سینماسینما، جابر تواضعی
بدون شک شجریان کاملترین شمایل یک هنرمند ملی است. این شمایل، گذشته از هنرش در آواز و موسیقی، حاصل ویژگیهای دیگری است که در او متجلی شد. سابقه قاری قرآن بودن او و مخصوصاً خواندن مناجات ربنا وجه مذهبی این شمایل را ساخت و حمایتش از اعتراضات مردمی این پازل را تکمیل کرد. تا جایی که بسیاری از ما که اهل موسیقی سنتی نیستیم و حتی بلد نیستیم «ربنا» و «مرغ سحر» را هم تا آخرش بخوانیم، به این شمایل احساس ارادت میکنیم.
غریبگی ما با موسیقی سنتی، به هژمونی این موسیقی در دهه شصت برمیگردد. زمانی که غیر از نوحههای مذهبی و مارشهای نظامی و حماسی و سرودهای انقلابی، چیزی که بهعنوان موسیقی از رادیو و تلویزیون میشنیدیم، همردیف ناله و زنجموره بود و نیاز طبیعی و انسانی ما را به موسیقی شاد و ریتمیک برآورده نمیکرد. راز اقبال و موفقیت بسیاری از خوانندگان لسآنجلسی و «ترانه»های ممنوعشان را که درست یا غلط با عنوان «مبتذل» دستهبندی میشد، باید در همین جستوجو کرد. از دورهای حرف میزنم که حتی بهکار بردن واژه «ترانه» ممنوع بود و این تقسیمبندی که فلانی «اهل نوار» هست یا نه، دلیل مکدر شدن بسیاری از ارتباطات میان فردی و فامیلی و حتی بههم خوردن وصلتها بود. نوعی خودسانسوری ناشی از جوزدگی که گرچه به قوت گذشته نیست، اما در لایههای سنتیتر جامعه همچنان مشهود و پابرجا است.
آن افراط نمیتوانست نتیجهای جز تفریط داشته باشد. با اغماض و نرمش سنتگرایان، همه آنها کمانه کرد و به سمت خود جامعه برگشت. حالا در زمانه خاموشی عندلیبان، زاغچههای انکرالاصوات نهتنها در فضای مجازی که حتی از رسانههای رسمی هر خزعبلی را به اسم شعر و ترانه و موسیقی بر سر جالیز جامعه و مردمانی که ما باشیم، فریاد میکنند و صدالبته ما که وارثان ندیدبدیدِ همان دورهایم، سوت و دست و هورا نثارشان میکنیم. فارغ از ارزشگذاری موسیقیایی، بدون تعارف و فارغ از جوزدگی فضای مجازی و ژستهایی که این چند روز در استوریها و پستهامان خواهیم گرفت، با خودمان صادق باشیم؛ شما صدای امثال تتلوها و ساسی مانکنها را بیشتر از صدای ماشینهای کناریتان میشنوید یا صدای شجریان را؟!
فارغ از محدودیتهای مشهد و شرایط کرونا، به استناد تجمع مردم در خیابانهای اطراف بیمارستان جم تهران، میتوان پیشبینی کرد که تشییع جنازه استاد شجریان هم به لیست پرجمعیتترین تشییعهای سالهای اخیر اضافه خواهد شد. اما از بسیاری جهات با نمونههای پیشیناش متفاوت خواهد بود. طرفداران فردین که یکی از پرجمعیتترین تشییع جنازههای تاریخ کشور را برای او رقم زدند، مخاطب مستقیم فیلمهای او نبودند و در حقیقت نوستالژی نسل پدرانشان را بدرقه میکردند. اما شجریان قبل از اینکه به نوستالژی تبدیل شود، به یک شمایل تبدیل شد.
بخش زیادی از شمایل شجریان به رویکرد او پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تحریم پخش آثارش و مخصوصاً ربنا از رادیو و تلویزیون و در یک کلام غیبت خودخواستهاش برمیگردد؛ وقتی که محکم و استوار ایستاد و خودش را صدای خس و خاشاک خواند.
درست است که آخرین کنسرت او به سال ۸۷ برمیگردد، اما حالا دیگر دوست داشتن شجریان به معنای دوست داشتن خود او یا ترجیح هنر موسیقی سنتی بر انواع دیگر نیست؛ دوست داشتن شمایل هنرمندی است که چون علاوه بر رسالت هنری وظایف دیگری هم برای خودش قائل بود، تلاش کرد در یک بزنگاه تاریخی نقش درستی ایفا کند و صدای مقاومت مردمی باشد که از زبان آنها تصنیف «تفنگت را زمین بگذار» را خواند.
انتشار زمزمه زیر لب و مشمئزکننده این شعر توسط یکی از اصلیترین مسببان آن روزها در ویدئویی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شد، علاوه بر غلظت جو سالوس و ریا در جامعه و میزان وقاحت او، میتواند نشاندهنده پایمردی هنرمندی باشد که اتفاقاً چون با هژمونی غالب همصدا نبود، حالا برای مصادره به مطلوب طعمه لذیذی بهحساب میآید. همین است که خبرگزاری رسمی کشور (ایرنا) اولین رسانهای است که خبر فوتش را منتشر میکند، صدا و سیما بعد سالها بر اساس قاعده «هنرمند خوب، هنرمند مرده است» با انتشار خبر فوتش به ممنوعالتصویریاش خاتمه میدهد و مقام رسمیای که بیتفاوت از کنار او و مردمی که او کنارشان ایستاده عبور کرده، پیام تسلیت میفرستد. در حالی که در زمان حیاتش نامگذاری یک خیابان به نام او هم با حرف و حدیثهای فراوانی روبهرو شد.
مصادره نام و هنر او پس از مرگش داستان تازهای نیست و قطعاً همین جا متوقف نخواهد ماند. اما یاد او برای همه ما یادآور مردی است که اول هنرمند و انسان بود و دوم اینکه میدانست سرمایهاش را کِی، کجا و برای چه کسی هزینه کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- برشهای کوتاه/ سخنرانی شجریان و سایه در مراسم شب عبدالوهاب شهیدی/ قطعهای شنیدنی از شهیدی
- محمدرضا شجریان بودن
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
- تصاویر اختصاصی سینماسینما از حضور مردم و دوستداران محمدرضا شجریان در توس و در جوار آرامگاه فردوسی
- مراسم تشییع پیکر محمدرضا شجریان برگزار شد/ بدرقه با زمزمه «مرغ سحر»
- آوازخوان و آواز/ مهر محمدرضا شجریان در قلب ما میماند
- صدا وسیما از جان استاد شجریان چه می خواهد؟!
- ویدئویی از محمدرضا شجریان به مناسبت زادروزش
- افسانه موسیقی شرق
- گفتوگو منتشر نشده با محمدرضا شجریان؛ در آستانه زادروزش/ «ربنا» را یک دعای سیاسی کردند
- حذف نام شجریان از بیلبوردهای مستند چاووش از در آمد تا فرود
- در سالروز تولد محمدرضا شجریان صورت گرفت/ تکمیل باغ هنر بم پس از ۱۵سال
- شکایت شجریان از رسانه ملی به کجا رسید؟
- انتقاد علی مطهری از حذف نام شجریان در صداوسیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود