سینماسینما، محمد تقیزاده
حسین نمازی در دومین فیلم خود بعد از «آپاندیس»، به سراغ فضایی متفاوت و شیرین رفته و سعی کرده در قالب یک داستان سر راست و مخاطبپسند، زندگی یک خانواده فقیر را به تصویر درآورد. فیلم مملو از شوخیهای کلامی است و در این وانفسای فیلمهای طنز سخیف، «شادروان» غنیمتی ارزشمند به حساب میآید که در کنار فضای شوخ و شنگی که ایجاد میکند، برای دوستداران سینمای محتوا محور، پیام نیز میدهد و آموزنده است.
مشکل اصلی فیلم جایی نمایان میشود که فیلمنامه قابلیت پیشبرد قصه و طرح اتفاقات و خردهپیرنگهای مرتبط با بدنه اصلی داستان را ندارد و از این رو مدام به تکرار میافتد و به بهانههای تصنعی، پیرامون یک اتفاق نامرتبط و قابل حذف میچرخد و این تکرار و پیچشهای زیاد در طول داستان باعث سرخوردگی و ملال تماشاگر میشود؛ به بیان روشنتر از یک زمانی به بعد، فیلم دیگر متریال قابل ارائه ندارد و عدم تماشای بخشیهای میانی فیلم ضرری به کلیت داستان و ماهیت درام نمیزند: برای نمونه تم ملودرام و عاشقانه معلوم نیست قرار بوده خط روایی اصلی فیلم باشد یا جزو داستانکهای مرتبط با قصه اصلی است، چراکه هرگاه ریتم فیلم خیلی تکراری و یکنواخت میشود فیلمساز با رودررو کردن دختر و پسرجوان و پخش یک موسیقی عاشقانه، تمپو و فضای روایی را تغییر میهد.
در واقع، این تکرار و فیزیکی بودن شوخیها و نبودن حس و حال در مسیر درام به پاشنه آشیل شادروان تبدیل شده، چراکه فیلمساز با نوشتن یک سری شوخیهای کلامی پشت سر هم که درجاهایی کاملا یکسان و شبیه میشوند الگویی تکرارشونده و پیشبینی پذیر ارائه میدهد که نه قصه را جلو میبرد نه اطلاعات مرتبطی درباره داستان و شخصیتها به مخاطب اضافه میکند. به همین دلیل و افت ریتم داستان، فیلمساز با تغییردادن بیدلیل فضا سعی میکند موقعیتهای جدید ایجاد کند و با همین ترفندها سعی دارد از تعریف یک داستان منسجم طفره رود.
درنهایت، باید شادروان را فیلمی مفرح و مخاطبپسند دانست که شریفانه تلاش میکند داستانی مفرح و شاد برای مخاطب تعریف کند و در این اثنا، تمهیدات مختلفی اندیشیده؛ از جمله شوخیهای بانمک کلامی، حضور بازیگران حرفهای و مخاطبپسند و خلق داستانی عاشقانه و شیرین. اما فقدان یک فیلمنامه مسنجم و کامل سبب شده، خرده داستانهای فیلم به صورت جزیرههایی منفعل و بیخاصیت عمل کنند که به راحتی قابل حذفاند. از سوی دیگر، مشخص نشود اتمسفر و تم کلی داستان چیست؟ به طوریکه هنوز در نشسترسانهای فیلم و همچنین برخی نقدها، سوال اصلی مخاطبان این بود که گونه فیلم کمدی است یا ملوردام؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند