سینماسینما، آرش عنایتی
در فیلمهایی که بر اساس داستانی واقعی ساخته می شوند کارگردان، همواره بر لبهی تیغ گام بر میدارد. گاه به دلیلِ وفاداری و انطباق با اصلِ واقعه، شخصیت.پردازی فدا و گاهی به بهانهی ساخت شخصیت های کاریزماتیک، حقیقت فنا میشود و کاراکترها بیشترین زاویه را با مابهازای واقعیشان پیدا میکنند. در اولی به ضرب میکروسکوپ باید شخصیتها را در جهان خارج جست و در دومی به بهای جذب مخاطب، میبایست اندک نشانههای تطابق با واقعیت را به زورِ تلسکوپ و در سیارات دیگر سراغ گرفت. پتر نَس در تجربه ی ساختاش از داستانی واقعی، در فیلم into the white بر این لبه گام نهاده و تا انتها ره سپرده به سلامت، هر چند به زحمت و با زخمهای بسیار.
هنرمندیاش نه در نگاه بی طرفانه، که در ارزش نهادن به هر دو سوی تخاصم است. و آن هم نه به این بهانه ی واهی که هر دو سو حق صحبت دارند. به این دلیل و بدون واهمه که، هر بار بخشی از حقیقت را در گروی بیان گروهی دیگر میداند. بنابراین، نه به نظم آلمانها و نه به تفرعن انگلیسیها از سر تفنن پرداخته نمیشود. اینگونه هر بار از سمتی به سمت دیگر در میغلتیم. بنابراین نه از برتری آلمان ها خشنود و نه از رو دست زدن انگلیسی ها، خرسند می شویم. کنترل درام در فضایی اندک و نماد پردازی اش در همین تنگنا( برای نمونه، برداشتن ستونِ کلبه به دستورِ افسر انگلیسی) به همراه تعبیر و تفسیر جدیدی که از تابلوی مشهور کاسپر دیوید فردریش ارائه می دهد، همه و همه به غنای اثرش افزوده اند و آن را به زیبایی شفق قطبی رنگین و چشم نواز ساختهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن





