سینماسینما، پریسا ساسانی
حمیدرضا آذرنگ در ساخت نخستین فیلم سینمایی خود نشان داد سینما را می شناسد و در این مدیوم با ذهنیت خلاق و به دور از شعار زدگی می تواند رشد کند.
فیلم «روزی روزگاری آبادان» مروری بر سرنوشت مردمانی است که در شهر جنگ دیده و جنگ زده آبادان جان دادند و حال آنکه آذرنگ با روایت داستانی رئال بیننده را با تجربه ای کمتر دیده شده در سینمای ایران مواجه می کند و به ناگاه تماشاچی را به دنیایی سورئال ولی کاملا باورپذیر پرتاب می کند. دنیایی که بیضایی در فیلم «مسافران» با یک فلاش فوروارد با دیالوگ به یادماندنی «ما می ریم به تهران برای عروسی خواهر کوچکم ما به تهران نمی رسیم ما همگی می میریم» برای ما به یادگار گذاشته و اکنون آذرنگ در «روزی روزگاری آبادان» با جمله خیری: «من این صحنه رو انگار تو خواب دیدم» بار دیگر برای مخاطب یادآوری می کند. آذرنگ در نخستین تجربه فیلمسازی خود نشان داد هنر نمایش را می شناسد و اتفاقا بر خلاف خیلی از فیلمسازان به خصوص فیلمسازان فیلم اول که آثارشان فیلمنامه های محکم و استوار ندارند، او فیلمنامه نویسی بدون دخل و تصرف هنگام فیلمبرداری را می شناسد و پیرنگ های پنهان در روایت داستان و بازی های به اندازه هر یک از کاراکترها حکایت از نظم داستان، میزانسن درست (به ویژه فیلمبرداری صحنه آویزان شدن موشک از سقف) و شناخت و تسلط کافی به فیلمنامه دارد. گرچه بسیاری معتقدند اجرای نمایشنامه ای با همین مضمون در ساخت فیلم به او کمک کرده، اما واقعیت این است ساخت فیلم سورئال در مدیوم سینما که در عین حال باورپذیر هم باشد و مخاطب تا پایان با او همراه باشد کاری سخت است که یک کارگردان خوش ذوق و کاربلد می خواهد و خب آذرنگ از پس آن برآمده بود.
نگاه تازه و انتقادی به پدیده شوم جنگ در فیلم «روزی روزگاری آبادان» حرف تازه ای در سینمای ایران است. حرفی که اتفاقا چهره زشت جنگ را فراتر از مرزها برده بود و شهر آبادان برای نخستین بار به عنوان شهری نمادین و فرا مرزی که داستان جنگ را بیان می کند به تماشاگران نشان داده می شود و بازی های پخته و دانش هر یک از بازیگران نسبت به نقشی که بازی کرده بودند به روایت درست داستان کمک کرده بود.
حمید آذرنگ از این پس می تواند فیلم های خوبی در تاریخ سینمای ایران به یادگار بگذارد و جریان تازه و منحصر به فردی از خلاقیت را برای تماشاگر به جای بگذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزهای داغ تابستان با چهرههای کمی غیرتکراری سینما
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- الهام حمیدی به «خائن کشی» پیوست + عکس
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





