سینماسینما، سیدرضا صائمی:
کارش را با برنامه ریزی و دستیاری در سال ۶۳ شروع کرد اما بعد از آن به نوشتن روی آورد و به نگارش فیلمنامه پرداخت. اولین آثارش را برای بردارش سیروس الوند نوشت. فیلمنامه دو فیلم مزاحم و برگ برنده. اولین تجربه تلویزیونی اش به عنوان فیلمنامه نویس نیز همکاری با فرهاد توحیدی بود در مجموعه دایره تردید. فیلمهای تلویزیونی اعتراف، شاهد و قسمتهایی از مجموعه کمربندها را ببندیم نیز از جمله فعالیتهای او در زمینه نویسندگی است.خشایار الوند اما با نوشتن متن مجموعه طنز تلویزیونی «نقطه چین» و همکاری با مهران مدیری به شهرت رسید. او به عنوان یکی ازنویسندگان اصلی مجموعه های طنز«شب های برره»، «باغ مظفر»،«مرد هزار چهره»،«مرد دوهزار چهره»،«قهوه تلخ»،«ویلای من»،«شوخی کردم» و «در حاشیه» با مهران مدیری همکاری داشت و در واقع یکی از نویسندگان ثابت او بود. الوند با مهدی مظلومی در مجموعه «کمربندها را ببنیدم» و با رامبد جوان در سریال طنز«مسافران» هم همکاری داشت. شاید بعد از مهران مدیری، این سیروس مقدم بود که از استعداد و توانمندی او در خلق موقعیت های طنز و کیمک بهره برد و سریال پایتخت که یکی از موفق ترین سریال های طنز بعد از انقلاب است قطعا مدیون او است. مدیون موقعیت ها و شخصیت هایی که به قلم او خلق شد. همکاری های او با محسن تنابنده به عنوان طراح و سرپرست نویسندگان سریال پایتخت نقش بسیار مهمی در موفقیت این سریال داشت و تنابنده همواره از خلاقیت و توان نگارشی الوند در این سریال تعریف کرده است همچنان که الوند نیز معتقد بود فارغ از بحث رفاقت و دوستی، محسن تنابنده جزو سه بازیگر برتر بعد از انقلاب است.
خشیار الوند علاوه بر پایتخت در سریال های«دیوار به دیوار» و «علی البدل» نیز با سیروس مقدم همکاری داشت.همچنین یکی از نویسندگان سریال «ساخت ایران» محمد حسین لطیفی بود. او همچنین طراح فیلمنامه سریال«گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی بود. الوند در سینما نیز علاوه بر نگارش فیلمنامه های مزاحم و برگ برنده برای برادرش سیروس اولوند، نگارش فیلمنامه آثاری مثل «هرچی تو بخوای» به کارگردانی محمد متوسلانی، «کیش و مات» به کارگردانی جمشید حیدری، «شیش و بش» به کارگردانی بهمن گودرزی و «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی را هم در کارنامه خود دارد.
خشایار الوند از جمله فیلمنامه نویسان بی حاشیه سینما بود که هیچگاه خود را به رخ نمی کشید و هیچگاه زیر بلیت برادرش سیروس الوند نرفت تا از این نسبت خانوادگی برای دیده شدن بیشتر و امتیاز گرفتن استفاده کند. او هیچگاه زیر سایه سیروس الوند نرفت تا هویت مستقل خود را حفظ کند. نویسنده و طنزپردازی بی حاشیه و توانمند که لحظات خوشی به ویژه در سریال پایتخت برای مخاطب خلق کرد و هیچگاه از محبوبیت این سریال برای شواف خود استفاده نکرد. او خالق لبخندهای ماندگاری برای ما شد و بازهم در حال خلق لبخندهای تازه برای مردم در اپیزود نوروزی پایتخت بود که این بار فرشته مرگ به او لبخند زد و پرگشود. روحش شاد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امید به احیا/ درباره انتخاب محمد مهدی عسگرپور به عنوان رئیس جدید هیات مدیره خانه سینما
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
- سحر عصر آزاد : فیلمنامه دو قسمت پایانی پایتخت۶ ساده انگارانه بود/طنزی سطحی و شعاری
- شخصیتهای «پایتخت»/ این آدمهای کجوکوله دوستداشتنی
- اجرای بیستوسی را هم به هما بسپارید!
- نوشته همسر خشایار الوند به مناسبت آغاز تصویربرداری «پایتخت ۶»
- آخرین وضعیت «پایتخت» و «نون.خ» و چند پرسش درباره تلخی سریالها
- عکس جدید ماهور الوند کنار پسر عمویش
- «فرامتن»/ درباره پنجمین جشنواره جام جم؛ عادلِ برنده باش!
- تازهترین خبرها از سریال «پایتخت»
- «فرامتن»/ آداب و آفات اعتراض!
- دلنوشته عکاس «پایتخت» برای خشایار الوند/ بیمهریها را فراموش کن
- درخواست سیروس الوند از عوامل «پایتخت»
- مراسم ختم خشایار الوند / گزارش تصویری
- ساخت «پایتخت» برای نوروز ۹۸ منتفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان