سینماسینما، محمد تقیزاده
حسین نمازی در دومین فیلم خود بعد از «آپاندیس»، به سراغ فضایی متفاوت و شیرین رفته و سعی کرده در قالب یک داستان سر راست و مخاطبپسند، زندگی یک خانواده فقیر را به تصویر درآورد. فیلم مملو از شوخیهای کلامی است و در این وانفسای فیلمهای طنز سخیف، «شادروان» غنیمتی ارزشمند به حساب میآید که در کنار فضای شوخ و شنگی که ایجاد میکند، برای دوستداران سینمای محتوا محور، پیام نیز میدهد و آموزنده است.
مشکل اصلی فیلم جایی نمایان میشود که فیلمنامه قابلیت پیشبرد قصه و طرح اتفاقات و خردهپیرنگهای مرتبط با بدنه اصلی داستان را ندارد و از این رو مدام به تکرار میافتد و به بهانههای تصنعی، پیرامون یک اتفاق نامرتبط و قابل حذف میچرخد و این تکرار و پیچشهای زیاد در طول داستان باعث سرخوردگی و ملال تماشاگر میشود؛ به بیان روشنتر از یک زمانی به بعد، فیلم دیگر متریال قابل ارائه ندارد و عدم تماشای بخشیهای میانی فیلم ضرری به کلیت داستان و ماهیت درام نمیزند: برای نمونه تم ملودرام و عاشقانه معلوم نیست قرار بوده خط روایی اصلی فیلم باشد یا جزو داستانکهای مرتبط با قصه اصلی است، چراکه هرگاه ریتم فیلم خیلی تکراری و یکنواخت میشود فیلمساز با رودررو کردن دختر و پسرجوان و پخش یک موسیقی عاشقانه، تمپو و فضای روایی را تغییر میهد.
در واقع، این تکرار و فیزیکی بودن شوخیها و نبودن حس و حال در مسیر درام به پاشنه آشیل شادروان تبدیل شده، چراکه فیلمساز با نوشتن یک سری شوخیهای کلامی پشت سر هم که درجاهایی کاملا یکسان و شبیه میشوند الگویی تکرارشونده و پیشبینی پذیر ارائه میدهد که نه قصه را جلو میبرد نه اطلاعات مرتبطی درباره داستان و شخصیتها به مخاطب اضافه میکند. به همین دلیل و افت ریتم داستان، فیلمساز با تغییردادن بیدلیل فضا سعی میکند موقعیتهای جدید ایجاد کند و با همین ترفندها سعی دارد از تعریف یک داستان منسجم طفره رود.
درنهایت، باید شادروان را فیلمی مفرح و مخاطبپسند دانست که شریفانه تلاش میکند داستانی مفرح و شاد برای مخاطب تعریف کند و در این اثنا، تمهیدات مختلفی اندیشیده؛ از جمله شوخیهای بانمک کلامی، حضور بازیگران حرفهای و مخاطبپسند و خلق داستانی عاشقانه و شیرین. اما فقدان یک فیلمنامه مسنجم و کامل سبب شده، خرده داستانهای فیلم به صورت جزیرههایی منفعل و بیخاصیت عمل کنند که به راحتی قابل حذفاند. از سوی دیگر، مشخص نشود اتمسفر و تم کلی داستان چیست؟ به طوریکه هنوز در نشسترسانهای فیلم و همچنین برخی نقدها، سوال اصلی مخاطبان این بود که گونه فیلم کمدی است یا ملوردام؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «سوینا» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





