سینماسینما: کیوان کثیریان در مجله واو نوشت:
سینمای ایران پس از انقلاب، بازیگران پرتعدادی را به خود ندیده که بتوانند سالیان دراز خود را در سطح اول سینما حفظ کنند. شهاب حسینی یکی از این چهرههای کم شمار است.
او گرچه کمی دیر- در ۲۸ سالگی- بازی جلوی دوربین سینما را تجربه کرد اما حالا یکی از بازیگران باتجربه و تثبیت شده سینماست. او در ۲۵ سالگی با مجریگری در یک برنامه تلویزیونی(اکسیژن) شناخته شد و تا دریافت جایزهی منحصربهفردِ بهترین بازیگر جشنواره کن پیش رفت. حسینی در فیلمها و سریالهای ماندگاری بازی کرد و نقشهای بهیاد ماندنی باقی گذاشت؛ از درباره الی… و جدایی نادر از سیمین گرفته تا شهرزاد و مدار صفر درجه، از پرسه در مه و فروشنده تا برادرم خسرو و سوپر استار، از امتحان نهایی و هیس دخترها… تا افریقا و واکنش پنجم و از آشغالهای دوست داشتنی و حوض نقاشی و خانه پدری تا پلیس جوان و پوست شیر و سرزمین مادری.
البته که شهاب حسینی در این بیست و دوسال فعالیت، در کارنامه پروپیمانش – شامل چند سریال و بیش از هفتاد فیلم – فیلم بد و انتخاب بد هم کم ندارد اما به رغم نوسانهای گاه و بیگاه، تداوم حضور باکیفیت او در کنار خلاقیت چشمگیر و توان بالای حرفهای و فنیاش، او را به عنوان یکی از بهترین بازیگران سینمای پس از انقلاب تثبیت کرده است.
او برای کارگردانان مهمی هم بازی کرده؛ بازیگر مورد علاقه اصغر فرهادی بوده و با کیانوش عیاری، کمال تبریزی، سیروس الوند، حسن فتحی، پوران درخشنده، تهمینه میلانی، محمد رسولف، یدالله صمدی، نیکی کریمی، هومن سیدی، بهرام توکلی، محسن امیریوسفی، مازیار میری، عزیزالله حمیدنژاد، سیروس مقدم و… هم کار کرده. طبعا جای نامهایی چون بیضایی، مهرجویی، تقوایی، کیمیایی و بنی اعتماد، در کارنامه شهاب حسینی خالی است و به احتمال فراوان خالی خواهد ماند.
به هر روی اینکه شهاب میتواند به فاصله یکی دوسال، هم با محمد نوریزادِ تندروی دهه هشتاد کار کند و هم با محمد رسولف، نشان از بازهی گسترده انتخابهای او دارد که البته گاهی، عجیب و سوال برانگیز مینماید.
در سویِ دیگرِ کارنامه شهاب حسینی اما، فراز و فرود و حاشیه، فراوان دیده میشود.
از دریافت نشان لژیون دونور فرانسه تا سخنرانی نزد رهبر جمهوری اسلامی، از تزریق واکسن کرونا در امریکا تا حمایت از میرحسین موسوی، از حمله به مسعود کیمیایی و تحریم کنندگان جشنواره فجر پس از فاجعه هواپیمای اوکراینی تا حمله به نشریه یالثارات، از حواشی و شایعات حول زندگی شخصی تا دوسه بار خداحافظی رسمی از بازیگری و باز ادامه پرکاری افراطی، از تقدیم جایزه کن ابتدا به ملت ایران و پس از مدتی به امام زمان تا بازی در نقش شهید بابایی، از تاسیس یک اندیشکده در ایران تا تولید فیلم در امریکا و تاسیس یک شرکت فیلمسازی در آنجا، از بازی در ۳۸ نقش در نخستین فیلم به کارگردانی خودش تا کارگردانی تئاتر با بازی علی نصیریان و از بازگشت به اجرا در هم رفیق تا کارگردانی دو سه فیلم عجیب و غریب و تهیهکنندگی چند فیلم متفاوت و نکات گوناگون دیگر باعث میشود کارنامه شهاب حسینی متفاوت از هر بازیگر دیگری باشد.
واکنشهای شتابزده، احساساتی، تند و گاه متناقض او به مسائل اجتماعی هم از جمله ویژگیهای اوست که فهم آنچه در سرش میگذرد را دشوار میکند.
شهاب حسینی در طول بیش از دو دهه حضور پررنگ در سینما و تلویزیون ایران، جسور، پرکار و تجربه گرا نشان داده است؛ چه آن وقت ها که جوانتر بود و جوان اول فیلمها را بازی میکرد و چه حالا که معمولا نقش پدرها و پلیسهای باتجربه و مردهای در آستانه میانسالی را به او میسپارند. بررسی کارنامه او در پنجاه سالگی نشان میدهد تنوع نقشهایی که پذیرفته، چشمگیر است و حالا پس از دودهه میتوان تا حدود زیادی به کیفیت فیلم یا سریالی با بازی شهاب حسینی اعتماد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





