سینماسینما، محسن جعفری راد
به نظر می رسد که فیلم جدید اصغر فرهادی بیشتر برای اکران داخلی و به قصد فروش بالا ساخته می شود، هر چند که او با اغلب فیلمهایش به فروش بالا در گیشه دست یافته اما این بار، انتخاب بازیگرانش به طور مستقیم این رویکرد را نشان می دهد. دو بازیگر اصلی اش با اینکه سیمرغ جشنواره فجر و جوایز متنوع دیگر را کسب کرده اند، بیشتر نزد مخاطبان عام شناخته شده اند تا تحسین منتقدان. به عنوان مثال محسن تنابنده محبوب ترین بازیگر سریال پایتخت است و امیر جدیدی با بازی در ژانرهای متنوع مثل اژدها وارد می شود، من، قاتل اهلی، رخ دیوانه، تنگه ابوقریب و … سعی کرده کار در عرصه های مختلف را تجربه کند. در این میان عنوان فیلم و مکان فیلمبرداری فیلم (شیراز) این پیش فرض را می سازد که با فیلمی سرگرم کننده رو به رو هستیم تا اینکه در حد و اندازه فیلم هایی مثل درباره الی… و یا جدایی نادر از سیمین، یعنی بهترین فیلم های فرهادی، باشد. محسن تنابنده در چند سال اخیر کمتر کار موفقی در سینما داشته، موفق به لحاظ فروش گیشه؛ از فیلم قسم که به کارگردانی خودش بود تا فیلم فراری، یا حتی در جشنواره فجر سال گذشته با فیلم هایی مثل سه کام حبس و عنکبوت، توجهی را برنیانگیخت یا امیر جدیدی با فیلم هایی مثل قاتل اهلی و … اما فرهادی همیشه نشان داده غیر از تسلطش بر فیلمنامه و اجرا، هوشمندی کم نظیری در انطباق حال و هوای فیلم با اتمسفر جامعه دارد که قبلا اوجش را در جدایی نادر از سیمین دیده ایم.
فیلم تازه او با نام قهرمان، نقطه عطفی بعد از درباره الی … می تواند در کارنامه فرهادی باشد. همان طور که درباره الی… دروازه جشنواره الف جهانی را به سمت فرهادی گشود، فیلم قهرمان هم می تواند مسیر تازه ای را برای او بسازد، چرا که بعد از تجربه ساخته فیلم همه می دانند در اسپانیا و همکاری با دو بازیگر مشهور جهانی و برنده اسکار، یعنی پنه لوپه کروز و خاویر باردم و فروش موفق فیلم در جهان، حالا به ایران بازگشته و بعد از سه سال، می خواهد نهمین فیلمش را بسازد.
کنجکاوی ها درباره فیلم خیلی زیاد است. ابتدا گفته شد نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار به عنوان بازیگر معرفی شدند، اما تکذیب شد، بعد امیر جدیدی و رعنا آزادی ور و در نهایت قرعه به نام تنابنده و جدیدی افتاد.
سوالهای فراوانی به ذهن می رسد. آیا قرار است فیلمی کلاسیک مشاهده کنیم از تقابل قهرمان با ضد قهرمان یا نه صرفا عنوان فیلم، عنوان کنایه آمیز و رمز آلودی است. یا شاید باز هم قرار است ابعاد پنهان و پیدای طبقه متزلزل متوسط ترسیم شود، هر چه هست، خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که فرهادی بر عکس فیلم هایی مثل گذشته و همه می دانند که در خارج از ایران ساخته، با فیلم هایی که در ایران ساخته بیشتر موفق بوده و شاید فیلم قهرمان، بازگشت فرهادی به سینمایی باشد که مخاطب ایرانی با پوست و خون و استخوانش می تواند آن را لمس کند.
باید منتظر ماند و دید فیلمی که قرار است در مرداد ماه کلید بخورد به جشنواره فجر می رسد یا نه؟ فرهادی که کلکسیون جوایز داخلی و خارجی را دارد، فیلم را مستقیم به جشنواره های الف دنیا می فرستد؟ شاید هم به طور مستقیم اکران شود که اصلا با ادامه موج های کرونا سرنوشت این فرضیه هم مشخص نیست!
به هر حال از همین حالا باید عنوان کرد که فیلم قهرمان در میان تولیدات انبوه امسال، کنجکاو برانگیزترین فیلم سال است، از پرافتخارترین فیلمساز تاریخ سینمای ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری