسازی خود نشان داد هنر نمایش را می شناسد و اتفاقا بر خلاف خیلی از فیلمسازان به خصوص فیلمسازان فیلم اول که آثارشان فیلمنامه های محکم و استوار ندارند، او فیلمنامه نویسی بدون دخل و تصرف هنگام فیلمبرداری را می شناسد و پیرنگ های پنهان در روایت داستان و بازی های به اندازه هر یک از کاراکترها حکایت از نظم داستان، میزانسن درست (به ویژه فیلمبرداری صحنه آویزان شدن موشک از سقف) و شناخت و تسلط کافی به فیلمنامه دارد. گرچه بسیاری معتقدند اجرای نمایشنامه ای با همین مضمون در ساخت فیلم به او کمک کرده، اما واقعیت این است ساخت فیلم سورئال در مدیوم سینما که در عین حال باورپذیر هم باشد و مخاطب تا پایان با او همراه باشد کاری سخت است که یک کارگردان خوش ذوق و کاربلد می خواهد و خب آذرنگ از پس آن برآمده بود.
نگاه تازه و انتقادی به پدیده شوم جنگ در فیلم «روزی روزگاری آبادان» حرف تازه ای در سینمای ایران است. حرفی که اتفاقا چهره زشت جنگ را فراتر از مرزها برده بود و شهر آبادان برای نخستین بار به عنوان شهری نمادین و فرا مرزی که داستان جنگ را بیان می کند به تماشاگران نشان داده می شود و بازی های پخته و دانش هر یک از بازیگران نسبت به نقشی که بازی کرده بودند به روایت درست داستان کمک کرده بود.
حمید آذرنگ از این پس می تواند فیلم های خوبی در تاریخ سینمای ایران به یادگار بگذارد و جریان تازه و منحصر به فردی از خلاقیت را برای تماشاگر به جای بگذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزهای داغ تابستان با چهرههای کمی غیرتکراری سینما
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- الهام حمیدی به «خائن کشی» پیوست + عکس
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد