سینماسینما، سپیده ابرآویز
عشق بشریت را نجات میدهد. فیلمساز بگوید یا نگوید به ما نشان میدهد که چگونه نجاتدهنده از گور بیرون میآید. چطور معجزه میشود. تنهایی میرود و زندگی آرام آرام مثل دریا ساکت اما جاری موج میزند.
تیتی یک کولی خسته و سرگردان است. زن جوانی است که به گفته خودش و البته به شیوه خودش دنبال نجات بشریت است.
او یک جولینا ماسینا است. همانطور نیمه خل و چل. همان قدر ساده. از فیلم جاده آمده است. با سه چرخهاش راه افتاده، به ساحل رسیده و باید که فریاد بزند زامپانو وارد میشود.
زامپانو اما این بار معرکه گیری و خشونت را کنار گذاشته و یک فیزیکدان (یا به قول تیتی آقای دکتر ) آرام و صبور شده است.
پارسا پیروزفر ظاهرا دانشمند است. زندگی را در تحقیقات و فضا و کاغذهایش جستوجو میکند. درست برعکس تیتی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارد. این همه تفاوت میتواند و باید آنها را دنیا دنیا از هم دور کند. تمام اتفاق فیلم در همین یک جمله میافتد که اصلا اینطور نیست و همیشه همانی میشود که فکرش را نمیکنید.
آنها کنار هم و مثل هماند. هر دو تصمیم دارند بیآنکه برای خودشان کاری کرده باشند برای جهان کار بزرگی بکنند.
در روند فیلم اما آنها بزرگترین کار جهان را میکنند و عاشق میشوند.
تیتی فیلم لطیفی است. انگار قابهایش روی ابرها برداشته شده. همه چیز در آن آهسته جلو میرود.
شخصیتها آرام آرام شکل میگیرند. تیتی با دیوانگیهایش یک زن متفاوت میسازد. زنی که در میان آئینها و سحر و جادو بزرگ شده است. زنی که تنها به دریا میزند تا شفای ابراهیم را بگیرد. او دیوانهای است که پای عشقش از صد آدم عاقل بیشتر میایستد. تیتی به قول ابراهیم مثل هیچ زنی نیست. بماند که برای تیتی، ابراهیم مثل همه مردهاست و تا پایان هم ما را مطمئن نمیکند که ابراهیم توانسته مثل همه مردها نباشد یا نه.
الناز شاکردوست تیتی را درست بازی میکند. باورپذیر و روان. او بازیگری است که حالا خودش را از سینمای بدنه دور کرده و میشود روی تواناییهایش حساب کرد.
فیلم تیتی بسیار وامدار دیالوگنویسی مناسب است. گفتوگوها مثل خود زندگی نوشته شدهاند. راحت و گرم. البته که لهجه هم به انتقال حس کمک زیادی میکند.
در تیتی ما آدمها را دوست داریم. دلمان برای ابراهیم میسوزد و از دست امیرساسان (با بازی درخشان هوتن شکیبا)حرص میخوریم.
همه این همذات پنداری از فیلمنامه میآید. با تیتی میشود اثبات کرد که بیراه نیست اگر همچنان تکرار کنیم مشکل اصلی سینمای ایران فیلمنامه است.
تیتی فیلمنامه پیچیدهای ندارد. یک ملودرام عاشقانه است. اما آنچه سر پا نگاهش میدارد روایت درست است. اطلاعات سر جای خودشان داده میشوند. آدمهای فیلم خاکستریاند. میشود آنها را فهمید بی آنکه خودشان برای فهمانده شدن دست و پا بزنند.
فیلمساز شناسنامه شخصیتها را با دقت نوشته است. انتخاب شغل فیزیکدان و اشاره به سیاه چالهها شاید برای اولین بار است که در سینمای ایران اتفاق میافتد. هنرمند بودن امیرساسان و آن سکانس جذاب گروه ستاره شمال، گذشته تیتی و حتی روابط همسر قبلی ابراهیم همگی کمک کردهاند تا تیتی یک اثر قابل تماشا شود.
تیتی روایتی است که با موسیقی، تدوین و فیلمبرداری حرفهای میتواند تا مدتها در ذهن بیننده بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند