سینماسینما، مرتضی رنجبران؛
اگر بپذیریم در کشوری زندگی میکنیم که فرهنگ و هنر آن از آبشخور دولتی تغذیه میکند و وابستگیهای دولتی در هیچ برهه زمانی دست از سر فرهنگ و هنر این مملکت برنداشته، انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد برای کسانی که در این عرصه فعالیت میکنند از اهمیت بسزایی برخوردار است.
فارغ از بحث بلایای طبیعی و غیرطبیعی که در سه سال اخیر و البته در چهار سال دوم دولت روحانی بر سر فرهنگ و هنر این مرز و بوم آمده که خود یک کتاب چند هزار برگی است؛ عرصه فرهنگ و هنر نیازمند دمیده شدن نفسی تازه است.
اگر به نفس مسئله فرهنگ و هنر برگردیم قطعا کلمه ارشاد تناسبی با این دو مقوله ندارد اما، در همه این سالها ارشاد یک قاعده نانوشته نه، که نوشته شده بر سردر محمل مدیریت فرهنگ این سرزمین است.
قاعدهای که به نظر میرسد با روی کار آمدن دولت چهاردهم این توقع وجود دارد با تغییر ریل از مسیر سانسور، اعلام ممنوع الکاری، تقابل با اهالی هنر و نگه داشتن صندلیهای مدیریتی و تکیه بر کمیتها و ارائه گاه و بیگاه آمار و ارقام به مسیر عقلانیت و جذب حداکثری برسد.
در کنار همه این اتفاقات اما آنچه اینروزها در محافل رسانهای مورد توجه است گمانهزنیها درباره وزیر آینده است؛ گمانهزنیهایی که بیش از آنکه برآمده از کارگروههای تخصصی و اهل فن فرهنگ و هنر باشد برگرفته از سهمخواهیها و ایجاد گعدههای رسانهای برای بالا بردن شخص یا اشخاصی حتی به قیمت بازگشت به گذشته و مهرههای مورد تایید دولت در سایه است.
حضور برخی چهرههای رسانهتی، مشاوران منتسب به دولت سایه که رد پای آنان در بخشهای مختلف فضای فرهنگی دیده میشده، در محافل و گروههای فرهنگی منتسب به دولت چهاردهم زنگ خطری بزرگ است؛ در کنار این امر که باید از همه طیفهای فکری مشورتهای لازم گرفته شود اما حضور گروهی که با گرفتن عکس یادگاری تلاش میکنند از دولت سایه به دولت چهاردهم عنوان ستاره نقل و انتقالات دولتی را به خود اختصاص دهند یک زنگ خطر و این مهم نیازمند هوشمندی است.
باید بپذیریم بازگشت به عقب، استفاده دوباره از مدیرانی که دلیل توقیف بسیاری از آثار بوده و سبقه فعالیت در بخشهای حساس نظامی و انتظامی داشتهاند و از هیچ تلاشی برای حفظ میز خود فروگذاری نکردند نه تنها تغییری را در شرایط ایجاد نمیکند بلکه باعث وخیمتر شدن اوضاع میشود.
امروز عرصه فرهنگ و هنر نیازمند مدیری شجاع است تا در برابر حمله احتمالی وابستگان دولت سایه ایستادگی کرده و با یک نهیب رسانههای منتسب به این گروه و توییت رسانهایهای حاضر به یراقشان، میدان را خالی نکند.
مدیرانی که چیزی به اسم ملاحظات و شرایط حساس کنونی را نمیپذیرند و تنها دغدغه آنان حفظ جایگاه فرهنگ و هنر و هنرمندان این مرز و بوم است.
امروز نیازمند مدیری هستیم که از جنس اهالی فرهنگ و هنر و مورد قبول قشری باشد که در ۷ سال اخیر روزگار سختی را سپری کردند؛ همانها که در فرودگاهها و به بهانههای مختلف پاسپورتشان ضبط شد اما برای رفع مشکلاتشان اقدامی نشد و تنها رنج نامههایشان را در فضای مجازی به رشته تحریر درآوردند.
مدیر بعدی، وزیر بعدی باید کسی باشد که اختیار عمل داشته، نخواهد در عرصه فرهنگ مشق سیاست کند و فریب گعدهها را نخورد.
به هر حال امروز این امیدواری وجود دارد؛ امیدواری به بازگشت عقلانیت، انسانیت و شرافت؛ هرچند که ایستادگی در این راه بسیار دشوار است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- وزیر ارشاد: سامانه سازوکار جدیدی برای نظارت بر فیلمهای سینمایی در حال تدوین است
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند