سینماسینما، مازیار معاونی
ساخت مجموعه های نمایشی مختص ایام محرم در مقطعی مورد توجه تصمیم گیران حوزه نمایش سیما قرار گرفت که هنوز سریالهای تلویزیونی، تنها امکان موجود مخاطبین برای پیگیری مدیوم سریال محسوب می شدند و گزینه هایی نظیر شبکه نمایش خانگی و کانالهای فارسی زبان آن سوی آبی که فرصت گسترده ای برای عرضه مجموعه در اختیار بینندگان آن سوی قاب شیشه ای قرار می دهند هنوز پا به عرصه ظهور نگذاشته بودند. در آن دوره زمانی، مجموعه های مناسبتی به واسطه برخورداری از امکان پخش هر شبی ، وسواس شبکه ها در به کارگیری عوامل سازنده ی دارای پیشینه قابل دفاع و بودجه قابل توجه اختصاص داده شده گل سر سبد سریالهای تلویزیونی ( و حتی برنامه های تلویزیونی ) به حساب می آمدند و کلید خوردن اولین مجموعه مناسبتی محرم یعنی مجموعه ” شب دهم” هم در چنین فضا و شرایطی اتفاق افتاد. این سریال که بنا به تقارن ماه محرم و نوروز سال هشتاد و یک، توامان سریال نوروزی شبکه اول سیما هم محسوب می شد از آنچنان کیفیت بالایی برخوردار بود که هم جایگاه سازنده اش، حسن فتحی، را چند پله ارتقاء بخشید و هم زیرگونه نمایشی محرم را در ژانر مجموعه های مذهبی تلویزیونی تثبیت کرد.
به دنبال موفقیت “شب دهم” تولید مجموعه های مناسبتی محرم با جدیت بیشتری دنبال شد و ظرف سالهای دهه هشتاد، کمتر سالی را می توان مثال زد که کنداکتور شبکه های چندگانه تلویزیونی از آثار محرمی خالی مانده باشند. مجموعه هایی نظیر ” فرستاده/۱۳۸۱” ساخته جواد شمقدری ، “طفلان مسلم/۱۳۸۷” به کارگردانی مجتبی یاسینی و “آخرین دعوت/۱۳۸۷” با هدایت حسین سهیلی زاده از جمله مجموعه های آن سالها بودند که تماماً و یا دست کم بخشی از آنها در فضای تاریخی واقعه کربلا اتفاق می افتادند و هر یک به فراخور دستمایه داستانی خود، فصل هایی از آن رویداد را به نمایش می گذاشتند ، در مقابل آثار دیگری هم در قالب سریالهای محرمی روی آنتن می رفتند که روایت آنها نه در آن دوره تاریخی که در زمان معاصر و یا مقاطع نزدیک به آن اتفاق می افتاد و با تهمیداتی مانند همزمانی وقوع رخدادها با ایام سوگواری محرم و یا استفاده از مولفه های مرتبط با برگزاری مناسک مذهبی واقعه کربلا، ارتباط مضمونی آنها با محرم برقرار شده بود، از این دسته می توان به سریال هایی همچون ” آبی مثل دریا/۱۳۸۱” ساخته ابوالقاسم معارفی، “روزهای اعتراض/۱۳۸۴” به کارگردانی حسین سهیلی زاده، “بانو/ ۱۳۸۸” ساخته فرید سجادی حسینی” ، ” پریدخت” ساخته سامان مقدم و “فُرات/۱۳۹۱” به کارگردانی مازیار میری اشاره کرد که از میان آنها مجموعه خاطره انگیز “پریدخت” با نقش آفرینی زوج علی مصفا/لیلا حاتمی در قالب یک درام عاشقانه سیاسی که پس زمینه های مشهود محرمی هم داشت بیشتر از بقیه در ذهن مخاطبین این رسانه باقی مانده است.
با اُفت میزان مخاطبین سریالهای تلویزیونی که به دنبال سربرآوردن رقبای داخلی و خارجی رسانه ای از یک سو و استراتژی اشتباه خود سیما در تبدیل ساختار معقول پخش هفتگی به ساختار شتابزده پخش هر شبی اتفاق افتاد مجموعه های مناسبتی سیما هم دچار ریزش قابل توجهی در درصد مخاطب و محبوبیت شدند ،حتی سریال خوبی مثل ” فُرات” به کارگردانی مازیار میری که در اولین سالهای حضور رقبای نمایشی سیما روی آنتن رفت هم آنگونه که باید و شاید دیده نشد چه رسد به آثار دیگری مثل “یه تکه زمین/۱۳۹۱” ساخته مهدی کرم پور و “عقیق/۱۳۹۶” با هدایت بهرنگ توفیقی که از نظر ایده و پرداخت هم در ردیف آثار متفاوت نمایشی جای نمی گرفتند، در بازه زمانی هفت هشت ساله اخیر مجموعه “مختارنامه” آخرین ساخته داود میرباقری که افزون بر درون مایه انتقام از قاتلین کربلا، در قالب فلش بک های متعددی وقایع واقعه کربلا و روز عاشورا را هم به تصویر کشیده باکیفیت ترین سریالی به شمار می آید که بعد از پخش اولیه هفتگی خود، هر سال در قالب مجموعه مناسبتی محرمی از طریق شبکه های مختلف سراسری و استانی روی آنتن رفته و در اثر همین بازپخش های بیش از اندازه و بی حساب و کتاب که به ارزش های نمایشی مجموعه آسیب وارد کرده و به اصطلاح آن را از سکه انداخته است مورد انتقاد بسیاری از صاحب نظران حوزه نمایش قرار گرفته است. واقعیت غیرقابل انکار این است که تا زمانی که تلویزیون به سیاست ارجحیت کمیت بر کیفیت و شیوه از بُن اشتباه پخش هر شبی سریال های نمایشی ادامه می دهد نمی توان به بازگشت مجموعه های تلویزیونی (از روتین گرفته تا مناسبتی) به روزهای موفق گذشته امید داشت و حتی باکیفیت ترین مجموعه ها هم در خطر دیده نشدن و اثرگذار نبودن خواهند بود چه برسد به سریال هایی در در اندازه های ” به وقت صبح” که محرم امسال از شبکه اول سیما پخش شد و بسیار بعید به نظر می رسد ردپایی هرچند کمرنگ در حافظه محرمی بینندگان آثار نمایشی تلویزیون بر جای گذاشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سیمای بیسریال/وقتی چهره سیاسی سیما از حضور سرگرمکنندهاش پیشی گرفت
- سریال «مجلس حیرانی» برای پخش در ماه صفر آماده میشود
- در فاصله ۲۰ روز تا محرم؛ سریالهای مناسبتی محرم هنوز اعلام نشدهاند/ امید به تکراریها؟
- امید به بهبود حال مهدی فخیمزاده
- نقدی بر تلویزیون/ وقتی پخش مختارنامه به سریالهای بیکیفیت ارجحیت دارد
- کاریکاتور جالب روزنامه صبا در انتقاد از پخش بیش از حد سریال مختار نامه
- سال ۶۱ هجری، ظهر عاشورا/ عکس تکان دهنده عکاس مختارنامه از صحنه هرگز پخش نشده سریال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما