سینماسینما، یزدان سلحشور
دیدن برخی فیلمها روی پرده سینما و در تعطیلات آخر هفته، احتمالاً هیچ خطری برای سلامت روح و روان ما -به عنوان مخاطب حرفهای سینما- ندارد! ممکن است ما ذائقهی طلایی برای تشخیص طعمهای منحصر به فرد داشته باشیم و جز غذاهای درجه یک میل نکنیم و در عینِ حال آدامس هم بجویم! در هر دو حالت، دهان در حال جنبش است! اما در یک رستوران معتبر که رؤسای جمهور کشورهای صنعتی جهان هم در آن غذا میخورند اگر در منوی غذاشان آدامس ببینید احتمالاً اگر اهل محلهی قیصر باشید، ضامندارتان را میگذارید روی میز! [من البته چون خیلی «نوآرباز»م، اسلحه کمری دلون در «سامورایی» را ترجیح میدهم!]
موضوع خیلی ساده است: فیلمی که در جشنواره شیکاگو با استقبال تماشاگران مواجه شده، در جشنواره جهانی فیلم فجر ما هم پذیرفته میشود و به نمایش در میآید به عنوان نمایندهای از سینمای مجارستان و حدس میزنم انتخابکنندگان فیلم، فقط چند دقیقه اول فیلم را دیدهاند که به آن مجوز ورود دادهاند!
مشکل حتی این نیست که فیلم شدیداً بادکنکی و پر از حواشی غیرِ لازم سیاسی و عملاً یک فیلم تجاریست به سبک و سیاقِ اروپای شرقی البته! مشکل این است که وجوه ظاهراً «پیشنهاددهنده» فیلم مال خودش نیست! اشکالی هم ندارد اگر کارگردانی بخواهد خیلی چیزها را از فیلمی یا سریالی دیگر بگیرد و بازآفرینی کند و شاید حتی بهتر از قبلی بسازد اما وقتی از «ایدههای کلان» گرفته تا «خردهایدهها» و از «اجرای ایدهها» گرفته تا حتی میزانسن و دیالوگها و شخصیتپردازی، بازتولید میشود دیگر جایش در یک جشنواره هنری نیست. برود برای خودش در سانسهای اصلی سالنهای درجه یک شهر جا خوش کند اما لطفاً شاخ را از جشنواره بکشد بیرون!
X – The eXploited یا به تنهایی X یا چنانکه در جشنواره به نمایش درآمد با نام: به بازی گرفتهشدگان، ساخته کارولی اوی مِساروش، که ابتدا ما را درگیر جریان قتلهای زنجیرهای میکند و در انتها، بدل به یک تریلر سیاسی میشود، در نگاه نخست، فیلمیست که میخواهد ارزشهای بصری و شیوه بیانی آثار تجربی را به تریلرهای سیاسی از نوع کوستا گاوراسی بیفزاید و البته بیشتر از آنکه حرفی برای گفتن داشته باشد، سخنرانی میکند درباره فساد حکومت مارکسیستی پیشین مجارستان؛ تا اینجای قضیه، میشود با آن در یک جشنواره بینالمللی کنار آمد به شرط آنکه شما کسی باشید که نسخهی اصلی را که سریال سوئدی-دانمارکی «پل» است،ندیده باشید که ظاهراً نه انتخابکنندگان جشنواره شیکاگو این سریال را دیده بودند نه انتخابکنندگان جشنواره جهانی فجر خودمان!
سریال « Bron | Broen»[اسم اصلی را میگذارم که کسانی که ندیدهاند به راحتی آن را دانلود کنند با کیفیتی بالا و با زیرنویسهایی بهتر از زیرنویسهای جشنواره فجر!] که در چهار فصل و ۳۸ قسمت، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸، ساخته و پخش شده و بر مبنای آن یک سریال امریکایی-مکزیکی به نام «پل» و یک سریال بریتانیایی-فرانسوی به نام «تونل» ساخته شده [با کیفیتی البته پایینتر به روایت سایت IMDb] اثری بسیار خلاق است که میتوان به راحتی آن را «بازآفرینی» دنیای نولان در سهگانه «بتمن»اش دانست با بیان سینماییای کاملاً منحصر به منطقه جغرافیایی-فرهنگی خود؛ فصل اول این سریال که فیلم به بازی گرفتهشدگان، شدیداً بازتولید آن است [همچنانکه بازتولید فصول بعدی نیز] به عنوان شیوه خلاق فیلمنامهنویسی در عالیترین سطح قابل تدریس است؛ البته نویسنده و کارگردان X – The eXploited ، فقط از شخصیتپردازی، وقایع، شیوهی روایت «پل» استفاده نبرده که از جاگیری دوربین گرفته تا چینش صحنه و حتی کپی کامل برخی سکانسها را بر کپی دیالوگها افزودهاند تا حتی بر کپیکنندگان ایتالیایی این سریال فوقالعاده هم [بخشهای کپی شده از فصل دوم پل، از تلویزیون ایران هم پخش شده؛ اگر یادتان باشد گروهی که از ماسک حیوانات برای اعمال جنایی استفاده میکردند] پیشی گرفته باشند! دستشان درد نکند! بالاخره این وسط، چه کسی به بازی گرفته شده؟ ما، امریکاییها یا مجارستانیها؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- افسانهی پریان در شهر تاریک/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- روز چهارم: «ملاقات خصوصی» بهترین فیلم جشنواره تا به اینجا + «ماهان» ملودرامی کمرمق
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- روز دوم: تداومِ بومی کردنِ ژانرها/ نگاهی به فیلمهای «علفزار» و «شادروان»
- روز اول: یک فیلم ورزشیِ قابلِ قبول + اسپینآف گاندو!
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟