محسن سیف
بعد از پاسخ منفی رئیس سازمان سینمایی به دعوت کارگردان برنامه «هفت» برای حضور و مناظره، دو سه هفتهای است که بهروز افخمی مجری ـ کارگردان «هفت» از هر لحظهای برای نیش و کنایه زدن به مدیران سازمان سینمایی استفاده میکند… جای شگفتی است که جناب بهروز خان افخمی در این ماجرا خودش را صد در صد محق میداند. البته دلیل عدم حضور رئیس سازمان سینمایی در برنامه «هفت» چندان روشن نیست اما هر چه باشد دلیل نمیشود که کارگردان خوب و اهل تفکر سینمای ایران با یک جور احساس خودشیفتگی و طلبکارانه بزند زیر میز اخلاق و زیر سؤال بردن روح هنر که مهمترین سرمایه انسانی یک هنرمند است…
کارگردان خوش فکر و خلاقی که کارنامه حرفهای پر اُفت و خیزی دارد. با «جهان پهلوان تختی»، «شوکران»، «عروس» و حتی کمدی دل نشین و کمتر قدر دیدهای مثل: سن پترزبورگ» جایگاه در خور تأمل و اعتبار و احترامی میان اهالی نقد و نظر پیدا کرد. البته از فرصتهای پیش آمده برای زیرابی رفتنهای مرسوم میان جماعت فرصت طلب هم به شکل کاملاً حرفهای سود برد. یادمان هست در یک شرایط هرکی هرکی که هر آدم نام آشنایی برای اثبات برادری خودش دنبال قلابی برای آویزان شدن میگردد، جناب بهروز خان افخمی هم از اعتبار حرفهای خود قلابی ساخت برای سهم خواهی از یک سفره گسترده خاصه خرجی «همان داستان معروف ورود و حضور رندانه و زیرکانه بر سفره پهن شده توسط بعضی نهادهای دولتی و دریافت یک سهم قابل توجه برای تولد فرزند صبح! حالا چه اتفاقی افتاده که در قامت یک اپوزیسیون آشتی ناپذیر طرفدار بیت المال شده و میگوید سرمایههای دولتی حتی در این حد قطره چکانی هم نباید وارد حوزههای حمایتی شود؟
گفتیم که بهروز افخمی کارگردان خوب و صاحب سبکی است که اگر خودش باشد میتواند رد پاهای ماندگاری مثل «شوکران» و «جهان پهلوان»… در صنعت سینمای ایران باقی بگذارد. اما وقتی خاستگاه زیستی و پرورش خود را پشت در میگذارد و به فکر سهم خواهی میافتد، دیگر آن آدم حساس با روح و روحیه هنرمندانه نیست… خط سیر آدمهای تیز و زرنگ دوران پیروزی انقلاب را پیش میگیرد. همانها که در گیر و دار تسخیر پادگانها و مراکز نظامی و انتظامی یک سری هم به زیرزمین قصرها و نقطه دفن گنجینهها میزدند. بالاخره کوچ کردن از جنوبگان شهر و اقامت پایدار در محلههای اعیانی و مامانی شهر خرج دارد…
این را هم بگویم که همه نیش و کنایهها و پوزخند زدنهای بهروز خان در مرحله عیب جویی از کیفیت نازل دیجیتال و نمایش فیلم در سینماهای سطح شهر نه فقط با نمک و طناز نیست که بدجوری توی ذُق میزند!
پایین بودن کیفیت لامپ و نور دستگاههای نمایش سینماها که بهروز افخمی با یک جور کینه توزی مضحک مدام میکوشد گناهش را پای سازمان سینمایی بنویسد و تبلیغ کند، خیلی لج درآر و مسخره است. حداقل از آدم تیزهوش و حواس جمعی مثل بهروز افخمی بعید بود که به بهانه یک دلخوری بیپایه و اساس ومضحکی؛ رد شدن دعوت خود توسط رئیس سازمان سینمایی را این همه جدی بگیرد. در سه چهار هفته متوالی با انتقادهای لوس و پرت و پلا و حتی نامربوط به سازمان سینمایی دارد نمایش ناشیانهای از «حال آمدن جگر» بازی میکند. هر چه بیشتر نیش و کنایه میزند و پوزخند بر پهنای صورتش پهن میشود، حال آمدن جگر و خُنک شدن دلش را کمتر باور میکنیم. پرچمداران این بازی «حیا کن، رها کن سینمایی» قرار نیست همیشه در مرکز توجه جامعه هنر و سینما قرار داشته باشند. اصلاً از کدام بخش خصوصی حرف میزنند؟ یک نمونه بیاورند که در این سه دهه ریشش به زلف یک ارگان دولتی گره نخورده باشد!
بانی فیلم آنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فاتحه…
- ده دقیقه با محسن سیف/ویدیو
- مراسم یادبود محسن سیف در خانه سینما برگزار می شود
- قاپیدن بهار از منقار کلاغ؛ بهاریه معروف مرحوم محسن سیف – بخش دوم/ صوت
- قاپیدن بهار از منقار کلاغ؛ بهاریه معروف مرحوم محسن سیف – بخش اول/ صوت
- زالوهای سلفی و تنهایی آقای نویسنده
- پیام رییس سازمان سینمایی به مناسبت درگذشت محسن سیف
- بازهم لنز دوربینها به سمت شما نچرخید آقای سیف!
- تشییع پیکر منتقد پیشکسوت از خانه سینما
- به یاد مرد بزرگی که پر زد و رفت
- پیام تسلیت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمابه مناسبت درگذشت محسن سیف
- محسن سیف منتقد پیشکسوت سینما درگذشت
- به سلامتی رفیق و … / دلنوشته جواد طوسی درباره محسن سیف
- درباره محسن سیف/ فرزند سرزمین مهر و ماه
- اختصاصی/ آخرین وضعیت محسن سیف: انتقال به بیمارستان دیگر فعلا منتفی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





