سینماسینما، نغمه خدابخش
فیلم «علفزار» روایتی از یک داستان واقعیست، روایتی ملتهب و تلخ. یک خطی این روایت نیز آزاردهنده است چه رسد به زمانی که تصاویرش بر پرده سینما نقش ببندد.
علفزار حکایت علفهای هرزه ای است که در هر مکانی میتوانند رشد کنند و ریشه دیگر گیاهان را بسوزانند، از ضعیف ترینشان گرفته تا صاحبان قدرتشان. ضعیفان به جسم تجاوز و تعرض میکنند که نتیجه اش تجاوز به روح و روان است و قدرتمندان تیشه بر ریشه انسانیت میزنند و نتیجه اش سرخوردگی و حقارت و فرو خوردن بغضهاست.
کاظم دانشی در اولین ساخته بلند سینمایی خود با انتخاب سوژه ای جنایی و پر تنش احساسات مخاطب را نشانه گرفته است و با چیدمانی درست و ساختاری قابل قبول اثری تاثیرگذار و کنجکاوی برانگیز را به تصویر کشیده است.
فیلم با سکانس غافلگیرکننده ای شروع میشود و شوک اولیه را به مخاطب میدهد و با پیش رفت روایت، داستان به سمت و سویی دیگر میرود. نکته مهم و مشترک آغاز و پایان علفزار قربانی شدن کودکان در غفلتها و ندانم کاریهای بزرگترهاست. کودکی بر اثر اشتباهی کوچک جسم و جانش از بین میرود و کودکی دیگر به خاطر اشتباهی غیر قابل جبران، روح و روانش نابود میشود. از نکات قابل توجه فیلم پر بازیگر بودن آن است مجموع بازیگرها درخشان ظاهر شده اند و نقش آفرینی درست و بجا و همچنین شخصیت پردازی قابل قبولی دارند از سویی دیگر طراحی گریمِ چهره پرداز جوان «مونا جعفری» باورپذیری کاراکترها و همراهی بیننده را باعث شده است. در بخش بازیگری، از درخشش بازی صدف اسپهبدی بازیگر نوظهور نمیتوان چشم پوشی کرد.
«شادروان» اما برگرفته از یک اتفاق مشخص نیست. قصه فیلم حکایتی است ملموس از نابرابریها، فقر و نداری، حسرت، حفظ آبرو، سرخ نگه داشتن صورت با سیلی. شادروان جنازه پدری است که از سر فقر روی زمین مانده، آبروی مادری است که بخاطر خالی بودن یخچال ریخته شده، حسرت عشقی است که به خاطر آینده ای مبهم بر دل جوانی مانده است. شادروان یک تلخی بشدت واقعی است که نمیتوان آنرا نادیده گرفت.
حسین نمازی در فیلم خود همه این تلخیها را با چاشنیای شیرین به تصویر کشیده است، طنز تلخ فیلم همزمان که لبخند به چهره تماشاگر می آورد غمی سنگین را در دل او تلنبار میکند.
همه چیز در شادروان واقعی است، خنده ها واقعی است و از ته دل، گریه ها واقعی است و از سوز دل، زندگی واقعی است با فراز و نشیبهایش و تلخی واقعی است و دردناک.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- یک درام جنایی تازه برای شبکه نمایش خانگی کلید خورد
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





