سینماسینما، ونداد الوندیپور
سکانس اول: اوایل دهه ۱۳۸۰ بود و اگر اشتباه نکنم سینمای جشنواره برای اصحاب رسانه، سینما صحرا بود. مردی را میدیدم که بیشتر اوقات، تنها در سالن انتظار مینشیند و تنها میرود فیلم میبیند و تنها بیرون سینما قدم میزند و سیگار میکشد. مردی تنومند، با ریش و سیبیل انبوه. خودبخود از او و متانتش و درونگراییاش که از نظرم نشانی بود از متفکر بودنش، خوشم آمد و دوست داشتم سر صحبت را باز کنم اما بهانه ای پیدا نمی کردم؛ یا زیادی خجالتی بودم.
سکانس دوم: یکی دو سال بعد در دفتر مجلهٔ فیلمنگار نشسته بودم که شاپور عظیمی وارد شد؛ همان مرد دوست داشتنیِ یکی دو سال پیش که اکنون نامش را میدانستم. در خلال صحبت کوتاهی که داشتیم، یکی از مطالبم را تحسین کرد که موجب دلگرمیام شد؛ و چنین چیزی، یعنی اینکه یک نویسنده و منتقد سینمایی حرفه ای و باسابقه و شناخته شده از یک تازه کار تعریف کند با هدف تشویق کردنش، امری است که به ندرت پیش میآید. و خود، نشانه ای بود از خوش ذاتی و قلب مهربان شاپور عظیمی. و فهمیدم بی دلیل نبود که از او خوشم آمده بود: حس هیچگاه اشتباه نمیکند. و بعدها که برخی مطالبش را خواندم، دیدم در عین داشتن قلمی پخته و روان، هم سینما و زبانش را خوب میشناسد و هم دقیق میبیند و تحلیل میکند و نیز، جهان بینی و نگاهش چهارچوب مشخصی دارد و منتقدی است صاحب نظر.
نکته مهمی که از زبان دوستان در موردش شنیده ام و تحسین برانگیز است و نشانی از شخصیت مستقل و محکم و درویش مسلک و دور بودنش از دغل کاریها و زدوبندهای کثیف رایج؛ این بود که اصلا اهل رسمِ ضد فرهنگی سکتاریسم و باندبازی نبود که نه فقط در سینما که در مطبوعات سینمایی (و غیرسینمایی) هم در بین فرومایگان رایج است و در بسیاری یا بیشتر مواقع، مقسّم منافع، اعم از نام و نان.
سکانس سوم: خواندن خبر «شاپور عظیمی درگذشت» باورنکردنی بود و غم انگیز و غیرمنتظره. گویی آدم انتظار ندارد مهربانان از دنیا بروند. اکنون تصور میکنم او، مثل بار اولی که دیدمش، سیگار به دست از سینما صحرا خارج شد و خیابان را گرفت و همینطور رفت و رفت تا از دید خارج شد.
گرچه، شخصا باور دارم که رفتنها و آمدنها، مکرر است و شاپور یا آن طور که خودش دوست داشت نامش نوشته شود، شاهپور، برای همیشه نرفته و هنوز هست

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- سرگرمشان کنید تا حد مرگ
- سینما، شهر بیدفاع/ حکایتی در باب بیمایگی
- پازولینی هست و خواهد بود/ یادی از پازولینی به بهانه سالمرگش
- ۱۹۸۴؛ چشمان یک مامور اطلاعاتی باز میشود/ درباره فیلم «زندگی دیگران»؛ به یاد اولریش موهه
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
- صداهایی از آسمان / نگاهی به دوبله محمد (ص) رسول الله
- درباره شیدا ساخته کمال تبریزی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- «ساعت پنج عصر»، نیشتری بر دملی چرکین
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی