سینماسینما، آرش عنایتی
ژان و ژرژ مقابل مجسمه ای ایستاده اند، ژان(با تعجب): آپولون یونانی ه؟
ژرژ: نه کپی رومیه.
ژان: منظورتون اینه که جعلیه؟!
ژرژ: نه کپیه، فرق می کنه…
کپی و جعل هر دو به ظاهر نسخه ای از حقیقتی واحدند، لیکن یکی تلاشی است صادقانه و دیگری کوششی است کاذبانه در تکثیر حقیقت. پولانسکی که خود سال هاست زخم خورده ی این روایت های کاذبانه است به نقل دوباره ی روایتِ رسوایی محاکمه ی دریفوس می پردازد و در عوض پرداختن به دریفوس، انگشت اشاره اش را هنرمندانه و در خلالِ تصاویری (برگرفته از نقاشی های کلمنته/ مونه) به سوی انسان های بزرگی نشانه می رود ( از پیکار تا زولا و از کلمانسو تا متیو) که در پرهیختن و زدودن شائبه ها و آزادی دریفوس نقش داشته اند و به موازات آن، از نقش و نقشه ی جاعلان کذاب پرده بر می دارد. ظرافت ش در قرار دادن کلمات و سخنان آیشمن و هم سفره هایش، بر دهانِ هانری و هم کاسه هایش است. رندانه کتاب سوزان نازی ها و “شب کریستالی”* آلمان نازی را به فرانسه قرن ۱۹ می آورد تا سندی بر یهودی ستیزی اروپائیان شود و هوشمندانه هیزمِ این آتش تعصب و جهل را، نگاه مغرضانه ی علم می داند (آزمایشگاه برتیلونِ متاثر از داروین – با آن رسم اندازه ی جمجمه هاو …- آیا چیزی جز نسخه ی سلفِ همکاران خلفِ نازی اش است؟!) تاکید و تاملِ بیش از حدِ پولانسکی در نماهای دادگاه بر سخنان برتیلون (انتخاب کلمه ی “مصلحت” از میان همه ی کلمات داخل متن و سنجش میلیمتری رسم الخط، کلمه ای که به شکل دیگری، دستاویزی برای توجیهات فرماندهان نظامی می شود) از همین روست. جایی که نگاه مغرضانه علم، حقیقت را به مسلخِ مصلحت می نشاند.
*شب شیشههای شکسته شب های نهم و دهم ماه نوامبر ۱۹۳۸ بودند. شبهایی که در آن به سرکردگی حزب نازی در آلمان، به بهانهٔ یهودی بودن عامل سوقصد به منشی سفارت آلمان در پاریس، به خانهها، مغازهها و کنیسههای یهودیان در لایپزیگ و دیگر شهرهای آلمان و اتریش حمله شد. این حملهها با خرد شدن شیشههای ساختمان و آتشکشیده شدن آنها همراه بود. با توجه به اینکه خیابانها در روزهای بعد پر از خرده شیشه بود، این شبها، به شبهای بلورین یا شب شیشههای شکسته معروف شدند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
- سینماسینما/ رئیس جدید آکادمی جوایز سزار معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





