سینماسینما، نغمه خدابخش
«ملاقات خصوصی» غافلگیرکننده است. یک فیلمنامه فکر شده و مستحکم دارد، تلخ است و شیرین، شیرین است و گزنده. تقابل عشق و نفرت است. عاشقانه ای است جذاب در دل پلیدی ها. حکایت تلخی است از عشقی غیرمعمول درست مانند دشتی پر از گل و خارهایی لابلای آن. فضایی که پروانهی قصه مدام در آن پرسه میزند، سر انگشتانش لطافت گلهای ظریف را لمس میکند و خارها دستش را خراش میدهند. گاه سیاه و گاه سفید است، حس آزادی و رهایی دارد و رنج دربند بودن.
ملاقات خصوصی یک فرهاد کوهکن دارد که دیوارهای زندان دست و پای او را بسته اند، یک پروانه آزاد دارد در میان گل و گیاه، پروانه ای که به عشق فرهادش به چهار دیواری نچسب و نمور راضی میشود.
اولین ساخته بلند امید شمس داستانی متفاوت و تکان دهنده دارد، داستانی واقعی که تاکنون دیده و شنیده نشده است. ملاقات خصوصی تنها ۱۲۰ دقیقه نیست، فیلم ساعتها مخاطبش را درگیر میکند تا در ذهن آنرا حلاجی کند. ریتم کند ابتدای روایت تعمدی است تا آرام آرام طعم عاشقانه را به مخاطب بچشاند و در یک غافلگیری او را میخکوب کند. قصه آغاز و پایان دارد، یک اثر کلاسیک و قصهگو با ساختاری قابل قبول است فراز و فرودهای به جای آن همراهی بیننده را می طلبد تا پا به پای شخصیتها رفته و عمق فاجعه را لمس کند. روایت ارتباط تنگاتنگی با مخاطبش برقرار میکند. او را عاشق میکند و بر او زخم میزند، مرهم میگذارد و مداوا میکند و التیام میبخشد، یک آن حس آزادی و فراغ بال در دل طبیعت را تداعی میکند و لحظه ای بعد او را به لجنزار میبرد لجنزاری که بوی تعفن میدهد و تهوع آور است تا جایی که همچون پروانه بالا بیاورد آنچه که عشق را بازیچه قرار داده و انسانیت را زیر پا گذاشته است.
ملاقات خصوصی بیننده را بر سر دوراهی قرار میدهد و او را وارد بازی پیچیده ای میکند که گاه حق میدهد به داشتن آسایش با درآوردن پول کثیف و ترجیح منفعت به عشق و انسانیت و درنهایت رهایی از بند، گاه آزادی بدون معشوق را نمیپذیرد و رنج چهار دیواری را به جان میخرد و عشق را زندگی میکند. در جایی غیرت و خشونت برادر را به خورد تماشاگرش میدهد و جایی دیگر همراهی عشق بی آلایش پسر بچه را باعث میشود.
ملاقات خصوصی یک درام هوشمندانه روستایی فارغ از کلیشه های رایج است که بجا و درست از فضای مجازی و امروزی بهره برده و از تلفن همراه و تماس تصویری کاراکتری کاربردی خلق کرده است. از شخصیت پردازی، فضاسازی، نقش آفرینی های قابل توجه و متفاوت بازیگرانش و چفت و بست روایت نمیتوان غافل شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





