سینماسینما، محمد ایران دوست
بخش مهمی از موفقیت و کامیابی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به اعتبار و جایگاه سینمای ایران در جهان برمیگردد. برگزاری جشنواره فیلم در کشوری که حضوری موفق در جشنوارههای معتبر بین المللی دارد و سینماگران آن دهها جایزه و عنوان برتر سینمایی را از آن خود کردهاند، همواره برای فیلم سازان کشورهای؛ اروپایی، آسیایی، آفریقایی و آمریکایی جذاب و کنجکاوبرانگیز است. فیلم سازان خارجی با وجود آگاهی از محدودیتها و قوانین خاص جشنواره جهانی فیلم فجر و همینطور آگاهی از عواقب سفر به ایران، در جشنواره حضوری پررنگ داشتند و آثارشان را با اشتیاق به نمایش درآوردند.
جشنواره و تعاملات فرهنگی
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر فرصتی فراهم کرد تا فیلم سازان پنج قاره دنیا آثارشان را در معرض تماشا و قضاوت مخاطبان ایرانی و خارجی قرار دهند و با ابزار سینما تعامل و ارتباط با مخاطبان را گسترش دهند. آنچه در فیلمهای جشنواره برجسته و چشمگیر بود رویکرد هوشمندانه فیلمسازان دیگر کشورها به مهم ترین مفاهیم و ارزشهای انسانی و معضلات روز جهانی بود. فیلم ها نشان داد دفاع از عدالت، حقیقت و نوعدوستی فطری و از نهاد و سرشت انسان ها سرچشمه می گیرد و محدود به ملیت، مذهب و جغرافیا نمیباشد. فیلم « الهه دریا» به کارگردانی ولفگانگ فیشر محصول آلمان و اتریش موضوع مهاجرت های غیر قانونی که اغلب با تراژدی پایان می یابد و مجامع بین المللی در برابر آن سکوت اختیار کردهاند را به زیبایی عیان ساخت. تریلر « زن مبارز» به کارگردانی بندیکت ارلینگسون محصول کشورهای فرانسه، ایسلند و اوکراین به احداث کارخانههای چند ملیتی و بروز فجایع زیست محیطی که حیات کره زمین را تهدید می کند اشاره کرد و نشان داد دولت ها تنها به کسب درآمد ومنافع زودگذر میاندیشند و دوستداران محیط زیست را خرابکار و تروریست مینامند! فیلم « سفره ماهی » تولید تایلند، فرانسه و چین، کشتار بی رحمانه مسلمانان میانمار را یادآوری کرد و فیلم « پیش از ژاله» محصول کشور دانمارک سرنوشت انسان حریص و آزمند را در معرض تماشا گذاشت.
فرصتی برای شناخت
فیلم هایی که در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد فارغ از ساختار و محتوای کیفی آنها به لحاظ زیبایی شناسی و انتخاب لوکیشن نیز حائز اهمیت بود. فیلم سازان در کنار روایت داستان؛ زیبایی ها، توانایی ها و جذابیت های کشورشان را در پس زمینه فیلم ها به رخ کشیدند و از فرصت اکران فیلم برای تزاید شناخت تماشاگران از فرهنگ و جغرافیای سرزمینشان به درستی بهره جستند. فیلم سازان به خوبی می دانند مخاطبان با تماشای فیلم ها به فرهنگ و تمدن کشورسازنده علاقه پیدا می کنند و یا دلزده می شوند، بنابراین هنگام ساخت، داستان و یا موقعیتی را به تصویر می کشند که جنبه دراماتیک دارد و فرهنگ و زیبایی های سرزمین مادریشان را محو یا ویرانه جلو نمی دهند، در این زمینه می توان از فیلم های؛ ۲۵ کیلومتر بر ساعت (آلمان)، جوئل (آرژانتین)، من برگشتم (ایتالیا)، آهنگ درخت (قرقیزستان و روسیه)، … نام برد. تماشای فیلم های ایرانی با حضور تماشاگران خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه جالب و شوق انگیز است، انسان از تماشای فیلم های هنرمندان کشوراحساس افتخار و سربلندی می کند و گاهی نیزاحساس سرشکستگی و این سوال در ذهنش شکل میگیرد به راستی مخاطب بین المللی با تماشای فیلم های ایرانی چه شناخت و برداشتی از ایران و ایرانیان پیدا می کنند؟!
نهادهای در سایه
جشنواره جهانی فیلم فجر سال هاست بستری فراهم نموده تا سینماگران و سازمان ها و مراکز متعدد فرهنگی و هنری کشور با تولید فیلم های؛ کوتاه، بلند و یا مستند در این رویداد سینمایی شرکت کنند و با آثار خارجی به رقابت بپردازند. برخی از سینماگران از این فرصت گرانبها به شایستگی بهره می برند و برای حضور موفق در جشنواره سالانه برنامه ریزی و ممارست به خرج می دهند. برخی دیگر به جای تولید فیلم و عرضه توانایی ها و قابلیت های هنری شان، به جشنواره و متولیان آن هجمه وارد می سازند و به جشنواره ای که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب ملت ایران برگزار می شود به بهانه نقد خدشه وارد می کنند. این عده سال هاست با فرار رو به جلو قصور و کم کاری مراکز و سازمان های مسئول در حوزه فرهنگی و اجتماعی را با حمله به هنرمندان جبران می کنند. عده ای که با ردیف کردن واژههایی پرطمطراق و اصطلاحا آرمانی، از جشنواره و سینماگران که با انواع محدودیت ها مواجه اند انتظار معجزه دارند و جبران همه عقب افتادگی و مصائب فرهنگی کشور را از متولیان جشنواره جهانی فیلم فجر مطالبه می کنند. شیزو کوتسویا مدیر بنیاد خیریه MOCT در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت:« مردم ژاپن اطلاعات زیادی در مورد جنگ ایران ندارند، در حالی که مردم ایران همه از بمباران اتمی هیروشیما مطلع هستند. من بعد از اینکه با جانبازان شیمیایی ایرانی آشنا شدم، از سال ۲۰۱۰ به بعد هر سال ۱۰ نفر از آن ها را در مراسم سالگرد بمباران هیروشیما دعوت می کنیم.» سخنان شیزوکوتسویا گویای این حقیقت تلخ است که مراکز متعدد فرهنگی و مدعی در حوزه دفاع مقدس و نیز رسانه های پر تعدادی که سند دفاع از ارزش ها را تنها به نام خودشان ثبت کرده اند نتوانستند پس از چهار دهه فعالیت فرهنگی و هنری، حقانیت و مظلومیت مجروحین شیمیایی جنگ تحمیلی را به دنیا منتقل کنند.به یاد داشته باشیم جشنواره های فیلم محفل مناسبی برای ارزیابی عملکرد نهادهای فرهنگی و هنری است که از بودجه عمومی کشور ارتزاق می کنند و جشنواره ها کارآیی آنان را بازتاب میدهند.
در آینه جشنواره
با وجود گسترش دامنه تهدیدات و تحریم های کاخ سفید علیه ملت ایران سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با شرکت پرشور فیلمسازان ایرانی و ۱۶۳ فیلم از ۶۴ کشور جهان و ۲۸ استاد داخلی و خارجی سینما از جمله؛ پل شریدر نویسنده و کارگردان مشهور هالیوودی در تهران برگزار شد. جشنواره با نمایش منتخبی از فیلم ها دهه شصت و فیلم های؛ ۲۳ نفر، شبی که ماه کامل شد، متری شیش و نیم بخشی از توانایی های سینماگران ایران در چهل سال گذشته را به نمایش گذاشت و سینماگران و داوران خارجی را با پتانسیل های کم نظیر فرهنگی ایران آشنا ساخت. با ارزیابی وجوه مختلف سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر می توان با افتخار به آن نمره قبولی داد و به برگزار کنندگان آن دست مریزاد گفت و از متولیان جشنواره خواست؛ برای معرفی و شناساندن فرهنگ و تمدن ایران کهن، گفت و گوی منتقدان ایرانی و فیلم سازان خارجی، ارتباط سینمایی با کشورهای همسایه، ترغیب مراکز فرهنگی هنری کشوری و لشکری برای حضور سینمایی در جشنواره، تعمیق و گسترش فعالیت های سینمایی با کشورها و جشنوارههای معتبر دنیا، تعامل هیات داوران بین الادیان (سازمان سیگنیس) با مراکز دینی کشور، بهره برداری از نظرات داوران و میهمانان خارجی درباره سینمای ایران،… بیشتر برنامه ریزی و تلاش کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- جایزه بهترین فیلم سارایوو به «سه کیلومتر تا پایان دنیا» رسید
- پل شریدر ریاست هیات داوران جشنواره سارایوو را برعهده گرفت
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- پل شریدر: انتخاب دی کاپریو در نقش یک احمق اشتباه بود/ «اوپنهایمر» بهترین و مهمترین فیلم قرن است
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- در بیست و هشتمین دوره جشنواره؛ پل شریدر قلب افتخاری سارایوو را میگیرد
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز برای پل شریدر
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری