سینماسینما، زهرا مشتاق
هنرمندان، کنشگران اجتماعی یا سیاسی نیستند. اما جامعه از آنها انتظار دارد، به دلیل دیده شدن از تریبونهای رسمی، صدای مردم کشور خود باشند.
افراد شناخته شده اعم از ورزشکاران و هنرمندان رشتههای مختلف، به دلیل جایگاه و موقعیت برتری که دارند، مورد توجه عموم هستند. چه سیاستمداران و چه مسئولان رده بالا و تصمیم گیرنده، به دلیل همین جایگاه آنهاست که میتواند به شکل ویژهای به خواستههای آنها توجه کند. این بستگی به میزان درک، آگاهی و مسئولیتپذیری آن هنرمند دارد، که از بستری که در اختیار دارد، چگونه و تا چه اندازه اثربخش استفاده کند. ممکن است هنرمندی از این قدرت، در جهت منافع فردی سود برد، اما هنرمندی دیگر، از این بستر، برای امری جمعی و در راستای کمک به مردم خود و در امور مختلف سود جوید. نامه سرگشاده و اخیر پرویز پرستویی بازیگر شناخته شده ایرانی و نیز تلاش هدیه تهرانی برای نجات میانکاله، دو نمونه بارز از کنشگری مدنی دو چهره شناخته شده در حوزه سینما است. در عرصه ورزش نیز کسانی چون علی دایی و وریا غفوری هستند که با پرسشگری خود سعی در ایجاد احترام برای مردم ایران و مطالبهگری مستقیم از مسئولان برای بهبود شرایط مردم دارند. این رفتارها در عمل، برای مردمی که در انواع تنگناهای اقتصادی و اجتماعی و انواع مصیبتهای کوچک و بزرگ دست و پا میزنند، نقطهای روشن برای ایجاد انگیزه و امیدواری برای شنیده شدن و چه بسا دسترسی به خواستههای به حق خود است. مردم از سلبریتیها انتظار حمایت دارند، چون خود را در بزرگ شدن آنها سهیم میدانند. چون روح جمعی و حمایتگر مردم جامعه از چنین افرادی موجب مشهور شدن آنها شده است و گویا این یک معاهده نانوشته فرهنگی است. گرچه هنرمند قائم به تلاشهای فردی خود برای رسیدن به حداعلای موفقیت است، اما نمیتوان کارکرد و پشتیبانی هواداران و نیز کلیت اجتماع را در شاخص سازی آنها نادیده گرفت. هنر آنها هنگامی دیده میشود که مخاطبانی برای تماشا و شنیدن وجود داشته باشد. از همین روست که وقتی نمایندگانی از ایران، با حضوری چشمگیر، در جشنواره مهم و معتبری چون کن، حضور مییابند، انتظارشان این است که حداقل درباره آخرین اندوه تحمیل شده بر جامعه سخنی بگویند. گفته آنها لزوما ممکن است هیچ نتیجه عملی هم نداشته باشد. اما التیامی بر روح دردمند مردمی است که چشم به آنها دوختهاند. این گام میتوانست حتی یک بازوبند سیاه باشد. میتوانست یک تسلیت و تقاضای مجازات برای مسببین این فاجعه و بیان آن از یک تریبون رسمی باشد. مساله آن است که هر چقدر فرد سلبریتی مشهورتر باشد، از امنیت بیشتری برخوردار است و میتواند ضمن حفظ چارچوبها، صدای رساتری برای مردم کشورش باشد. از همین منظر است که جامعه از افراد مشهور خود حمایت میخواهد. از آنها میخواهد صدا و تصویر آنها باشد. و این هنر هنرمند است که چگونه چنین خواستهای را به مدنیترین شکل ممکن و در چارچوبهای تعریف شده و با وجود تمام محدودیتها عملی سازد. وگرنه چه کسی است که از موفقیت کشورش در هر رشتهای شادمان نشود. هر فرد ایرانی که بر فرش قرمز هر جشنوارهای قدم بگذارد، غریو شادی مردم دردمندی است که جز سرافرازی ایران و ایرانی هیچ خواسته دیگری ندارد.
تنها نکتهای که به نظر میرسد، اشاره به آن میتواند قابل تامل باشد، پوشش سلبریتیهاست. این موضوع بخصوص درباره زنان بازیگر بسیار مهم و قابل تامل است. در همین جشنوارهای که اینک در حال برگزاری است، بانوان ایرانی لباسهایی پوشیدهاند که چندان زیبا به نظر نمیرسد. البته که پوشش امری کاملا شخصی و سلیقهای است. اما در این چند روز لباسهایی دیده شد که برای بسیاری از مخاطبان این سوال ایجاد شد که آیا آنها مشاوری در این زمینه ندارند؟ در حالی که در نقاطی از ایران و بخصوص در سیستان و بلوچستان، زنان سوزندوز به خلق زیباترین سوزندوزیها میپردازند، چرا در پوشش سلبریتیهای حاضر بر فرش قرمزهای دنیا، این لباسها دیده نمیشود؟ درست مثل معماری شهری ما، که تقریبا هیچ نشانی از معماریهای زیبا و شناسنامهدار ایرانی به چشم نمیخورد. من یکی از این خانمها را که با لباسی پرطمطراق بر فرش قرمز ظاهر شد، در یک لباس سنتی با حاشیه سوزندوزی تصور کردم و فکر کردم چقدر میتوانست خیره کننده باشد و بدرخشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





