سینماسینما، محمدرضا مقدسیان:
ماجرای حضور یا عدم حضور در فضای مجازی با اینکه موضوع تازه ای نیست اینروزها همچنان محل بروز بحث های تازه می شود و از تکاپو نیفتاده است. یکی از ماجراهای متاخر اطراف این موضوع ماجرای انتشار ویدئوی “اینستاگرام” با صدای محمدرضا فروتن، آهنگسازی کارن همایونفر و ترانه اندیشه فولادوند است.
این ویدئو به محض انتشار در همان دایره افتاد که سعی داشت از آن انتقاد کند یا دست کم مخاطب را نسبت به حضورش آگاه سازد.
به ظن این قلم و در مواجهه با رخدادهای اطراف انتشار این ویدئو و موافقت ها و مخالفت های آشکار و پنهانی که برانگیخت یک تحلیل می توان داشت در کنار دیگر تحلیل های احتمالی. و آن اینکه یک سیکل معیوب گریبانگیرمان شدهست. یکی معتاد توجه و پسند و خودنمایی و الخ در اینستاگرام است و دیگری آسیب دیده این روند یا معترض به آن است. یکی هم مثل این قلم در مورد این روند حرف میزند و تحلیل می کند . شیر تو شیر ست. قطعا. اما یک نکته این وسط اهمیت دارد و آن اینکه چقدر نسبت به این چرخش مدام دور خودمان توجه میکنیم یا نمیکنیم. توجه و آگاهی نقطه ثقل ماجراست. در واقع تمام این کنش و واکنش ها در کنار هم است که معنا پیدا می کند و نمی توان به شکلی تفکیک شده سراغ بررسی آنها رفت.
به ظن این قلم اینکه انتشار ویدئویی با هر کیفیت فنیای که حاصل تلاش هنرمندان تاثیرگذار مملکتمان، در نهایت چه موافقتها و مخالفتهایی را در پی دارد، به کنار. چه که فضا بازست برای اظهار نظر و البته که کیفیت فنی و شیوه ارائه هر محصول تصویری برای محقق شدن هدف ایل از انتشارش اهمیت بسیاری دارد. اما یک مزیت در دل این کار نهفتهاست که شدیدا مدافع آنم و آن ضرورت یادآوری مدام و سخن گفتن فکر شده مستمر پیرامون حال و روز حضور ما در فضای مجازی(به طور ویژه اینستاگرام) است.حول و حوش آسیب ها و مواهب حضور در فضای مجازی بسیار گفته ایم شنیده ایم. حتی بعضا کسانی از آسیب های این فضا گفته اند که خودشان خواسته یا ناخواسته باعث و بانی بروز مشکل در این فضا بوده اند.اما نکتهاینجاست که سخن گفتن هرچند معوج هرچند غلط هرچند با لکنت بهتر است از هیچ کاری نکردن و سخن نگفتن.چرا که پس از سخن گفتن است که اظهار نظرات آغاز می شود و سخن گوینده عیار سخنش را درک میکند و اظهار نظر کنندگان نیز هم. در این جریان دیالکتیکی است که در نهیت زایش و آگاهی احتمالی رقم می خورد. دست کم شانس رسیدن به آگاهی بیشتر می شود. با این شرط که میل رسیدن به آگاهی در کار باشد.
اینکه «محمدرضا فروتن»،«کارن همایونفر» و«اندیشه فولادوند» خطرکردهاند و جرات به خرج دادهاند در دل فضای خشن و مایل به مچگیری اینستاگرام دغدغهشان را به شکلی عیان و به زبانی که بلدند مطرح کنند شایسته تقدیر است.حتما.دیکته نانوشته غلط ندارد.اما سخن گفتن و انتقاد و تحلیلهای خانگی و درگوشی هیچ وقت به کار تغییر اجتماعی نیامدهست.
از دل گفتنها و عمل کردنهاست که نظرها جلب میشود،موافقت و مخالفت کردنهای مودبانه تمرین میشود و در نهایت از دل این بلبشو گشایشی یا رویشی شاید رقم بخورد.کنار گود نشستن و فریاد زدن که لنگش کن لنگش کن به درد گرم کردن هیچ آبی نمیخورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقدسیان به تصویر به عنوان محل تجلی ایده اهمیت میداد/ مقدسیان تفکر عدالتخواهی داشت
- با اکران یک فیلم فرانسوی و سه فیلم ایرانی؛ هشتمین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- پایان نقشآفرینی شقایق فراهانی در «عقرب عاشق»
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- حسام منظور در «جزیره» مقابل دوربین سیروس مقدم رفت
- هنگامه قاضیانی در سریال «جزیره» بازی میکند
- محمدرضا فروتن به «جزیره» سیروس مقدم پیوست/ آغاز تصویربرداری در کیش
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- فیلمی با بازی میترا حجار و محمدرضا فروتن به جشنواره فجر نرسید
- محمدرضا فروتن و میترا حجار در «نیلگون»
- کارن همایونفر موسیقی «روز بلوا» را می سازد
- اتاق شیشهای بزرگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





