سینماسینما، محدثه واعظیپور
نمایش «ترور» با استفاده از متنی جذاب که بر اساس پرسشی بنیادین شکل گرفته، بنا شده است. سوال اساسی نمایش درباره محق بودن افراد، گروهها و نظامهای سیاسی برای تعیین سرنوشت دیگران، چالشی همیشگی و تمام نشدنی است. نویسنده سعی کرده از طریق شخصیتهای متعدد نمایش، دیدگاههای مختلفی که در این باره وجود دارد، به تماشاگر عرضه کرده و او را با مسیر قصه و بحرانی که خلبان کخ (مهدی پاکدل) با آن روبروست همراه کند. امتیاز نمایش، ضرباهنگ مناسب و چیدمان درست وقایع و رویدادهاست، انتخاب بازیگران و فضاسازی، میزانسنها و روند روایت، سرراست و بدون پیچیدگی و لحظاتِ اضافی است. قصه، سریع شروع شده و نقاط عطف، نمایش را از ملال دور میکند، آنچه از متن نمایش آمده (جلسه دادگاه) به کارگردان فرصت داده تا فضایی پرتعلیق به وجود بیاورد و تماشاگر را با خود همراه کند. با آنکه زمان اندک نمایش، فرصت پرداختن به همه وجوه زندگی شخصیتهای اصلی (شخصیتهای حاضر در دادگاه) را نمیدهد، اما تمرکز بر وجوه مهم کاراکترها و روابط آنها، بعدی انسانی به نمایش داده، باورپذیری شخصیتها و همراهی تماشاگر با آنها و بحرانی که در آن گرفتار آمدهاند، را بیشتر کرده است.
«ترور» با استفاده از حضور بازیگران حرفهای و شناخته شده، بخشی از مسیر موفقیت را پیموده است. بازی علی باقری به اندازه و مثل همیشه باورپذیر است. وحید رهبانی، در نقشی خاکستری، مسلط و تاثیرگذار است و انتخاب پاکدل با توجه به محبوبیتش، برای شخصیت اصلی نمایش که تماشاگران باید درباره سرنوشتش تصمیمگیری کنند، هوشمندانه، زیرکانه و رندانه بوده است. حضور پاکدل، به دیده شدن چالش اصلی متن، که داوری درباره انسان و تصمیمهای مهم اوست، کمک بسیاری کرده است. بازیگر نقش قاضی، علیمحمد حسامفر، پدیده این اجراست، بازیگری بسیار مسلط، با صدایی پخته و لحنی درست که بدون آنکه حرکت و واکنشی روی صحنه داشته باشد، کل اجرا روی صندلی است و فقط با صدا و تسلطش روی بیان و لحن، تماشاگر را به خود جلب میکند.
در سالهای اخیر، فضای تئاتر ایران درگیر رکود بوده است. نسل جدید، تجربههای جسورانهای داشته اما فضای غالب، سرد و تکراری بوده و بسیاری از نمایشها، فقط با هدف سرگرم کردن مخاطب و فروش بلیت روی صحنه رفتهاند. اصل اساسی تئاتر، که بیتوجهی به پسند روز و پدیدآوردن تجربههای ساختاری و روایتی نو است، کم کم از یاد رفته و سیطره بازار و دغدغه جذب مخاطب، فرصت کار برای کارگردانان و نویسندگان شاخص را کم کرده است. در چنین روزهای ناامیدکنندهای، «ترور» با وجود کاستیهایی که دارد، به دلیل پرداختن به یک موضوع انسانی و تلاش برای توجه دادنِ مخاطب برای تغییر زاویه دید برای حل مسائل و بحرانها، قابل توجه است. آنچه از دقایق نخست اجرای نمایش، ذهن تماشاگر را درگیر میکند، همین تفاوتهاست. قصهای که کهنه نمیشود و میتواند هر روز و هر لحظه آن را زندگی کرد. «ترور» به دلیل این ویژگی در ذهن میماند و به سرعت، فراموش نمیشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- دو نمایش جدید روی صحنه ایرانشهر
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- دیوید ممت، راوی حکایتی تازه از ترور جان اف کندی
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- شهاب حسینی: عباس کیارستمی اندیشمند سینما بود
- غزل شاکری خواهر ناصرالدین شاه شد + عکس
- گریم رعنا آزادیور در «جیران» حسن فتحی + عکس
- مهدی پاکدل به سریال «جیران» پیوست + عکس
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- «شیشلیک» در آخرین مراحل فنی/ انتشار اولین عکس از فیلم مهدویان + عکس
- همه هیولایی در دست داریم به نام موبایل/ گفتوگو با مهدی پاکدل
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی