سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
کمی بعد از اوج گرفتنِ موجِ جنبش ضدِ آزار جنسی در سینما، کاترین دنوو، ستارهی نامدار سینمای فرانسه، نامهای را علیه این کارزار امضاء کرد که امضای صد زن دیگر هم پای آن بود. او صریحاً بر حمایت از قربانیانِ آزار جنسی تأکید میکرد اما معتقد بود این جنبش نباید بر روابط زنان و مردان سایهای از هراس ذهنی بیندازد. کاترین دنوو از عبارت حق اغواگری استفاده کرد که معنای سادهی آن آزادیِ تلاشهای دلبرانه بود اما هراس از انگِ آزارگری میتوانست این نوع هنجارهای جنسیتی را هم مختل کند. فارغ از تفاوتهای فرهنگی در مفهوم اغواگری و دلبرانگی چنین دیدگاهی نشانهی آگاهی از پیچیدگیهای روابط جنسیتی است. در واقع این تصور درست است که مردانی آزارگر وجود دارند که -با سوءاستفاده از قدرت- نسبت به زنان بیپناه مرتکب خشونت، تجاوز یا تعرضِ آشکار میشوند اما این واقعیت مسلم که حُکمی قاطع میطلبد تنها بخش کوچکی از موارد آزار را شامل میشود و گسترهی بزرگ آمارِ آزارگری جنسی با ابهام و چون و چرا همراه است و کار را بغرنج میکند. خوشبختانه از اظهارات نمایندگان محترمِ بازیگران زن سینمای ایران پیداست که به این پیچیدگیها آگاهی دارند و رفتاری خردمندانه و پخته در پیش گرفتهاند. بنابراین بنظرم آمد برای کمک به این مطالبهی دادخواهانه به نکاتی اشاره کنم و امیدوار باشم ساز و کاری شکل بگیرد که عملاً به کاهش آزارگری واقعی منتهی شود و موجی و تَبی نباشد که بیاید و برود.
میدانیم که آزارگری جنسی یک معضل انتزاعی نیست. یک ناهنجاری است در بافت و بستر کلانِ روابط انسانی و هنجارهای جنسیتی؛ نگارنده، نزدیک به دو سال پیش، در نشریهای در یادداشت طولانی، سعی کردم نشان بدهم چرا بدون تغییر بنیادی در نگرش به روابط جنسیتی، احتمال حذف یا کاهش چشمگیرِ آزارگری وجود ندارد؛ یادداشتی که متکی بود به تاریخچهی پژوهشی در آزارگری جنسی و بضاعت اندکِ شخصیام؛ یکی از سه کنجکاوی پژوهشیِ اصلیام در بیست سال گذشته که امیدوارم بتوانم -در آیندهای نه چندان دور- آن را به سرانجام برسانم و یافتهها و نتایج علمیاش را منتشر کنم.
اما اولین نکتهای که بد نیست که به آن اشاره کنم این است که باید بین تعریف اخلاقی و تعریف حقوقی از آزارگری، تمایزی خویشتندارانه قائل شد. از دههی ۷۰ میلادی که اصطلاح آزارگری جنسی sexual harassment ابداع و متداول شد تا امروز، با وجود انبوهی از پژوهشهای ارزشمند، هنوز هیچ توافقی کلی بر سرِ تعریف این مفهوم وجود ندارد که بتواند مبنای تصمیمات حقوقی و قضائی قرار گیرد. البته این به معنای آن نیست که باید دست روی دست گذاشت بلکه این تجربهی تاریخی به ما میآموزد که بهتر است برای یافتن یک راهکارِ متفاوت و مؤثر دست به انتخاب زد؛ بدون سرگشتگی از درون مباحث نظری و موانع عملی قانونی عبور کرد و با استفاده از برخی مفاهیم بنیادیِ پژوهشهای آزارگری به یک الگوی ساده و عملی برای مواجهه با آزار دست پیدا کرد. شاید یک منشور حقوق جنسیتی؛ یک منشور حقوقی حداقلیِ کاربردی؛ چیزی شبیه منشور حقوق شهروندی یا حقوق بیمار هنگام درمان.
بنظرم میآید و باید تأکید کنم که بررسی موردیِ هر شکایت آزارگری -که روند معمول اینگونه دادخواهیهاست- بعید است تغییر معنیداری در هنجارهای حرفهای ایجاد کند و تمرکز بر آن مفید نیست. اما تهیهی یک منشور حقوقی که مصادیق آزارگری در آن ذکر شده باشد احتمالاً میتواند راهکار نتیجهبخشتری باشد. حتی میتوان یک طبقهبندی تشخیصی از موارد آزار ساخت؛ یقیناً در کارگروهِ بررسی مطالبهی بازیگران محترم روانشناسانی هم هستند که با طبقهبندی تشخیصی در روانشناسی (DSM) آشنا باشند.
این طبقهبندی یک چارچوب بسته نیست و قابل بازنگری است. حداقلیبودنِ موارد آزار آن را کاربردتری میکند. بگمانم فهرستی از مصادیق شدید آزار، کافی است. رفتارهای آزارگرانهی خفیفتر اگر بارِ حقوقی پیدا کنند و جرمانگاری شوند امکان سوءاستفاده از منشور را افزایش میدهند و با افزایش کمیتِ ادعاهای حقوقیِ آزارگری، عملاً حقانیت مسألهی اصلی را مخدوش و نامعتبر میکنند؛ بهتر است موارد خفیف به هنجارسازیهای اجتماعی و اخلاقی واگذار شود. پیشنهاد نگارنده این است که پسوند زنان به نامِ منشور حقوقی جنسیتی افزوده نشود چرا که در بلندمدت میتواند این دادخواهی را به دام فمنیسم ایدئولوژیک گرفتار کند و مثل هر ایدئولوژی دیگری پیامدهای ویرانگرش- در بلندمدت- انگیزههای والای انسانیاش را مدفون کند. مقصودم از ایدئولوژیککردنِ فمنیسم آن ویژگی دوگانهساز ایدئولوژیهاست که منشأِ همهی مشکلات را صرفاً و مطلقاً عاملی بیرون از خود میدانند. (البته فمنیسم علمی در ۵۰ سال گذشته دستاوردهای گرانمایهای داشته که در دیگر حوزههای علمی هم کاربرد دارد؛ مثلاً پژوهشهای فمنیستی در حوزه گفتمان قدرت یا زبانشناسی)
حذف پسوند زنان از نام ِ منشور حقوق جنسیتی علاوه بر پرهیز و پیشگیری از تقابل جنسیتی میتواند دیگر آزارهای جنسیتی را هم پوشش بدهد. جنسیت زنان بیشتر هدف آزار است؟ بله حق با شماست اما این واقعیت خللی در کارکرد منشور ایجاد نخواهد کرد و آمار دادخواهی زنان را افزایش میدهد. فراموش نکنید که قرار است این منشور ساز و کارهای حقوقی را تسهیل کند نه آنکه بازنمایی علمی یا اخلاقی یک ناهنجاری باشد. ممکن است کسی بپرسد حالا که پسوند زنان را حذف میکنیم چرا پسوند جنسیت را نگه داریم؟ میتوانیم یک قانون کلی دربارهی امنیت شغلی یا محیط کاریِ غیرخصومتآمیز تصویب کنیم. این نکته چالش مهم دیگری است که همهی رویکردهای پژوهشی آزارگری با آن دست به گریبان بودهاند؛ یعنی محدودیت یا گسترشِ بیش از حدِ تعاریف آزارگری و مواجهه با آن؛ تقلیلگرایی یا تعمیمگرایی افراطی؛ به گمان نگارنده، حذف جنسیت از نامِ منشور حقوقی جنسیتی میتواند این مطالبهگری را دچار تعمیمگرایی افراطی کند و تمایز ضروری آن را نادیده بگیرد و منجر به تغییر معنیدار نشود.
و نکتهی پایانی اینکه یکی از انواع اصلی آزارگری باجگیری یا اخاذی جنسی است که به دو صورت تهدید یا تطمیع جنسی اتفاق میافتد؛ قانونگذاری برای تهدید آسانتر است اما وقتی پای تطمیع در میان باشد، شهرت، قدرت و یا ثروت، اثبات آزارگری بسیار دشوار میشود درحالیکه موارد قابل توجهی از آزارگری همراه با نوعی تطمیعِ صریح یا تلویحی است. این نشان میدهد که آموزش تطمیعناپذیری به جامعهی زنان و هنجارسازی فرهنگی میتواند نقش مهمی در کاهش آزارگری داشته باشد.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- رونمایی از کتاب بیتا / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید