سینماسینما، امیرابراهیم جلالیان
فیلم «رگهای آبی» اولین ساختهی جهانگیر کوثری در مقام کارگردان به بررسی زندگی پرفراز و نشیب شاعره شهیر فروغ فرخزاد پرداخته . اما در بطن فیلم نیم نگاهی به زندکی فروغ شده و قصه، موشکافانه روایت نشده است. در واقع توصیف الحال دو زندگی از دو فروغ با بازیهای باران کوثری و ستاره پسیانی است. که در حال و آینده به شکل رفت و برگشت زمانی روایت می شود. دو فروغ که زندگی و شرایطی تقریبا مشابه دارند.
البته فروغ فرخزاد به عنوان یک شاعره ماندگار فضای بیشتری از فیلمنامه را به خود اختصاص داده است. به نظر میرسد او و مصائبش بیشتر برای فیلمساز دغدغه بوده. گویا اساس فیلم هم بر این مبنا است .
اما جهانگیر کوثری بیشتر از آنچه که به تحلیل یک شخصیت تاریخی، ادبی بپردازد در صدد تشکیل رزومه برای فرزندش بوده در واقع شخصیت فروغ فرخزاد را با بازی باران کوثری گره زده. گرچه که باران هیچ گونهوجه تشابهی چه فیزیکی و چه در لحن و فرم با فروغ ندارد اما این شخصبت ماندگار به نام او ثبت شد. فیلم تنها چند سکانس پراکنده و فضای سیاه و سفید و قسمتی از میزانسن و فضاسازیهای، بخش نوستالژیکِ تاریخی را برای ما زنده میکند و آیتم چشمنواز و قابل توجه دیگری برای مخاطب ندارد! که البته این تمهیدات برای القای یک حس خاص و ایماژی تلخ و غمانگیز استفاده می شود و انتخاب چنین تمی با سوژه اصلی فیلم یعنی فروغ فرخزاد متناسب است.
فروغ، به واقع دختری احساساتی است که به جای دیالوگ گفتن خوب شعر میگوید. در سکانسهای محدودی از فیلم که مربوط به فروغ فرخزاد است او را با گفتاری شعرگونه معرفی می کند، قاعدتا کنشها و واکنشهای او شعر است. دم و بازدماش شعر و این شعر گفتنها هیچ کمکی به مخاطب نمیکند تا به عمق شخصیت او نزدیک شود. تا با شعرها و کلمات آن منقلب شود. شعرها شبیه به کلماتی بیرنگ و بو هستند که صرفاً آوایی دارند!
اساساً شعرخوانی با پس زمینه یک پیانو و کافههای سانتی مانتالی قدیمی و حرفهای فمینیستی، عیاری از فروغ را برای تماشاگر روشن نمیکند. زندگی فروغ انقدر غنی و پر رمز و راز، همراه با پایانی تراژیک بود که با چند سکانس و پلان پراکنده و بی اساس، آنچه که باید و شایدهای آن زن شکفت انگیز و دراماتیک را مشخص نمیکند و در نتیجه چنین سوژه ی نابی که میتوانست اثری ماندگار شود اما لابه لای دیگر فیلمهای این روزهای سینما به هدر میرود و مایهای برای خودنمایی ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- زنانگی و قدرت در نقشهای کلودیا کاردیناله/ ستارهای فراتر از زیبایی
- برای هفتمین سالمرگ سعید کنگرانی؛ قهرمان رمانتیکِ نسل سوخته
- فیلم کوتاه «آینه مات» بررسی شد؛ آدمها آن چیزی نیستند که نشان میدهند
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- فرزان دلجو و سینمای جوانمحور دهه ۵۰/ روایتی از یک ضدقهرمان نجیب
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





