
سعادت بزرگی است که با رفتنت همه جا را با نیکی به نام خودت کنی و از کوچکترین تا بالاترین عضو جامعه و چندین نسل را به اندوه فرو ببری تا همه لبها را به تسلیت باز کنند. اتفاقى که با کوچ حمید سمندریان هم افتاد.
از روز گذشته فقط به تماشای واکنش ها نشستم. هر کس به نوعی خود را به این داغ وصله می کند. با عکس دو نفره، با کلیپهایى متشکل از بازیهای استاد انتظامی، با مصاحبه ها و دیالوگ های ماندگار، با صلابتش و با هر آنچه که بوی عزت میدهد و سرافرازی. چرا انتظامی هم معنا با نامش رفت؟ با عزت.اما او نه تنها چیزى را با خودش نبرد، بلکه تمام اندوخته هایش را به یادگار گذاشت. آقا شدن در بازیگری به این راحتی ها به دست نمی آید. اصالتش رنگ و بوی حقیقی دارد. «هر بازیگر مهمی چه بخواهد و چه نخواهد آینه ای است که ملتی خود را در آن می نگرد و شناسایی می کند، اما آینه ای ماندگار. این آینه ها برخلاف آینه های عادی جاودان هستند، حتی زمانی که ما در آنها نمی نگریم» اینها جملات ژان کلود کریر فیلمنامه نویس، بازیگر و کارگردان مطرح فرانسوی است که در یادداشت خود برای عزت الله انتظامی در کتاب «من عزتم، بچه سنگلج» نوشته است. انتظامی از میان ما رفت و ما بار دیگر او را روى پرده نخواهیم دید، اما کماکان تصویر خود را در نقش هایى که ثبت کرده خواهیم دید. او آینه ای بود که تا نفس های آخر نشکست و انعکاسش در ذهن ها و چشم ها ماندگار شد.
انتظامى بخشی از همان عزتِ پایداری است که هنوز در وجود نصیریان، کشاورز و مشایخی نفس می کشد و در حیات داود رشیدى هم قابل رد گیرى بود. پس هنوز آن عزت زنده است. بازیگری که بی تردید اگر هنوز هم در فیلمی حضور داشت و یکی از همین مراسم فرش قرمز و اکرانهای خصوصی با حضور او برگزار می شد، مخاطبان و طرفداران را به سوی خود جلب می کرد. راز این ماندگاری فقط در یک نام خلاصه نمی شود. بلکه تجلی سالها تلاش و حضور هوشمندانه و انتخابهای دقیقی است که با کارگردانان بزرگی به ثمر نشسته است. نقطه عطف کارنامه انتظامی ایفای نقش «مش حسن» در فیلم سینمایی «گاو» بود که در واقع مکملِ نبوغ و خلاقیت غلامحسین ساعدی در نگارش «عزاداران بیل» و کارگردانی جسورانه داریوش مهرجویی شد. راه خود را با قدرت و تحسین از سوى نگاههای داخلی و خارجی آغاز کرد و پس از درخشش در «آقای هالو»، «پستچی»، «صادق کرده»، «حاجی واشنگتن»، «اجاره نشین ها»، «شیر سنگی»، «کشتی آنجلیکا»، «هامون»، «بانو»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسری آبی»، «میکس»، «خانه ای روی آب»، «گاو خونی»، «حکم»، «شب» و «زادبوم» و دهها نقش ماندگار دیگر، شمایلی از یک بازیگر فراموش نشدنی با زبان و دغدغه مردم را از خود به یادگار گذاشت.
اشتباه نکنیم، دوران عزت سینما به پایان نرسیده و فقط باید به این اندیشید و تامل کرد که چطور انتظامی ها به نماد عزت، خلوص و ناب بودن در بازیگری تبدیل می شوند. هنرمندانی که با جنسی مرغوب و فارغ از هیاهوی تبلیغاتی و دستاویز قراردادن حاشیه ها، به این هنر معنا بخشیدند و با عبور از تلاطم های مختلفی که حاصل تغییرات اجتماعی و سیاسی از دهه ۳۰ تا به امروز بوده و کودتا و انقلاب و جنبش ها را در دل داشته، به قله رفیع بازیگری رسیده اند و آقایی کردند و در آخر کالبد خود را به خاک سپردند. سینمای ایران هنوز هم آقایان بازیگری دارد که آنها هم با همین فرمول درخشیدند و هنوز در گرد و غبار جامعهی احساسات زده و شلخته امروز، تفکر پیشین خود را نباخته اند و با همان منش و مسلک نفس می کشند. آقایان بازیگری چون علی نصیریان با نظم، علم و نبوغش، جمشید مشایخی با متانت، دانش خود و محمدعلی کشاورز نیز با آگاهى و تواضع مثال زدنى خود که بی تردید بهتر از هر کس می دانند که عزت سینمای ایران از کجا آمده و چگونه رفته است. اینها شمایلِ عزتمندى در سینماى ایران هستند و شناخت دقیق آنها از جایگاه هنرمند در بین مردم که بدون اهداف شخصى و شبه مصلحانه در اجتماع ترسیم شده و واژه «مردم» را ابزارى فریبکارانه براى غوطه ور شدن در تمجیدهاى هیجانى نکرده اند، رمز جاودانگى آنهاست. باید راه هنرمندانى چون عزت الله انتظامى که بازیگرى از آنها اعتبار گرفته را بازنگرى کرد و سرمشق داد براى آنهایى که با یک عکس و چند دست و سوت، زمین را به زمان گره مى زنند و اینگونه همچنان عزت در سینماى کشور نفس خواهد کشید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- برای مراسم ۲۰۲۱؛ مجریان گلدن گلوب تعیین شدند
- راسل کرو سرآشپز میشود
- آیا روز کیانو ریوز در تقویمها ثبت میشود؟
- آخرین خبرها از وضعیت ملکه رنجبر در بیمارستان
- مروری بر نقشآفرینیهای پوری بنایی به مناسبت زادروزش
- محمدعلی کشاورز: غلبه نگاه تجاری به خلاقیت هنری در سینما و تئاتر امروز آزارم میدهد
- تازهترین خبر از وضعیت جسمانی بازیگر پیشکسوت
- سروش صحت: نویسندگی از بازیگری سختتر است/ دغدغه مالی من را به سینما کشاند
- برگزاری نکوداشت عزتالله انتظامی در جشنواره فیلم فجر
- تصمیم جالب حسین محباهری برای برگزاری جشن یلدا
- واکنش سیاوش طهمورث به شایعه بستری شدنش در بیمارستان
- نکوداشت بازیگر ۸۴ ساله سینمای ایران/ جمشید مشایخی شمایل ماندگار تاریخ
- برگزاری مراسم نکوداشت جمشید مشایخی در سالروز تولدش
- یادداشتى بر نمایش «استیو جابز» به کارگردانى مهران رنجبر؛ جابز، استیو را مىبلعد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟