فیلم “زرد” را به دلایل مختلف نشد که به وقت اکران ببینم. فیلم، کار اول کارگردانش است و در جشنواره فجر سال ۹۵ برای شرکت در جشنواره فجر پذیرفته نشد. سال ۹۶ روی پرده سینماها رفت و اکران موفقی هم داشت. حالا که نسخه نمایش خانگیاش به بازار آمده دیدم که خلاف تصورم نه تنها فیلم بدی نیست بلکه اتفاقا خوش ساخت و قابل قبول هم از کار درآمده. با کارگردانی خوب، بازیهای روان و قصهای که بیلکنت روایت میشود.
راستش بعداز این همه سال هنوز به سادگی نمیشود فهمید جشنواره فجر دارد چه سلیقه ای و چه سطح کیفی را پوشش میدهد یا با چه معیارهایی فیلم انتخاب میکند. واقعا نمیتوانم بفهمم فیلم “زرد” با چه استدلالی در جشنواره رد شده. مثلا در محدوده فیلمهای اول، یکبار میبینی فیلمی کاملا سطحی و دم دستی مثل “همهچی آرومه” که تازه کپی درجه چندم از یک فیلم خارجی است سر از بخش مسابقه فیلمهای اول فجر درمیآورد و بار دیگر میبینی فیلمهایی مثل “گرگ بازی” و “درساژ” و “یهوا” و “زرد” … را نمیپذیرند.
سال گذشته بخش مجزای فیلم اولی ها از جشنواره ملی فجر حذف شد. تا پیش از آن یازده فیلم اول در یک بخش مستقل در سه رشته بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی جوایز جداگانهای داشتند و سه فیلم هم از این جمع در بخش مسابقه اصلی با سایر فیلمها مجددا رقابت میکردند.
خود من از موافقان حذف این بخش مجزا بودم با این استدلال که در یک فیلم اول، عملا رشته هایی مثل بازیگری، تدوین، موسیقی، فیلمبرداری، صدا و… از هر داوری محروم میمانند و فیلم تنها در همان سه رشته قضاوت میشود. مثلا موسیقی خیلی خوب “در دنیای تو ساعت چند است” یا بازیگران و فیلمبردار این فیلم چرا باید داوری نشوند؟ حذف بخش مستقل فیلمهای اول اگر با هدف حمایت بیشتر از این فیلمها و فیلمسازان و عوامل آنها انجام میشد بسیار هم مثبت بود اما در اولین سالی که جشنواره بدون این بخش برگزار شد، نتیجهای شگفت آور به دست آمد. هیات انتخاب تنها سه فیلم اول را به جمع ۲۳ فیلم مسابقه راه داد و بقیه فیلمهای اول از امکان دیده شدن در جشنواره بازماندند.
این درحالیست که درمیان فیلمهای بازمانده از جشنواره ۳۶ چند فیلم اول خوب و حتی خیلی خوب دیده میشد که اتفاقا به لحاظ کیفی از ۶۰ درصد فیلمهای حاضر در بخش مسابقه باکیفیتتر بودند. برخی از آنها مثل “درساژ” بلافاصله در جشنواره برلین، پذیرفته، موفق و ستایش شدند ولی برخی مثل “گرگ بازی”، “یک کیلو بیست و یک گرم” و چندفیلم دیگر وضعیت بلاتکلیفی برای اکران دارند. جالب آنکه چندین فیلم ضعیف و حتی خیلی ضعیف در همین جشنواره ۳۶ به بخش مسابقه راه یافتند که بیشک هریک به دلایل فرامتنی و مسلما غیرسینمایی این امکان را پیدا کردهاند چون بعید میدانم اعضای هیات انتخاب این همه به لحاظ سواد بصری و سینمایی و تشخیص فیلم خوب از بد مشکل داشته باشند.
هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر باید بیشتر به حساسیت نقش و تصمیم خود در آینده فیلمسازان و عوامل فیلمها، به ویژه جوانان آگاه باشند و به سادگی با حذف انها که فیلم خوب ساختهاند، آینده آنان را به مخاطره نیندازند. به هرحال جشنواره، درست یا غلط بسیار به دیده شدن سینماگران کمک میکند و مهمترین عرصه برای پرزنت آنهاست.
با تشخیصها یا تصمیم های اشتباه از این دست، مشکلات زیادی برای کارگردانان جوان پدید میآید و آنها که با هزار زحمت سرمایه ای برای ساخت اولین فیلمشان یافته اند، در ادامه راه با مشکلات بسیار مواجه خواهند بود و آینده فیلمسازی شان با ابهامات جدی روبرو میشود.
با وجود وضعیت فعلی و ارجحیت ملاحظات مختلف و معیارهای غیر سینمایی بر ملاکهای کیفی به نطر میرسد بهترین راه، بازگشت به همان سیاق پیشین باشد(ایجاد دوباره بخش مسابقه فیلم های اول در جشنواره ملی) که لااقل، ستم کمتری به همراه دارد وتعداد بیشتری فیلم اول دیده میشوند. به شرطی که بازیگری و بخشهای فنی آنها هم به نوعی دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- حضور اثری ساخته کارگردان ایرانی در بخش مسابقه جشنواره رتردام
- فریدون شهبازیان درگذشت