سینماسینما، شادی حاجی مشهدی
امسال با پدیده های تلخ و غم انگیز بسیاری مواجه بودیم، از سیل و زلزله و کرونا گرفته تا شنیدن اخبار ناگوار از دست دادن هنرمندان و ورزشکاران و عزیزانمان.
در میان این رکود و رخوت و غم، گاه دلخوش می شدیم به شنیدن اخبار پیشرفت پروژه های فرهنگی و سینمایی کشور که هر چند در محاق و آهسته، اما با پذیرش مخاطرات پیش رو و قبول محدودیت های ناشی از کرونا، رفته رفته به ثمر می نشستند.
مثلا خوشحال بودیم از ساخته شدن فیلم حمید نعمت الله یا دست به دعا می شدیم برای همه ی اعضای تیم سازنده ی فیلم های سینمایی تا گرفتار بیماری نشده و به سلامت پروژه را به سرانجام برسانند.
برای اینکه سالن های خاموش سینما، بار دیگر از تماشاگران پر شور و علاقهمند پر شود و چراغ این خانه سوت و کور، دیگر بار و پرنور تر بیفروزند، غصه ها خوردیم و چشم به راه پدیداری روزنه امید نشستیم.
اما با وجود همه این نگرانی ها و تردیدها، شاهدیم که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، که به نوعی ویترین سالانه محصولات سینمایی کشور است، بسیاری از همین فیلم ها -که در شرایط دشوار و مخاطره آمیزی ساخته شده اند- از رقابت باز مانده و بی هیچ توضیح قانع کننده و منطقی کنار گذاشته می شوند.
اگر بناست از این به بعد فقط فیلم های کمدی و بی دغدغه ای که کاری به کار مشکلات و معضلات اجتماعی مردم ندارند ببینیم، بی گمان کم کم از هیات انسانی در آمده و تبدیل به کبک هایی می شویم که سر در برف فرو برده اند.
اینکه در سینمای امروز بسیاری از کسانی که بر مسند امورند، آگاهانه انتخاب می کنند تا نبینند و نشوند دردناک است و دردناک تر اینکه نگذارند فیلمسازانی که گوشه چشمی به مشکلات انسانی و اجتماعی دارند، فیلم بسازند. فرصت ندادن به فیلمسازانی که به جامعه نگاهی دقیق تر داشته و از روزگار سخت و تلخِ زن و مرد و پیر و جوان این مملکت می گویند، یعنی پاک کردن صورت مساله!
یعنی خود را به خواب زدن، یعنی غفلت زدگی!
یکی از فیلم هایی که به سرنوشت «دل بستن به نگاه بی دغدغه» در جشنواره سی و نهم فجر گرفتار آمده، فیلم شهربانو به کارگردانی مریم بحرالعلومی است. بحر العلومی که خود، از جنس سینماست و بیشتر روزهای حرفه ای خود را در میان همین فیلم ها و آدم های این سینما گذرانده و در دامان همین سینما بزرگ شده و رشد کرده، اکنون مشمول چنین غفلت زدگی است!
شهربانو فیلمی شریف و پر قصه است؛ داستانک های تلخ و نافرجامی دارد که به سرنوشت گذشته و آینده مادری دردمند و بد اقبال گره خورده اند. مادری گرفتار و دل شکسته که رازهای تلخ فرزندانش را یکی یکی رمزگشایی می کند و در این میان اوست که با دست خالی به یاری عزیزانش می شتابد.
شهربانو می تواند قصه ی بسیاری از زنان همین شهر پرهیاهو و جامعه بی عاطفه و خشن امروزی پیرامون ما باشد. تنهایی این زن از جنس همان زخم های کهنه ای ست که بر قلب و روح بسیاری از زنان و مادران این سرزمین حک شد و التیام نیافت و باقی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره بالیوودی شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- راهیابی «تریپلکس» به جشنواره وحشت آمریکا
- «قطع فوری»؛ نگاهی خیاموار به زندگی
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره زنان استرالیا شد
- باورِ مرگ، در زمانی به کوتاهی یک زمین لرزه!/ نگاهی به فیلم «قطع فوری»
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس