سینماسینما، معین محب علیان
روایت یعنی انسجامی که به درک بهتر فیلم می پردازد، چنین مفهوم یا بهتر است بگوییم امکان سینمایی در اکثر مدیوم های سینمایی(به جز مستند و آثار تجربی با نگاهی متفاوت) تکلیف فیلمساز و مخاطب را با عنصر میانی یعنی فیلم مشخص می سازد؛ در این میان حرکات در مفهوم جابهجاییها منجر به شکل گیری تصاویر می شوند و تصاویر بالطبع معنا و روایت گری را ممکن می سازند. جابه جایی در جستجوی فریده به گونه ایی دیگر است. فریده هزاران کیلومتر جابه جا می شود تا اندکی در درون جابه جا شود (روایت درونی) او در جستجوی غریبه ای است که سال ها به آشنا بودنش خو گرفته کما اینکه وجدان بیدار، این جنس از بیانگری خود را نمی پذیرد. او به دنبال مفهوم شاعرانه ای می گردد، مواجههای شفاف با خود و در این میانه از هر کوششی دریغ نمی کند حتی بر زمین نشستن و تماشای لذتبخش خانواده ها در سرسلامتی فرزندشان.
با این توصیفات در جستجوی فریده فیلمی است ایستا با نجوای عرفانی عاشقانه که گویی به نوعی اعتکاف یا تشریفاتی ریاضتی دارد، با بررسی آرا بوردل، الساسر، گونینگ، فولتن و سایرین اشتراک نظری که نظر را جلب می کند وجود و همکاری مشترک روایت و راوی با یکدیگر است. به راستی راوی واقعی فریده کیست؟ جستجو واژه ای تبیین کننده معنای واقعی راوی، معنایی که نمود خارجی ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سفر، وطن و مادر/ نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- بدون صداى اضافه/ نگاهى به «جایى براى فرشتهها نیست»
- «سوئیچ پن»/ «بزم رزم» از منظر جامعهشناسی هنری قابل تامل است/ به بهانه انتشار و عرضه عمومی
- به بهانه انتشار مستند «بزم رزم»/ از تاریخ درس بگیریم
- گفتوگو با الین فریده کونینگ شخصیت اصلی «در جستجوی فریده»/ از ایرانی بودنم لذت می برم
- روایتهای سرخوشانه روحی پرسهزن/ درباره چند فیلم جشنواره مستند حقیقت
- گفتوگو با کوروش عطایی از اعضای هیات انتخاب مستندهای بلند جشنواره سینماحقیقت/ جشنوارهای پویا
- رقابت ۶ مستند برای دریافت تندیس غزال جشنواره فیلمهای پارسی
- «در جستجوی فریده» در دو بخش اسکار حضور دارد
- تندیس بهترین فیلم کوتاه جشنواره «اوهای» به «کلاس رانندگی» رسید
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان با امیر پوریا در برنامه اتاق روشن درباره مستند «در جستجوی فریده» و انتخاب آن برای اسکار
- از رازها تا دروغها/ نگاهی به فیلم «در جستجوی فریده»
- «در جستجوی فریده» بهترین فیلم مستند جشنواره زنان هرات
- فارابی درباره حواشی انتخاب نماینده ایران در اسکار توضیح داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره