سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
وقتی فیلم کمال تبریزی را تماشا کردم اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که ایده ی اولیه ی خوبی دارد؛ ایده ای که احتمالاً در شلوغ کاری ها و زرق و برق های بی مورد گم شده و از بین رفته است.
این که فیلمی بن مایه درستی داشته باشد و در هسته مرکزی خود سوژه ای متفاوت را بپرورد به خودی خود اتفاق مبارکی ست اما به شرط آن که در میانه راه مسیرش را گم نکند و بتواند این ایده را به سلامت به مقصد برساند و با پرداختی درست و اصولی آن را به سرانجامی درست و خوشایند برساند؛ حال آن که کمال تبریزی در «ما همه با هم هستیم» آن قدر مسحور اجرا و فراز و نشیب های تولید فیلم بوده که از پرداخت دقیق و اصولی به فیلمنامه بازمانده است.
بعداً نقدی مفصل بر آخرین ساخته ی کمال تبریزی خواهم نوشت اما آن چه این جا قصد بیانش را دارم طرح این مسئله و پرسیدن این سوال است که آیا لزومی برای بهره گیری این ویترین از ستارگان معروف و البته گرانقیمت سینما برای نقش هایی این چنین منفعل، کوتاه و عموماً بی تأثیر در فیلم وجود داشت؟ و از طرف دیگر این سوال هم پیش می آید که چرا بازیگرانی چون حسن معجونی، هانیه توسلی، سروش صحت و حتا جواد عزتی، مهران غفوریان و علی شادمان که خود بازیگران نقش اول بسیاری از فیلم ها و سریال ها بوده اند باید بازی در این نقش ها را بپذیرند؟
طبیعتاً رقم دستمزدهای این ستارگان آن قدر مناسب بوده است که به عنوان مثال لیلا حاتمی با آن وسواس آشنایی که در گزینش نقش هایش از او سراغ داریم بپذیرد در ازای دریافت آن ایفای نقشی کوتاه و البته نه چندان موثر در فیلمی را که به لحاظ کیفیت، ژانر و سبک شباهتی به دیگر فیلم ها و بازی های کارنامه اش ندارد بپذیرد. این امر به خودی خود بد نیست. در هالیوود هم پیش آمده است که بسیاری از فیلم های بزرگ با پروداکشن های گسترده خیل عظیمی از بازیگران مختلف را در Cast خود جا دهند. اما این اتفاق در شرایطی می افتد که آن نقش ها و آن فیلمها فرصت مناسب و جای کار را به آن بازیگران بنام بدهند. آیا چنین اتفاقی در «ما همه با هم هستیم» افتاده است؟ آیا فیلم حتا موفق بوده است به بخش هایی از سیاست که قصد نقب زدن بهشان را داشته دست یابد؟ بنابراین فیلم در شلوغ کاری و تجمل گرایی خودخواسته اش گیج می زند و بی آن که به هدف مشخصی دست یابد مسیر خود را طی کرده و به پایان می رسد. فیلمی که نه بازی در آن دستاوردی برای بازیگرانش داشته و نه تماشای آن چیزی به مخاطبینش اضافه می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





