سینماسینما، محدثه واعظیپور
نمایشهای سالهای اخیر حسین پارسایی (الیور توئیست و بینوایان) متعلق به جریانی بودند که نسبت چندانی با کارنامه او و تجربههایش در تئاتر مذهبی نداشتند. «علمدار» موسیقی، نمایشی است مبتنی بر همه آن تجربهها. آنهایی که با صفت تئاتر لاکچری نفی شد و زمینهای فراهم کرد تا پارسایی و سابقهاش زیر سوال برود و تجربههایی که او پیش از این در تئاترهای مذهبی داشته است. در دعوای بین مخالفان و موافقان تئاتر لاکچری، آنچه نادیده گرفته شد سلیقه و تسلطی بود که پارسایی به مرور به دست آورده و مقلدانش حتی نمیتوانند به آن نزدیک شوند. او در «علمدار» مسیری دشوار را انتخاب کرده تا بین نمایش آئینی و سنتی و موسیقی پیوند ایجاد کند. این اجرا، حرکتی تازه در مسیر نمایشهای مذهبی است که سالهاست در فرم و محتوا خلاقیتی نداشته و بیش از حد تکراری و قابل پیش بینی شدهاند.
«علمدار» شش راوی دارد که هر کدام هر شب متنی را در مدح حضرت عباس (ع) و ماجرای عاشورا میخوانند. در این اتفاق یک گروه نوازنده بزرگ و تعدادی بازیگر، راوی را همراهی میکنند و تصاویری روی ال سی دی نمایش داده میشود. مجموعه این عوامل اتمسفری را میسازد تا تماشاگر با اثر همراه شود. تماشای شش اجرا، حسی خاص در تماشاگر ایجاد می کند چرا که کیفیت حضور راویان متفاوت است و شکل روایتگری یا اجرای آنها از یک جنس نیست. در میان راویان فرهاد قائمیان و مهدی سلطانی به واسطه جنس صدایشان تناسب بیشتری با فضای حماسی اثر دارند. اما امتیاز اجرای این دو بازیگر، تنها به صدایشان مربوط نیست. قائمیان و سلطانی فقط راوی و خواننده متن نیستند، آنها بدون حرکت و بیشتر مبتنی بر صدا و میمیک چهرهشان نوعی از بازی را به نمایش میگذارند. درونمایه متن را درست درک کرده، احساسشان در روایتشان متبلور شده و تسلطشان روی متن و همراهی شان با ارکستر قابل توجه است. آنها بدون اشتباه متن را میخوانند و بیش از همه این امتیازها، صحنه را از آن خود میکنند. قائمیان قویتر و مردانهتر، پر خون و زنده. سلطانی کمی رمانتیکتر اما مسلط و تاثیرگذار. کاش هر دو بیش از این قدر خود را بدانند و کمتر در سریالهایی مقابل دوربین بروند که در اندازه هنر و تواناییهایشان نیست.
اجرای پرویز پرستویی نشان دهنده تسلط او روی بیان و لحن است، پرستویی در هر تجربهای بخشی از پرسونای خود را به میان میآورد و این برای تماشاگر جذاب است. صدای پخته و لحن مناسب او روایت «علمدار» را شنیدنی کرده است. اگر چه این روایت در عین درستی و سلامت، به اندازه روایتگری قائمیان و سلطانی حماسی نیست. شاید برای بینندهای که روایتی از عاشورا میشنود و این روایت مزین به نام حضرت عباس (ع) است، وجه حماسی مهمتر از دیگر قرائتها از این شخصیت و واقعه باشد. به همین دلیل رویکرد قائمیان و سلطانی بیشتر به چشم میآید و تماشاگر را تحت تاثیر قرار میدهد.
اجرای حسین پاکدل، هادی حجازیفر و داریوش ارجمند ضعیفتر از دیگران است. پاکدل مجری توانایی است و بر زبان و واژهها مسلط است، اما بازیگر نیست و روایتگری در «علمدار» تنها خواندن متنی شورانگیز نیست. حس و حال او برای این اجرای تک نفره کم است. حجازیفر بازیگری مستعد است که خاستگاه تئاتری دارد، اما روایتگری او همانی نیست که انتظار داریم. اجرای او سرد و بافاصله از فضا و متن است.
پارسایی میداند چطور صحنه و فضا را بسازد تا چشم مخاطب را درگیر کند. میداند چطور تماشاگر را تا انتها مشتاق نگه دارد و به همین دلیل تماشای «علمدار» تجربهای دلنشین است. اگر چه میتوان بازیگرها را حذف کرد و اجازه داد تماشاگر قصه را در ذهنش بسازد. موسیقی گوشنواز، هماهنگی گروه نوازندگان و اجرای پوریا اخواص خواننده قطعات نمایش از دیگر امتیازهای «علمدار» است.
«علمدار» تجربهای موفق در کارنامه حسین پارسایی است. یک نمایش، موسیقی جذاب که بعضی از بخشهایش را میتوان بارها دید و شنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت پری صابری با سخنانی از ژاله آموزگار و حسین پاکدل
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- دو فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- داوران آثار صحنهای جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- «عطر مینو» آماده نمایش شد + عکس
- اکران خصوصی سریال مانکن / گزارش تصویری
- احمد مهرانفر با «مولن روژ» روی صحنه میرود
- بازنشستگی حسین پارسایی در آخرین روزهای سال ۹۷
- نمایش بینوایان / گزارش تصویری
- ۱۲۵ هزار نفر به تماشای «بینوایان» رفتند
- واکنش مدیرکل دفتر نمایش خانگی به یادداشت روزنامه کیهان
- پارسایی: مستند «هاشمی زنده است» هیچ مجوزی ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ معرفی هیات انتخاب یک بخش و اعلام آثار نهایی دو بخش
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- توسط انجمن جلوههای ویژه آمریکا؛ تجلیل از کارگردان و بازیگر ژاپنی برای جلوههای ویژه سینمایی
- تاریخسازی محصول یونیورسال/ «شرور»؛ پرفروشترین فیلم اقتباسی از نمایشهای تئاتر برادوی
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر