سینماسینما، هوشنگ گلمکانی:
از آغاز شروع به کار گروه سینمایی هنر و تجربه، ناظران کنجکاو به دنبال آمار فروش فیلمهای این گروه بودهاند و با چند رقم فروشی که در آغاز اعلام شد معلوم شد که همه میخواهند این رقمها را با فروش فیلمهای سینمای بدنه مقایسه کنند و نتیجههای مورد علاقه خودشان را بگیرند که اغلب نگاهی خردهگیرانه و منفی، بدون توجه به ذات و ماهیت فیلمهای این گروه است. در ماه گذشته آمار مفصلی از جزییات فروش فیلمها – از مهر ۹۳ تا پایان ۹۵ – منتشر شد تا ناظران واقعبین مواد و مصالح بیشتری برای بررسی داشته باشند، و اعلام این آمار همزمان شد با استقبال تماشاگران از فیلم مفتآباد که از آغاز سال ۹۶ در این گروه روی پرده رفته است.
در تحلیلهای آشنا، فروشهای پایین فیلمهای هنر و تجربه، نزد کسانی که با طبیعت این نوع سینما آشنایی ندارند نشانه شکست تلقی میشود. این ناظران غیرکارشناس احتمالاً سری به آرتهاوسها و سینماهای نمایشدهنده فیلمهای هنری و تجربی دنیا نزدهاند که هر سانس اغلب برای دهپانزده تماشاگر و گاهی کمتر فیلمها را نمایش میدهند. شخصاً در سینماهای هنر و تجربه پاریس تماشاگر فیلمهایی بودهام که فقط تعداد انگشتشماری تماشاگر دیگر در سالن بودهاند و یک بار هم خودم تنها تماشاگر فیلمی بودم. ناظران خردهگیر و غیرکارشناس ما فروشهای دهبیستسی میلیون تومانی فیلمهای را به سخره میگیرند و فراموش میکنند یا نمیدانند که سینماهای هنر و تجربه محل نمایش همین فیلمهای دهبیستسی میلیون تومانی است و نمونههایی مثل ماهی و گربه، پرویز، خواب تلخ،… و همین مفتآباد مواردی استثنایی هستند که سالی یکیدو مورد از آنها ممکن است پیدا شود. در همه جای دنیا، دولتها سوبسید میدهند تا همین فیلمهای کمفروش امکان نمایش پیدا کنند و استعدادهایی که در میان سازندگان آنها هستند امکان شناسانده شدن و رشد پیدا کنند. گروه هنر و تجربه محل نمایش همین فیلمهای کمفروش است. جای نمایش فیلمهای چندصد میلیونی و میلیاردی نیست. آن جور فیلمها گروههای سینمایی خودشان را دارند. برای فیلمهای هنر و تجربه گاهی باید پنجاه میلیون تومان هزینه کرد تا دهبیستسی میلیون تومان بفروشند. وظیفه دولتها حمایت مالی بلاعوض از هنرمندانی است که آثارشان عامهپسند و درآمدزا نیستند اما حضور و جودشان برای پیکره حیات فرهنگی کشور لازم است. با استدلالهای این «کارشناسان»، بسیاری از فعالیتهای کممخاطب هنری باید تعطیل شود. توجه کنید که اگر بودجه تئاتر قطع شود، تئاتر در کشور ما تعطیل میشود.
وجود نمونههایی مثل ماهی و گربه و مفتآباد و چند فیلم پرفروش دیگر گروه هنر و تجربه البته باعث خوشحالی است اما بار دیگر باید تکرار کرد که این گروه سینمایی با بودجه دولتی (که برخی این عنوان را با هدف تحقیر و تخفیف به کار میبرند) اصلاً با هدف نمایش همان فیلمهای کمفروشی تشکیل شده که به نظر شورای سیاستگذاری، چیزهایی برای عرضه دارند که به نمایش گذاشته شوند. به نقل از کمالالملک زندهیاد علی حاتمی، هنر هم مزرعه بلال نیست. هر سال دهها فیلم نمایش داده میشوند و تعدای کمتر از انگشتان یک دست در میان آنها شاخص و برجسته میشوند. این هم طبیعت هنر است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده میرود/ رونمایی از پوستر
- رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «دوار» در آستانه اکران
- پوستر مستند «مشق امشب» رونمایی شد/ لیست شهرهایی که فیلم را اکران میکنند
- اکران «ایمو» از ۱۴ دی در هنر و تجربه / رونمایی از پوستر
- نمایش فیلمی با موضوع سایکودرام در گروه هنر و تجربه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- «درخت خاموش» از سن دیگو آمریکا جایزه گرفت
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- در مراسم افتتاحیه فیلم «درخت خاموش» مطرح شد؛ اگر سینما یک جا بماند موجب مرگ و انحطاط است/ تحقق یک رویا در گروه سینمایی هنر و تجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند