سینماسینما، رضا دانش پژوه
مامان فیلم دغدغه مندی ست. از آنجایی که پای یک زن تمام عیار در میان است. مجید برزگر در مسیر کاری اش باز اسمش در فیلم ارزشمند دیگری قراردارد که بی هیچ ادا و اطواری، قصد دارد یکی از داستانهای تهران را روایت کند. فیلم بر عکس داستان توکیو از آب درآمده است. در فیلم ازو مادر مهمان فرزند است. در مامان، فرزندان مهمان هستند. زن در فیلم مامان، یک عنصر قدرتمند برای خلق تمام لحظات فیلم است. زن فیلم به شدت سخاوتمند است آن هم در زمانه ای که زرنگی مقدم بر آن است. جنس نانسی قابل لمس است. اهل شعار دادن و بی ادعایی های دست چندم و حرافانه نیست. او تمام تلاشش را برای بروز خوشبختی در خانه کوچکش می کند. بدون آنکه بخواهد ادای قهرمان ها را دربیاورد، همه مناسبات را محکم در دست می گیرد. نه برای اینکه منافعش را حفظ کند، بلکه برای حفظ خانواده که همه در آن منفعت دارند.
داستان فیلم درباره خانواده ای عزادار است که گویا تمام مصائب خانه بر دوش زن افتاده است. زن شناسنامه داری که مشخص است شغلش چه بوده است و چه در چنته دارد. بی شک زن فیلم مامان در بحبوحه ماست مالی کردن فیلم های زیادی به اسم دفاع از حقوق زنان، کارش را خوب انجام می دهد. از پس کارهایش بر می آید و هر جا هم نمی تواند مثل بقیه گریه می کند. اما این همه مناسبات به خاطر شخصیت پردازی درستی که از زن فیلم ارائه می شود جهان فیلم را معرفی می کند و به لحنی دست پیدا می کند که آرزوی خیلی از فیلم های پر خرج و کلافه کننده است. زن فیلم در طول مراسم و تدارک عروسی پسر بزرگش و انتهای فیلم رفتار یکدست و مربوط به مادری را ارائه می دهد که مشخص است بلد است مادر باشد. بلد است چطوری با فرزندش حرف بزند. بلد است چطور از بی کسی نعره بزند و کسی صدایش را نشود. نانسی بچه هایش را بلد است. این بلد بودن آنقدر تلخ می شود که دائم خودش را به فراموشی و ندانستن می زند تا یکبار دیگر بتواند شانسش را برای خوشبخت کردن بچه هایش امتحان کند. سرنوشت فیلم به بازی درخشان رویا افشار و سالها تجربه و عشق در بازیگری، گره خورده است. رویا افشار از پس اجرای یک نقش دقیق برآمده است. اما پایان فیلم انگار پایان واقعی فیلم نیست. انگار پایانی ست که پسر نویسنده اش در حال نگارش آن است. چیدمان داستان در انتها به سمتی می رود که ما باید به خاطر بیاوریم که پسر نویسنده برای فروش فیلمنامه اش تصمیم گرفته است زندگی واقعی شان را به فیلم الصاق کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- گفتوگو با رویا افشار/ هنوز درگیر تارکوفسکی و سینمای معناگرا هستم/ حوصله مردم سر رفته و آینده برایشان مبهم است
- فیلم «ابلق» برنده تندیس دومین جشنوارۀ «نشان فی» شد
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند