سینماسینما، محسن جعفریراد
این هفته،طبعا فیلم تازه مهمی روی پرده نداریم و فعلا فیلم های اکران دوم نوروز اعلام نشده که در یادداشت هفتگی به نقدش بپردازیم، پس به رویدادهای فرهنگی و نقاط قوت و ضعفشان به طور اجمالی می پردازیم.
یادداشت این هفته هم تیغ دارد و هم ابریشم! تیغش به همزمانی و تداخل چند رویداد مهم فرهنگی برمی گردد و ابریشمش به برخی از ویڑگی های مثبت همین رویدادها!
قسمت تیغش کوتاه است؛ جشنواره جهانی فیلم فجر طبق چهار سال گذشته در اوایل اردیبهشت برگزار می شود که روزهای آخرش همزمان شده با شروع مهمترین رویداد در زمینه کتاب در سال، یعنی شروع نمایشگاه کتاب در مصلی تهران و به این دو اضافه کنید، نهمین جشنواره فیلم وارش که در مازندران برگزار می شود، یا چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و … در صورتی که می توان خیلی ساده، طوری برنامه ریزی کرد که هیچ کدام از این رویدادهای مهم، با هم تداخل نداشته باشند و مخاطبی که خوراک فرهنگی می خواهد بتواند با برنامه ریزی درست، به رویدادهای مدنظرش دسترسی پیدا کند.
اما قسمت ابریشم ماجرا را می توان در ویڑگی های مثبت هر کدام از رویدادهای مذکور دید.
در این دوره جشنواره – مثل سال قبل که از الیور استون به عنوان کارگردان هالیوودی سرشناس جهان دعوت شده بود- چند مهمان صاحب نام دعوت شده که یکی از مهمترین آنها پل شریدر است. نویسنده ای صاحب سبک که بیشتر با نگارش فیلمنامه راننده تاکسی ساخته مارتین اسکورسیزی شناخته می شود اما فیلم های مهمی مثل گاو خشمگین و آخرین وسوسه مسیح را نیز در کارنامه اش دارد. یا یک مدیر فیلمبرداری بارها تحسین شده به نام لوکا بیگاتزی که با عباس کیارستمی در فیلم کپی برابر اصل همکاری کرده ، و غیر از آن چند اثر مهم در کارنامه اش دارد از جمله همکاری اش با کارگردانی پرافتخار پائولو سورنتینو که جوایز متعددی مثل اسکار، گلدن گلوب و … را دریافت کرده است. یا حضور دبورا یانگ به عنوان یکی از مشهورترین منتقدان جهان و چهره هایی مثل مایکل فان دایم (کارگردان برنده اسکار ) که دعوت از چنین سینماگرانی و برگزاری کارگاه های تخصصی می تواند به انتقال تجربیات آنها به هنرآموختگان و حتی فیلمسازان ایرانی کمک کند.
امتیاز مثبت بعدی، مرمت فیلم های ماندگاری مثل دونده، پرده آخر، دیده بان، طلسم و …و نمایش آن ها و یا نمایش پشت صحنه فیلم ماندگاری مثل گاو ساخته داربوش مهرجویی که نشان می دهد دهه شصت چقدر سرشار از کارهایی با تنوع ڑانر بوده، چیزی که در یک دهه اخیر کمتر شاهدش بوده ایم و نمایش این فیلمها می تواند پیشنهاد مناسبی به سینماگران و مدیران سینما باشد.
سومین ویڑگی اثرگذار این دوره این بوده که قرار است درآمد حاصل فروش فیلمها به سیل زدگان اختصاص یابد تا سینمای ایران و سینماگرانش هم به نوبه خود در کمک رسانی، فعال باشند.
فعلا جشنواره در حال برگزاری است و بعد از آن بهتر می توان به تحلیل آن پرداخت.
در نمایشگاه کتاب امسال از ناشران و نویسندگان چینی دعوت شده که می تواند گام مهمی برای صادرات کتاب باشد و اینکه اگر داد و ستد فرهنگی به خوبی صورت بگیرد، در سالهای بعد می توانیم شاهد حضور نویسندگان و ناشران برتر کشورهای اروپایی مثل فرانسه، ایتالیا، آلمان و حتی ترکیه باشیم تا تیراڑ کتاب های ما بیشتر شود و ناشران ما هم اشتیاق بیشتری برای چاپ و پخش کتاب داشته باشند.
جشنواره وارش نیز همیشه سعی کرده به عنوان جشنواره ای مستفل عمل کند و چند فیلمساز خیلی مستعد هم تا حالا از دل این جشنواره معرفی شده که استمرارش می تواند تحسین برانگیز باشد که از نهم اردیبهشت آغاز به کار می کند.
و اما جشنواره رادیویی که البته می شد با تبلیغات بیشتر و بهتر کمی به مخاطبانش افزود. رادیو به خودی خود مخاطب محدودی دارد و برگزاری با کیفیت چنین جشنواره هایی می تواند به افزایش مخاطب کمک کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست