سینماسینما، رضا دانش پژوه
مامان فیلم دغدغه مندی ست. از آنجایی که پای یک زن تمام عیار در میان است. مجید برزگر در مسیر کاری اش باز اسمش در فیلم ارزشمند دیگری قراردارد که بی هیچ ادا و اطواری، قصد دارد یکی از داستانهای تهران را روایت کند. فیلم بر عکس داستان توکیو از آب درآمده است. در فیلم ازو مادر مهمان فرزند است. در مامان، فرزندان مهمان هستند. زن در فیلم مامان، یک عنصر قدرتمند برای خلق تمام لحظات فیلم است. زن فیلم به شدت سخاوتمند است آن هم در زمانه ای که زرنگی مقدم بر آن است. جنس نانسی قابل لمس است. اهل شعار دادن و بی ادعایی های دست چندم و حرافانه نیست. او تمام تلاشش را برای بروز خوشبختی در خانه کوچکش می کند. بدون آنکه بخواهد ادای قهرمان ها را دربیاورد، همه مناسبات را محکم در دست می گیرد. نه برای اینکه منافعش را حفظ کند، بلکه برای حفظ خانواده که همه در آن منفعت دارند.
داستان فیلم درباره خانواده ای عزادار است که گویا تمام مصائب خانه بر دوش زن افتاده است. زن شناسنامه داری که مشخص است شغلش چه بوده است و چه در چنته دارد. بی شک زن فیلم مامان در بحبوحه ماست مالی کردن فیلم های زیادی به اسم دفاع از حقوق زنان، کارش را خوب انجام می دهد. از پس کارهایش بر می آید و هر جا هم نمی تواند مثل بقیه گریه می کند. اما این همه مناسبات به خاطر شخصیت پردازی درستی که از زن فیلم ارائه می شود جهان فیلم را معرفی می کند و به لحنی دست پیدا می کند که آرزوی خیلی از فیلم های پر خرج و کلافه کننده است. زن فیلم در طول مراسم و تدارک عروسی پسر بزرگش و انتهای فیلم رفتار یکدست و مربوط به مادری را ارائه می دهد که مشخص است بلد است مادر باشد. بلد است چطوری با فرزندش حرف بزند. بلد است چطور از بی کسی نعره بزند و کسی صدایش را نشود. نانسی بچه هایش را بلد است. این بلد بودن آنقدر تلخ می شود که دائم خودش را به فراموشی و ندانستن می زند تا یکبار دیگر بتواند شانسش را برای خوشبخت کردن بچه هایش امتحان کند. سرنوشت فیلم به بازی درخشان رویا افشار و سالها تجربه و عشق در بازیگری، گره خورده است. رویا افشار از پس اجرای یک نقش دقیق برآمده است. اما پایان فیلم انگار پایان واقعی فیلم نیست. انگار پایانی ست که پسر نویسنده اش در حال نگارش آن است. چیدمان داستان در انتها به سمتی می رود که ما باید به خاطر بیاوریم که پسر نویسنده برای فروش فیلمنامه اش تصمیم گرفته است زندگی واقعی شان را به فیلم الصاق کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- گفتوگو با رویا افشار/ هنوز درگیر تارکوفسکی و سینمای معناگرا هستم/ حوصله مردم سر رفته و آینده برایشان مبهم است
- فیلم «ابلق» برنده تندیس دومین جشنوارۀ «نشان فی» شد
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!