سینماسینما، امیرعلی نصیری
در تنت (انگاشته) دو جاسوس بینالمللی حرفهای برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، درگیر ماجرا و توطئهای پیچیده میشوند؛ از جمله یک فناوری بیمانند که امکان وارونگی زمان را به بشر دادهاست.
حسین عیدیزاده (منتقد و سینمایینویس) جملهای دارد که مشخصاً درباره دو فیلم بچه راننده و مردگان نمیمیرند بهکار برد: «پاپکورن را بگذارید کنار دستتان، فراموش کنید کارگردان کیست و از فیلم لذت ببرید.» شاید بهترین توصیه هنگام تماشای تنت همین باشد؛ با این تفاوت که این بار نمیتوانیم فراموش کنیم که کارگردان کیست، زیرا مدام تلقین (به لحاظ بصری) و بینستارهای / اینتراستلار (به لحاظ مفهوم نسبیت زمان) به یادمان میآید.*
در فیلم چند کلیدواژه وجود داره که شاید مطالعه درباره آنها پیش از تماشای فیلم به کمکمان بیاید: آنتروپی (بینظمی یا آشفتگی؛ عدم قطعیت یک سیستم را بیان میکند)، وارونگی (دستهای از مسایل هستند که از لحاظ ریاضی، یافتن پاسخ نهایی آنها به وسیله روشهای کلاسیک ممکن نیست)، پارادوکس (به هر گزارهای گفته میشود که با گزارههایِ قبلیِ گفته شده در همان نظریه یا دستگاهِ نظری، در تناقض باشد) و نسبیت زمان که بالاتر اشاره شد.
اگر هم که اعتقادی به این مفاهیم ندارید و در نظر شما تنت اثری بیسروته است، پیشنهاد میکنم برای ۱۵۰ دقیقه از تصاویر خوش آب و رنگِ وان هویتما (بینستارهای، دانکرک و به سوی ستارگان)، موسیقی لودویگ گورانسون (برنده اسکار برای پلنگ سیاه)، صحنههای اکشن خوشساخت و بازیگرانی در کت و شلوارهای شیک لذت ببرید؛ روی این آخری تأکید میکنم، چون دو بار مستقیماً در فیلم به آن اشاره شد و نولان هم در تصاویر پشت صحنه فیلمهایش همیشه با کت و شلوار دیده میشود.
نکته آخر اینکه تنت میتواند سکوی پرتاب جان دیوید واشنگتن (پسر دنزل واشنگتن) و الیزابت دبیکی (سریال مدیر شیفت شب) باشد.
*(مراجعه کنید به «جوهره زمان». نصیری، امیرعلی. روزنامه فرهیختگان، شماره ۱۶۶۲، اردیبهشت ۱۳۹۴)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ژاپنیها سرانجام «اوپنهایمر» را تماشا کردند/ واکنشهای متفاوت
- برای خدمات ارزنده به صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و اما توماس شوالیه میشوند
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تهیهکنندگان هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسکورسیزی
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
- حمایت نولان از ژانر وحشت/ «اوپنهایمر» هم ترسناک بود
- معرفی برندگان گلدن گلوب/ کریستوفر نولان بهترین کارگردان شد/ ۵ جایزه برای «اوپنهایمر»
- تطهیر نه چندان موفق یک اتفاق شوم/ هدف هالیوود از تولید «اوپنهایمر» چیست؟
- نولان: حال سینما خوب است/ تماشاگران به سینما برگشتهاند
- معرفی نامزدهای جوایز گلدن گلوب/ «باربی» در صدر
- پرومتهای در زنجیر نولان/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- نولان کارگردان «جیمز باند» نمیشود
- «اوپنهایمر»، ضد جنگ نیست؟!
- حالا من خود مرگم!/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- اسپایک لی: کاش نولان به مردم ژاپن هم در «اوپنهایمر» میپرداخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- مسعود اسکویی درگذشت
آخرین ها
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن