سینماسینما، محمد تقیزاده
مسعود کیمیایی در خائنکشی با حوصلهتر شده و تلاش کرده برخلاف آثار چندسال اخیر خود، قصه فیلم را با انسجام و قدرت بیشتری پیش ببرد. فیلمبرداری و قاببندیهای فیلم چشمنواز و تماشایی است و حضور مسعود سلامی به عنوان یکی از بهترین و متخصصترین فیلمبرداران حالحاضر سینمای ایران، غنیمتی ارزشمند برای فیلم محسوب میشود. فیلم یک مهران مدیری متفاوت نیز دارد که بالاخره طرفداران این سلبریتی محبوب میتوانند یک بازی خوب را از وی در فیلم خائنکشی و در کارنامه بازیگری وی (به غیر از کارهایی که خودش کارگردانی کرده) مثال بیاورند.
از نقاط قوت فیلم که بگذریم، ایرادات قصهپردازی در وهله نخست به عنوان اصلیترین نقصان فیلم نمایان میشود. با اینکه خائنکشی قصه دارد و پیشبرد قصه نیز تداوم پیدا میکند، اما همچنان لکنت، ابهام و خرده پیرنگ های اضافی در فیلم به چشم میآید که به راحتی قابل حذفاند. کاراکترهای متعدد و مختلف فیلم یکی دیگر از ضعفهای خائنکشی است که مشخص نیست این حجم از بازیگران در فیلم چه تاثیری در پیشبرد قصه داشته اند. نقشی که جواد طوسی منتقد و از دوستداران مسعود کیمیایی در فیلم بازی میکند چه عقبهای دارد و در صورت نبود وی چه اشکالی به درام داستان وارد میشد؟ این حجم از بازیگران مطرح حاضر در این پروژه با چه هدفی به کار گرفته شدند، وقتی به یکباره وارد قصه میشوند و یکباره از داستان خارج میشوند؟ سوال مهم در ذهن تماشاگر خائنکشی که به بهانه دیدن دکتر مصدق و بخشی از زندگی و شخصیت وی به تماشای فیلم نشستند اینست که اساسا حضور کاراکتر مصدق با بازی ضعیف و منفعل فرهاد آئیش با چه هدفی صورت گرفته و حذف آن چه اشکالی در تبیین ماجرای گروه ملیگرای طرفدار مصدق ایجاد میکند؟
در کل، خائنکشی دستاورد خاصی در کارنامه فیلمسازی مسعود کیمیایی محسوب نمیشود و بجز تمهیدات بصری فیلم و اجرای برخی سکانس ها و فضاسازیها، تم و فرم جدیدی به کارنامه فیلمسازی کیمیایی اضافه نشده، مضافا اینکه گویی کیمیایی در یک جهان دیگر زیست میکند و فیلمسازیاش در خلاء اتفاق میافتد، پای کاراکترها روی زمین نیست و انگیزه و اهداف آنها در مسیر درام مشخص نمیشود، حتی رفاقت به عنوان جذابترین تم فیلمهای کیمیایی نیز در خائنکشی کارکرد تاثیرگذار و ماندگاری پیدا نمیکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو