سینماسینما، مینو خانی
حجم پرنور پرژکتور بر صحنه می تابد و زنی نحیف با قامتی خمیده و پیراهنی مشکی و لبانی قرمز را قاب می گیرد که می خواند: «نه، افسوس هیچ چیز را نمی خورم، نه خوبی هایی که در حقم کردند و نه بدیها را، همه چیز برای من یکسان است، …» و در حالی که دوربین از میان جمعیت فاخر نشسته پشت میزهای سالن به او نزدیک می شود، نقش بر زمین می شود و زیر لب می گوید: «سن ترز، مسیح کوچک من، باز به من نیرو بده، هنوز می خواهم زندگی کنم…».
La Môme به کارگردانی اولیویه داهان (۲۰۰۷)، فیلمی بر اساس زندگی خواننده فرانسوی، ادیت پیاف (۱۹۱۵-۱۹۶۳) است که در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی در جهان خصوصا در فرانسه و بعد نیویورک بسیار خوش درخشید و صحنه ها و موسیقی هایی را به یادگار گذاشت که هنوز بعد از چند دهه از مرگش در یاد و بر لب مخاطبان جهانی اوست.
گرچه فیلم با بیماری ادیت پیاف شروع می شود و با مرگ او به پایان می رسد (البته صحنه مرگ اصلا تصویر نمی شود)، در فاصله دو نقطه شروع و پایان بخشهای مهمی از زندگی این خواننده جهانی به تصویر کشیده شده که بیشتر در ذهن خود پیاف مانده بود: از کودکی و همراهی مادر خواننده اش در خیابانهای پاریس، اقامت در خانه مادربزرگی که خانه روسپیان بود و نابینایی اش طی ۳ تا ۸ سالگی، همراهی با پدر در سیرکها و آوازخوانی در خیابانها و بعد کاباره های پاریس و آشنایی با مدیر سالنی که صدای استثنایی او را کشف کرد و راه پیشرفت را به روی او گشود و تا اوج شهرت برد. ادیت چند بار ازدواج کرد و به دلایلی جدا شد، اما هیچ کدام به اندازه مرگ معشوقه اش، مارسل که بر اثر سقوط هوایپما از دنیا رفت او را از پا نینداخت. ادیت در جوانی مادر شد و در همان جوانی فرزندش را از دست داد. فیلم پر است از افتادنها و دوباره برخواستن ها، پر از شکستها و پیروزی ها، پر از بیماری ها و اعتیاد ادیت به الکل و مورفین، پر است از ضجه زدنهای ادیت برای دردها و سختی هایی که متحمل می شود و او را خمیده و خمیده تر می کند.
می گویند وقتی ادیت پیاف از دنیا رفت، کلیسای کاتولیک از انجام مراسم تشیع او سرباز زد و او را به روسپی گری متهم کرد. ولی داستان زندگی ادیت می گوید که او بدون گردن بند «سن ترز»، قدیسه ای که نابینایی او را شفا داد، به صحنه نمی رفت، عکس «سن ترز» همیشه کنار تختش بود و همیشه نامش بر زبانش. ادیت، مسیح کوچک خود را داشت، همان که ازش نیرو می گرفت و بعد از هر فروافتادنی به پا می خاست.
شاید حرف اصلی فیلم، زندگی یک خواننده جهانی باشد، اما در این روزهای پر از خبرهای بد، پر از حجم سنگین بیماری که به روح مان هجوم می آورد، حرفی از امید باشد. امید به برخاستن دوباره و ادامه دادن، امید به تاثیر باورهایمان، مثل همان مسیح کوچک ادیت. اگر توانستیم فیلم را ببینیم و علاوه بر داستان جذاب زندگی ادیت پیاف، از فیلمنامه قوی و خصوصا بازی بسیار تحسین برانگیز ماریون کوتیارد که نقش ادیت را بازی کرد و توانست جوایز مهمی همچون بهترین بازیگر نقش اول زن اسکار، سزار، بفتا (آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا)، جشنواره برلین و لیون چکسلواکی و گلدن گلوب را کسب کند، لذت ببریم و به مسیح های کوچکمان پناه ببریم تا از روزهای سخت قرنطینه به آرامی و سلامت گذر کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- با حضور ستارگان سابق فوتبال ایران؛ پویش پاس گل با حمایت همراه اول برگزار شد
- دیوید لینج: همه هنرمندان بزرگ عاشق کار بودند/ برای نشان دادن رنج، لازم نیست رنج بکشید
- اولین آنونس «عالیجناب»؛ شهر شده پرِ خائن!
- فوت چهرهای از عصر طلایی سینمای مکزیک؛ سیلویا پینال ایدالگو درگذشت
- معرفی مستندهای بلند بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ تنها سه بازیگر برای ایفای نقش ملکهها برنده اسکار شدند
- با همت همراه اول و دیجینکست؛ گزارش زیستبوم منابع انسانی ایران رونمایی شد
- اکران مردمی فیلم هفتاد سی / گزارش تصویری
- واکنش تند رضا کیانیان به توقیف برنامه عادل فردوسی پور
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- میراث جاودانه راج کاپور؛ گفتگو با رانبیر کاپور در جشنواره فیلم هند
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- آغاز چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی با معرفی برگزیدگان بخش انیمیشن/ معرفی نامزدهای بخش سینمایی
- «بوف آوازهایش را میخواند» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- «گوسفند» بهترین فیلم کوتاه جشنواره سالمونا شد
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- همکاری همراه اول و صندوق بیمه کشاورزی برای ایجاد تحول دیجیتال در بیمه محصولات کشاورزی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ سه داستان کوتاه با صدای معصومه نورزاد
- کنسرت منظومه سیمرغ قاف / گزارش تصویری
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- همراه اول موفق به دریافت تندیس زرین ششمین جشنواره ملی صنعت سلامتمحور شد
- فروش ویژه سیمکارتهای دائمی همراه اول با تخفیف ۴۰ درصدی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر