سینماسینما، محمد تقیزاده
رجوع به تاریخ معاصر و دستمایه قراردادن شخصیت های اسطوره ای برای خلق قهرمان در سینمایی که همیشه از کمبود قهرمان رنج می برده، به طور قطع از پیش نیازها و حلقه های مفقوده سینمای یکنواخت آپارتمانی و کمدی های کلیشه ای ایران محسوب می شود اما نوع مواجهه و پرداخت اثر هنری مساله مهم دیگری است که نباید به این بهانه مغفول واقع شود.
داستان رشادت ها، جسارت ها و تلاشهای شخصیت مهمی همچون شهید منصور ستاری، هم به نوعی احیای تاریخ معاصر به شمار می آید هم با ساخت قهرمان سمپات و ایرانی می تواند برای تماشاگر جذاب باشد اما مشکل فیلم های بیوگرافیک که در این فیلم نیز شاهد آن هستیم عدم دقت و وسواس بر روی شخصیت پردازی و انسجام و پرداخت داستانی است، چرا که زندگی این اشخاص به خودی خود جذاب و برخی اقدامات آن ها منحصر به فرد است اما نوع مواجهه و دقت در دراماتیزه کردن این اتفاقات و موقعیت ها میتواند در توفیق بیشتر فیلم موثر واقع شود.
منصور فیلم بدی نیست و می تواند در اکران سینماها نیز موفق و تماشاگر را راضی کند اما بیش از هر چیز از دو جنبه دچار مشکل است؛
نخست پرداخت داستانک ها و موقعیت های مربوط به منصور ستاری است که در برخی اوقات جنبه پوپولیستی و شعاری پیدا کرده است. انتخاب موقعیت های دقیق تر و عمیق تر از زندگی و شخصیت ستاری می توانست به این مهم کمک کند که فیلم منصور باورپذیری و واقع گرایی بیشتر برای تماشاگر داشته باشد و وجوه شعاری و سفارشی آن که باعث دفع مخاطب می شود، کاسته شود.
دوم اینکه با استناد به برخی دیالوگها و پرداخت شخصیت های مهم سیاسی آن، شاهد نوعی سوگیری سیاسی هستیم که گویی فیلمساز خواسته ضمن نشان دادن زندگی و شخصیت منصور ستاری، به نوعی با مخالفان جناحی خاص نیز تسویه حساب سیاسی کند، از این رو فیلم به جای اینکه پروژه ای ملی تلقی شود به فیلمی قهرمان پرور با پس زمینه و کنایه های سیاسی بدل شده که به طور قطع باعث تقلیل ارزش سینمایی آن به جهت این تداخل سیاست و هنر در فیلم شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- داوران بخش مستند جشنواره فجر معرفی شدند
- باید با مخاطب صریح بود!
- سبکباران ساحلها/ نگاهی به فیلم «منصور»
- معرفی هیات انتخاب مستندهای بلند بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت»
- در هفته گذشته ۵۰۰ هزار نفر مخاطب فیلم های روی پرده بودند
- فیلمهای روی پرده چقدر فروختند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- «منصور»، یادآوری شیرین مصائب تلخ
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پوستر «منصور» منتشر شد
- «منصور» از ۱۹ آبان به سینماها میآید
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا