سینماسینما، محرم براتی
مرد رومی کو کُند آهنگری / رویش ابلق گردد از دودآوری
نرگس آبیار در پنجمین فیلمش دست روی سوژهای ملتهب گذاشته است. تحدید و تهدید زیست معمول زنان توسط مردانی که بدون تامل به چیستی شخصیت زن و با اشراف به محدودیتهای حقوقی و بعضا سوء استفاده از مصلحتهای عرفی؛ ظلمی مضاعف را به آنها روا میدارند.
در جغرافیای زِبر و زمخت فیلم ابلق با شخصیتهایی مواجهیم که هر یک به نوعی از لکنت رنج میبرند. یکی در ادای کلمات؛ دیگری در به کارگیری و انتخاب واژهها برای انتقال پیام. برخی در رعایت اخلاق و بعضی در شجاعت و شهامت به لکنت دچار شدهاند. نهایتا اینکه همه با هم در شیوه زیست اجتماعی لکنت دارند. حتی جغرافیای فیلم هم در همزیستی با ساختمانهای اطراف لکنت گرفته است.
آبیار در فیلم ابلق به رغم تسلط به داستانپردازی و ایجاد گره؛ به درستی وقت و انرژی برای شخصیتپردازی کاراکترها و یا استفاده از داستانکهای جنبی برای ایجاد فضای تعلیق؛ صرف نکرده است چرا که موضوع اصلی فیلم به قدری برای همه آشنا است که باقی مسائل در درجه چندم اهمیت قرار میگیرند. ایده خلاقانه او استفاده از لهجههای مختلف و لکنت زبان و تفاوت محسوس در گفتار و رفتار شخصیتهاست.
آبیار که در این چند سال حضور حرفهای در سینما فیلمهایی تاثیرگذار درباره زنان رنج کشیده؛ مطالبات آنها و ظلمهای ناروا در حق زنان ساخته است هیچگاه ادعای روشنفکری نداشته؛ چنانکه طبق گفتههای خودش مدعی پرچمداری یا حتی ترویج فمینیسم هم نیست. او در ابلق بدون نشان دادن خشم و ضدیت با مردان؛ بدون شعارزدگی و جلب توجه؛ یکی از معضلات جدی زن بودن در جامعه امروز را به تصویر میکشد. سرراست حرف میزند. حاشیه نمیرود و همراه با بیان معضل؛ نسخهای وطنی از راهحلهای مختلف در مواجه با آن را با شکلی هیجانانگیز و غافلگرکننده پیشِ چشم مخاطب میگذارد تا او هم بعد از فیلم برای مدتها به موضوع فکر کند.
معمولا آبیار به دلیل رویه میانهرو و مستقلی که دارد سعی می کند مانیفست ارائه نکند او اجازه میدهد قانون؛ فرهنگ غالب و بعضا جبر جغرافیایی در تصمیم نهایی برای مواجه قربانیان فیلمهایش تصمیمگیر یا دستکم عامل تصمیمساز باشند. تنها دخالت به موقع خالق اثر در این است که قربانی را دستِتنها و گمگشته رها نمیکند بهترین کمک او به قربانی این است که باور را در او و امثال او نمیکشد. به نظرم باور کردن قربانی خیلی بهتر و بیشتر از تنبیه و مجازات متجاوز تکسین دهنده است. از طریق باور است که متجاوز در افکار عمومی رسوا شده است به قول حضرت مولانا که در دفتر دوم که در جدال با مدعی میگوید؛ مرد رومی کو کُند آهنگری / رویش ابلق گردد از دودآوری
از توانایی آبیار در کارگردانی یا دقت نظر او در توجه به جزییات و خلاقیت در پرورش درست ایده بسیار گفتهاند. از فن بالای او در بازی گرفتن از بازیگران و حتی سیاهیلشکرها هم شنیدهایم ولی به نظرم در کنار همه اینها در فیلمهای نرگس آبیار اشیاء هم فلسفه وجودی مشخصی و تعریفشدهای دارند و حضورشان برای خالی نبودن عریضه نیست. برای مثال آیینه در فیلمهای او معمولا حضوری قابل توجه دارد. گویی آیینههای آبیار نماینده وجدانِ بیدار ولی شکننده جامعه و گاهی معرف حضور خود کارگردان در صحنه هستند. آیینهها در «شبی که ماه کامل شد» در یک نمای حساس تصویر شکسته زنی شکست خورده از عشق و اعتماد را تکهتکه شده به مخاطب نشان میدهند در «ابلق» هم اما آیینهها حضور موثر و نقش ناظر و شاهد را دارند. آنها از اندرونی در فیلم قبلی به حیاط خانه راحله در ابلق نقل مکان کردهاند جایی که به دوربین برای بازتاب سایه شوم نگاه هوسران مرد متجاوز کمک میکنند. آیینههای شفاف در فیلم سفید و سیاه ابلق از چین و چروک تصویری لوکیشن میکاهد و چنان در نقش فرو میروند که تحمل نگاه سنگین و هوسران غیر را ندارند و زیر بار نگاه متجاوز میشکنند و هزار تکه میشوند هرچقدر هم که تکههای تیز این آیینههای شکسته را جمع کنند خرده شیشهها همچنان مثل خاری در چشم پیش روی میمانند.
در این روزهای کرونا زده و در غیاب تصمیمی قاطع در برگزاری آنلاین یا تعویق زمانی جشنواره به وقتی مناسب و به رغم شیفتگی شخصی به سینما کمتر فیلمهای جشنواره را دیدهام اما تا اینجا به نظر روز آخر و در اختتامیه چندین و چندبار نام ابلق را خواهیم شنید این تکرار تعریف برای جنبش حقطلبی و ظلم ستیز زن امروز پیروزی بزرگی است که مطالبهاش در فستیوالی این چنین دیده میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- دیدار با «فرحان» و «شمعون» فیلم «بازمانده» پس از ۱۶ سال/ ادای دین به سیفالله داد
آخرین ها
- اهدای جوایز سالانه انجمن بازیگران آمریکا؛ «ملاقات محرمانه» جایزه بهترین تیم بازیگری را گرفت
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- «چیزهای کوچک اینچنینی»؛ زیر سایه ترس
- افزایش نرخ بلیت سینما یا افزایش کیفیت فیلم ها
- همراه اول در مسیر هوشمندسازی صنایع
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!