سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
برنامه این هفته «شهر فرنگ» از جهاتی بسیار جالب توجه بود. برنامه ای که محوریت اش بر موضوع «چشم انداز سینمای ایران» استوار بود. در این برنامه رضا صائمی (منتقد) و مرتضی شایسته (رئیس شورای صنفی نمایش) به گفتوگو پرداختند. گفت و گو میان مسؤلی که قیمت بلیط سینماها در ایران را در مقایسه با قیمت ۱۵ دلاری سینماها در آمریکا بسیار ناچیز می داند و منتقدی که معتقد است کارمند یا کارگری که حداقل حقوق را می گیرد و درآمدش به زحمت تا نیمه های ماه می رسد، حتی نمی تواند از عهده پرداخت همین قیمت های به ظاهر حداقلی نیز بر آید.
منتقدی که سعی می کند با نگاهی کارشناسانه، دلایل واقعی قهر مخاطبان با سالن های سینما را ریشه یابی و آسیب شناسی کند و مسئولی که به نظر می رسد شناخت کاملی از مخاطب و عالم سینما و فیلم های سینمایی ندارد و از محصولی که یک کالای فرهنگی است، همچون کالایی تجاری یاد می کند. مسئولی که معتقد است محصول فرهنگی در ایران، به شدت ارزان است و این را در مقایسه قیمت این محصولات با سایر محصولات موجود در بازار می گوید و چندان توجه ای به جیب های خالی مردمی که حتی از خرید اقلام ضروری خانواده خویش محروم مانده اند، ندارد.
نکته قابل توجه این بود که آقای شایسته اظهار کرد که اگر ما بلیط سینماها را نیم بها کرده یا پایین تر قیمت گذاری کنیم، مردم با خود می گویند این سینمای با ارزشی نیست. نگاهی که معیار قیمت گذاری اش، ما را به یاد معیارهای قیمت گذاری کالاهای تجاری می اندازد و هیچ نسبتی با فرهنگ و سینما ندارد. در مقابل منتقدی را داریم که به درستی معتقد است قیمت بالای بلیط سینماها، ارزش و اعتباری به یک فیلم نمی دهد و مساله ای که مخاطبان را جذب سینماها می کند کیفیت فیلم است، نه قیمت بالا یا پائین بلیط آن!
مسئولی که گویی مشکلات مربوط به سالن های سینما را اصل نمی داند و همچنان معتقد است که مردمی که برای خرید به مال ها و مراکز تجاری می آیند، در کنار خریدی که انجام می دهند و غذایی که میل می کنند، فیلمی هم می بینند و به این واسطه چرخ سینماها هم می چرخد. در مقابل منتقدی را داریم که اعتقاد دارد با چنین استدلال بازار محوری، سینما کاملاً در حاشیه قرار می گیرد و با نگاهی جامعه شناسانه درباره ی قیمت های بلیط و دلایل رو برگرداندن مردمان از سینماها در این شرایط بحرانی کرونایی اظهار نظر می کند.
مشکلی نیست؛ اهل فن درباره مسائل مختلف فرهنگی نظریات مختلفی دارند و برنامه ای مثل «شهر فرنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق، محل عرضه و تضارب آرا همین نظرات و اندیشه های مدعوین برنامه است. مشکل این است که مسئولی که با الگو قرار دادن نظام سینماداری در کانادا و آمریکا و بدون توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم ایران برای این سینما نسخه می پیچد، در راس کار و در مرکز تصمیم گیری در شورای صنفی نمایش است و منتقدی که همچون طبیبی حاذق مسائل را حلاجی می کند، در گوشه ای نشسته و تنها کاری که از دستش بر می آید نگارش نظریات اش در صفحات مکتوب و مجازی رسانه ها یا نهایتاً ارائه عقایدش در چنین برنامه هایی است. نتیجه اش می شود همین تصمیماتی که خلق الساعه گرفته می شوند و آزمون و خطاهایی که مدام انجام می دهند و دودش دیر یا زود به چشم سینماها و سینمادارها و سینماروها می رود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- در هفتمین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ «پیمان آدریانا» یک مستند ترکیبی است/ روند سقوط یک انسان
- «پیمان آدریانا» در مستندات یکشنبه/ پلیس مخفی شیلیایی در خانه هنرمندان ایران
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم