سینماسینما، نغمه خدابخش
«ملاقات خصوصی» غافلگیرکننده است. یک فیلمنامه فکر شده و مستحکم دارد، تلخ است و شیرین، شیرین است و گزنده. تقابل عشق و نفرت است. عاشقانه ای است جذاب در دل پلیدی ها. حکایت تلخی است از عشقی غیرمعمول درست مانند دشتی پر از گل و خارهایی لابلای آن. فضایی که پروانهی قصه مدام در آن پرسه میزند، سر انگشتانش لطافت گلهای ظریف را لمس میکند و خارها دستش را خراش میدهند. گاه سیاه و گاه سفید است، حس آزادی و رهایی دارد و رنج دربند بودن.
ملاقات خصوصی یک فرهاد کوهکن دارد که دیوارهای زندان دست و پای او را بسته اند، یک پروانه آزاد دارد در میان گل و گیاه، پروانه ای که به عشق فرهادش به چهار دیواری نچسب و نمور راضی میشود.
اولین ساخته بلند امید شمس داستانی متفاوت و تکان دهنده دارد، داستانی واقعی که تاکنون دیده و شنیده نشده است. ملاقات خصوصی تنها ۱۲۰ دقیقه نیست، فیلم ساعتها مخاطبش را درگیر میکند تا در ذهن آنرا حلاجی کند. ریتم کند ابتدای روایت تعمدی است تا آرام آرام طعم عاشقانه را به مخاطب بچشاند و در یک غافلگیری او را میخکوب کند. قصه آغاز و پایان دارد، یک اثر کلاسیک و قصهگو با ساختاری قابل قبول است فراز و فرودهای به جای آن همراهی بیننده را می طلبد تا پا به پای شخصیتها رفته و عمق فاجعه را لمس کند. روایت ارتباط تنگاتنگی با مخاطبش برقرار میکند. او را عاشق میکند و بر او زخم میزند، مرهم میگذارد و مداوا میکند و التیام میبخشد، یک آن حس آزادی و فراغ بال در دل طبیعت را تداعی میکند و لحظه ای بعد او را به لجنزار میبرد لجنزاری که بوی تعفن میدهد و تهوع آور است تا جایی که همچون پروانه بالا بیاورد آنچه که عشق را بازیچه قرار داده و انسانیت را زیر پا گذاشته است.
ملاقات خصوصی بیننده را بر سر دوراهی قرار میدهد و او را وارد بازی پیچیده ای میکند که گاه حق میدهد به داشتن آسایش با درآوردن پول کثیف و ترجیح منفعت به عشق و انسانیت و درنهایت رهایی از بند، گاه آزادی بدون معشوق را نمیپذیرد و رنج چهار دیواری را به جان میخرد و عشق را زندگی میکند. در جایی غیرت و خشونت برادر را به خورد تماشاگرش میدهد و جایی دیگر همراهی عشق بی آلایش پسر بچه را باعث میشود.
ملاقات خصوصی یک درام هوشمندانه روستایی فارغ از کلیشه های رایج است که بجا و درست از فضای مجازی و امروزی بهره برده و از تلفن همراه و تماس تصویری کاراکتری کاربردی خلق کرده است. از شخصیت پردازی، فضاسازی، نقش آفرینی های قابل توجه و متفاوت بازیگرانش و چفت و بست روایت نمیتوان غافل شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم