سینماسینما، منوچهر دینپرست
اگر این فیلم را ندیدهاید، این نوشته میتواند بخشهایی از داستان را لو دهد
جنایت و فساد، دو رکن سازمان یافته برای تمامی دولتهایی است که میخواهند رژیم دیکتاتوری خود را ادامه دهند. این دولتها تنها بقای خود را در سازمان دادن به جنایت و فساد میبینند و بدون آن، غیرممکن است که حکومتشان دوام بیاورد. فیلم «فرمان تازه» به کارگردانی و نویسندگی میشل فرانکو، روایتگر داستان اعتراضات مردمی علیه فساد و جنایت سیستماتیک در مکزیک است.
او در این فیلم سعی کرده با ایجاد داستانی، بتواند فضای جنایت و فساد را به شکلی عریان و آشکار نشان دهد. «فرمان تازه»، پر از التهاب و خشونت است. داستان فیلم با عروسی مجلل در یک خانواده ثروتمند شروع میشود، اما به تدریج موضوع داستان به خشونتها و شورشهای سازمان یافتهای کشیده میشود که با هجوم آنها به این عروسی، بسیاری از مهمانان کشته میشوند.
شخصیت اصلی داستان ماریان، با بازی نایان گونزالس نورویند است. او که درنقش عروس به ایفای نقش میپردازد، روز بسیار خوبی را آغاز میکند و با مهمانان سخت مهربانانه برخورد میکند تا اینکه فردی که در منزل آنها کار میکرده، برای کمک به درمان همسرش به مراسم عروسی میآید و ماریان برای کمک به او مهمانی را ترک میکند. با ترک ناگهانی او، شورشیان وارد خانه میشوند و تعداد زیادی را به قتل میرسانند و اموال را به غارت میبرند.
ساختار داستان فیلم به گونهای است که تماشاگر شخصیت اصلی و سرنوشت او را دائم پیگیر میشود، اما کارگردان در پی این است که مخاطب با عمق فساد و جنایت دولتمردان مکزیک رو بهرو شود. او در این تریلر پُردلهره، میزانی از خشونت دولت علیه مردم را به تصویر میکشد که بیش از حد تصور است. چرا که برای کارگردان، نشان دادن عمق فساد در تمامی لایههای کشور، مهم است. مردمی که ناآگانه و از روی سختی و رنج، دست به غارت میزنند و کسانی که با لباس پلیس، افراد پولدار را گروگان میگیرند و حتی آنها را به قتل میرسانند.
کارگردان به خوبی نشان میدهد که پلیس هم با شورشیان است. صحنههای خشونت اگرچه آزار دهنده است، اما کارگردان با تصویربرداری خوب و مناسب توانسته این پیام را به مخاطب القا کند که حاکمان فاسد مکزیک چگونه جنایت را سامان میدهند. کارگردان با طراحی مناسب، به خوبی فاصله طبقاتی را نشان میدهد. فاصلهای که در میان آن، عمق کینه و نفرت قرار گرفته و معترضان و غارتگران، چنان از دیوار باغ عمارت عروسی بالا میروند که در یک چشم بر هم زدن، مراسم عروسی به صحنه بهتآور هجوم آنها به خانه تبدیل میشود.
صحنهای که به راحتی افراد را میکشند. کسانی که تا چند دقیقه پیش با لباسهای فاخر و مرتبشان سر میرسند و میزبانان درباره جزئیات مراسم باشکوهی که تدارک دیدهاند با آبوتاب برای دیگران توضیح میدهند. جوانترها مشغول مصرف مخدر و نوشیدن هستند. ماریان از گوشهای به گوشهای دیگر میرود و با مهمانان خوشوبش میکند و خوشامد میگوید. او به پیشخدمتها که افرادی بومی هستند، دستورهایی میدهد و هدایای عروسی را از مهمانان دریافت میکند. هدایا اغلب پاکتهایی حاوی پول نقد هستند که همه مستقیماً روانه گاوصندوق میشوند. اما وقتی که مادر ماریان شیر آب را باز می کند، رنگ سبزی از شیر خارج می شود. ایجاد این نماد از سوی کارگردان، نشان دهنده آغازی وحشتناک و شوم است. معترضان با پاشیدن رنگ سبز میخواهند اعتراض خود را به شکلی نمادین نشان دهند، اما ماجرا فقط این نیست.
کارگردان با صحنههای اسفناک و وحشتناک، شهر به هم ریخته و غارت شده را نشان میدهد. او کشوری را که در درد و رنج فرو رفته و فضای غمانگیز و ناامیدانهای را به وجود آورده، به خوبی با شخصیتپردازی و بدون اغراق به تصویر میکشد. اما مساله فیلم فقط خشونت و یا سرنوشت شوم ماریان نیست. بلکه او توانسته فیلم را در قامتی سیاسی و درام قرار دهد و همچون بیانیهای سیاسی، حکومتهایی را که در فساد و قتل و جنایت و غارت فرو رفتهاند و هیچ احترامی به همنوعان و همشهریان خود قائل نیستند، به تصویر کشد.
وقتی که ماریان با لباس عروسی گروگان گرفته میشود و جنایتکاران جواهرات او را به غارت میبرند و او در معرض شکنجههای روانی و فیزیکی قرار میگیرد و حتی به او تجاوز میکنند، عمق پلشتی کسانی را نشان میدهد که در این حکومتها جای خود را یافتهاند. تلخی فیلم اگرچه در خشونتهای آن است، اما مخاطب حتی مجازات اعدام های قانونی را به خوبی متوجه میشود که نمایشی بیش نیست که فاسدان و سارقان به جریان انداختهاند.
منبع: روزنامه اطلاعات

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود