سینماسینما، شادی حاجی مشهدی
امسال با پدیده های تلخ و غم انگیز بسیاری مواجه بودیم، از سیل و زلزله و کرونا گرفته تا شنیدن اخبار ناگوار از دست دادن هنرمندان و ورزشکاران و عزیزانمان.
در میان این رکود و رخوت و غم، گاه دلخوش می شدیم به شنیدن اخبار پیشرفت پروژه های فرهنگی و سینمایی کشور که هر چند در محاق و آهسته، اما با پذیرش مخاطرات پیش رو و قبول محدودیت های ناشی از کرونا، رفته رفته به ثمر می نشستند.
مثلا خوشحال بودیم از ساخته شدن فیلم حمید نعمت الله یا دست به دعا می شدیم برای همه ی اعضای تیم سازنده ی فیلم های سینمایی تا گرفتار بیماری نشده و به سلامت پروژه را به سرانجام برسانند.
برای اینکه سالن های خاموش سینما، بار دیگر از تماشاگران پر شور و علاقهمند پر شود و چراغ این خانه سوت و کور، دیگر بار و پرنور تر بیفروزند، غصه ها خوردیم و چشم به راه پدیداری روزنه امید نشستیم.
اما با وجود همه این نگرانی ها و تردیدها، شاهدیم که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، که به نوعی ویترین سالانه محصولات سینمایی کشور است، بسیاری از همین فیلم ها -که در شرایط دشوار و مخاطره آمیزی ساخته شده اند- از رقابت باز مانده و بی هیچ توضیح قانع کننده و منطقی کنار گذاشته می شوند.
اگر بناست از این به بعد فقط فیلم های کمدی و بی دغدغه ای که کاری به کار مشکلات و معضلات اجتماعی مردم ندارند ببینیم، بی گمان کم کم از هیات انسانی در آمده و تبدیل به کبک هایی می شویم که سر در برف فرو برده اند.
اینکه در سینمای امروز بسیاری از کسانی که بر مسند امورند، آگاهانه انتخاب می کنند تا نبینند و نشوند دردناک است و دردناک تر اینکه نگذارند فیلمسازانی که گوشه چشمی به مشکلات انسانی و اجتماعی دارند، فیلم بسازند. فرصت ندادن به فیلمسازانی که به جامعه نگاهی دقیق تر داشته و از روزگار سخت و تلخِ زن و مرد و پیر و جوان این مملکت می گویند، یعنی پاک کردن صورت مساله!
یعنی خود را به خواب زدن، یعنی غفلت زدگی!
یکی از فیلم هایی که به سرنوشت «دل بستن به نگاه بی دغدغه» در جشنواره سی و نهم فجر گرفتار آمده، فیلم شهربانو به کارگردانی مریم بحرالعلومی است. بحر العلومی که خود، از جنس سینماست و بیشتر روزهای حرفه ای خود را در میان همین فیلم ها و آدم های این سینما گذرانده و در دامان همین سینما بزرگ شده و رشد کرده، اکنون مشمول چنین غفلت زدگی است!
شهربانو فیلمی شریف و پر قصه است؛ داستانک های تلخ و نافرجامی دارد که به سرنوشت گذشته و آینده مادری دردمند و بد اقبال گره خورده اند. مادری گرفتار و دل شکسته که رازهای تلخ فرزندانش را یکی یکی رمزگشایی می کند و در این میان اوست که با دست خالی به یاری عزیزانش می شتابد.
شهربانو می تواند قصه ی بسیاری از زنان همین شهر پرهیاهو و جامعه بی عاطفه و خشن امروزی پیرامون ما باشد. تنهایی این زن از جنس همان زخم های کهنه ای ست که بر قلب و روح بسیاری از زنان و مادران این سرزمین حک شد و التیام نیافت و باقی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تابستانی که برف آمد» بهترین فیلم جشنواره لهستانی شد
- «تابستانی که برف آمد» در چهار رشته نامزد جایزه شد
- در آستانه اکران؛ پوستر «تابستانی که برف آمد» منتشر شد
- «تابستانی که برف آمد» بزودی اکران میشود
- «تابستانی که برف آمد» به اسپانیا میرود
- مریم بحرالعلومی داور جشنواره بینالمللی فیلمسازان زن شد
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره بالیوودی شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





