سینماسینما، محسن جعفری راد
به نظر می رسد که فیلم جدید اصغر فرهادی بیشتر برای اکران داخلی و به قصد فروش بالا ساخته می شود، هر چند که او با اغلب فیلمهایش به فروش بالا در گیشه دست یافته اما این بار، انتخاب بازیگرانش به طور مستقیم این رویکرد را نشان می دهد. دو بازیگر اصلی اش با اینکه سیمرغ جشنواره فجر و جوایز متنوع دیگر را کسب کرده اند، بیشتر نزد مخاطبان عام شناخته شده اند تا تحسین منتقدان. به عنوان مثال محسن تنابنده محبوب ترین بازیگر سریال پایتخت است و امیر جدیدی با بازی در ژانرهای متنوع مثل اژدها وارد می شود، من، قاتل اهلی، رخ دیوانه، تنگه ابوقریب و … سعی کرده کار در عرصه های مختلف را تجربه کند. در این میان عنوان فیلم و مکان فیلمبرداری فیلم (شیراز) این پیش فرض را می سازد که با فیلمی سرگرم کننده رو به رو هستیم تا اینکه در حد و اندازه فیلم هایی مثل درباره الی… و یا جدایی نادر از سیمین، یعنی بهترین فیلم های فرهادی، باشد. محسن تنابنده در چند سال اخیر کمتر کار موفقی در سینما داشته، موفق به لحاظ فروش گیشه؛ از فیلم قسم که به کارگردانی خودش بود تا فیلم فراری، یا حتی در جشنواره فجر سال گذشته با فیلم هایی مثل سه کام حبس و عنکبوت، توجهی را برنیانگیخت یا امیر جدیدی با فیلم هایی مثل قاتل اهلی و … اما فرهادی همیشه نشان داده غیر از تسلطش بر فیلمنامه و اجرا، هوشمندی کم نظیری در انطباق حال و هوای فیلم با اتمسفر جامعه دارد که قبلا اوجش را در جدایی نادر از سیمین دیده ایم.
فیلم تازه او با نام قهرمان، نقطه عطفی بعد از درباره الی … می تواند در کارنامه فرهادی باشد. همان طور که درباره الی… دروازه جشنواره الف جهانی را به سمت فرهادی گشود، فیلم قهرمان هم می تواند مسیر تازه ای را برای او بسازد، چرا که بعد از تجربه ساخته فیلم همه می دانند در اسپانیا و همکاری با دو بازیگر مشهور جهانی و برنده اسکار، یعنی پنه لوپه کروز و خاویر باردم و فروش موفق فیلم در جهان، حالا به ایران بازگشته و بعد از سه سال، می خواهد نهمین فیلمش را بسازد.
کنجکاوی ها درباره فیلم خیلی زیاد است. ابتدا گفته شد نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار به عنوان بازیگر معرفی شدند، اما تکذیب شد، بعد امیر جدیدی و رعنا آزادی ور و در نهایت قرعه به نام تنابنده و جدیدی افتاد.
سوالهای فراوانی به ذهن می رسد. آیا قرار است فیلمی کلاسیک مشاهده کنیم از تقابل قهرمان با ضد قهرمان یا نه صرفا عنوان فیلم، عنوان کنایه آمیز و رمز آلودی است. یا شاید باز هم قرار است ابعاد پنهان و پیدای طبقه متزلزل متوسط ترسیم شود، هر چه هست، خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که فرهادی بر عکس فیلم هایی مثل گذشته و همه می دانند که در خارج از ایران ساخته، با فیلم هایی که در ایران ساخته بیشتر موفق بوده و شاید فیلم قهرمان، بازگشت فرهادی به سینمایی باشد که مخاطب ایرانی با پوست و خون و استخوانش می تواند آن را لمس کند.
باید منتظر ماند و دید فیلمی که قرار است در مرداد ماه کلید بخورد به جشنواره فجر می رسد یا نه؟ فرهادی که کلکسیون جوایز داخلی و خارجی را دارد، فیلم را مستقیم به جشنواره های الف دنیا می فرستد؟ شاید هم به طور مستقیم اکران شود که اصلا با ادامه موج های کرونا سرنوشت این فرضیه هم مشخص نیست!
به هر حال از همین حالا باید عنوان کرد که فیلم قهرمان در میان تولیدات انبوه امسال، کنجکاو برانگیزترین فیلم سال است، از پرافتخارترین فیلمساز تاریخ سینمای ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





