سینماسینما، نغمه خدابخش
«شب طلایی» شاهکار نیست، فیلمی قصه گو، ساده و بی ادعاست. قصه ای که توانایی همراهی مخاطب را تا انتها دارد. خانواده پر جمعیتی کنار هم جمع میشوند و یک اتفاق فضای دوست داشتنی خانه مادربزرگ را دستخوش بحران میکند. آرام آرام شخصیتها شکل میگیرند و رازهایشان فاش میشود، تنش به وجود آمده باعث بی اعتمادی افراد خانواده به یکدیگر شده و آنها را رو در روی هم قرار میدهد، هر کدام از سمت دیگری مورد سوء ظن قرار گرفته و بحران شکل پیچیده تری به خود میگیرد.
نکته قابل توجه فیلم انسجام، یکدستی و پرداخت مناسب و باورپذیر آن است. یوسف حاتمی کیا در فضایی ساده و سر بسته اولین قصه اش را روایت کرده است. با وجود تعدد کاراکترها توانسته آنرا به خوبی مدیریت کند و مهمترین دغدغه اش جلب رضایت و توجه مخاطب است که بر خلاف فیلمهای پرادعا و دهان پر کن موفق عمل کرده است.
خانه مادربزرگ همانی است که باید باشد، پر از سوراخ سنبه ها و گنجه و کمد و کلی اشیای باارزش و ناچیز که برای مادربزرگ قابل احترام هستند و با هر جابجایی، تن او میلرزد.
نقش آفرینی یکدست و منسجم گروه بازیگران از جمله امتیازات فیلم است. از درخشش مریم سعادت با چهره ای متفاوت و رده سنیای که برای این کاراکتر در نظر گرفته شده، نمیتوان غافل شد. در کنار او از بازیهای بازیگران بنام و باتجربه گرفته تا بازیگران جوانی چون سوگل خلیق و سینا رازانی نمیتوان چشم پوشی کرد. امیر محمدی با سابقه فعالیت در تئاتر، بازیگر جوانی است که در شب طلایی معرفی شده، او در اولین تجربه حضور در سینما توانایی خود را به نمایش گذاشته و نویدبخش ورود بازیگری خوش آتیه در این عرصه است. نقش آفرینی متفاوت یکتا ناصر و بهناز جعفری جالب توجه است و قطعا یکی از نکاتی که به باورپذیری شخصیتها کمک کرده، طراحی چهره پردازی است.
شب طلایی ملودرامی خانوادگی است با ریتمی مناسب و عناصر و چیدمانی منظم که نیم نگاهی به معضلات اقتصادی و اجتماعی و مسائل جوانان دارد. اشاره به دوران کرونا و استفاده از ماسک توسط کاراکترها وصف حال دورانی عجیب و بحرانی از زندگی امروزی است که در جای خود قابل تأمل است.
با توجه به اینکه شب طلایی نام حاتمی کیای بزرگ را یدک میکشد و انتظار میرفت رد پایی از او در فیلم باشد، اثری مستقل از حاتمی کیای جوان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





