سینماسینما، پگاه هوشنگی؛
خط داستانی سریال «قطب شمال» اقتباس ایرانی از رمان معروف «کنت مونت کریستو» اثر الکساندر دوما است. در سالهای اخیر بهویژه در تولیدات شبکههای نمایش خانگی بازسازی و اقتباس از آثار کلاسیک داستانی با اقبال بیشتری ادامه دارد. البته سازندگان این سریالها با دو چالش بزرگ درگیر هستند که غالبا به نتیجهی مناسبی دست پیدا نمیکنند. اولین چالش حفظ خط اصلی داستان و پیچشهای دراماتیک اثر است و دوم ایرانیزه کردن شخصیتها و فضای داستانی که همانطور که اشاره شد معمولا در هر دو مورد به نتیجهی قابل قبولی نمیرسند.
همایون با دختری به نام ارغوان قصد ازدواج دارد، اما صمیمیترین دوستش که او نیز عاشق همین دختر است برای رسیدن به عشق خود برای همایون توطئه میکند و او را به زندان میاندازد. بعد از سالها حالا همایون از زندان خارج میشود و با چهرهای جدید قصد انتقام دارد و…
از این اثر ماندگار «کنت مونت کریستو» اقتباسهای سینمایی بسیاری ساخته شده است که «قطب شمال» از کسلکنندهترینهای آنها بوده است. در ابتدای هر قسمت یکی از شخصیتها در فضایی ماورایی و غیرزمینی ظاهر میشود و شروع به تکگویی یا مونولوگ میکند که در ادامه داستان کم کم این ابهامات تا حدی پاسخ داده میشود.
شاید تنها بخش قابل قبول این سریال همین روند تکراری و موتیف گونهای است که تماشاگر را برای تماشای قسمت جدید تشویق میکند. البته باید به اجرای مناسب و قابل قبول جلوههای ویژه بصری که گاهگاهی در لابه لای سکانسهای سریال دیده میشود هم اشاره کرد. بهویژه سکانس تغییر چهرهی قهرمان داستان که نمونهی آن را در کمتر فیلم یا مجموعهی داستانی دیدهایم.
اگر بخواهیم به یکی دیگر از عناصر اصلی این مجموعه یعنی اجرای بازیها بپردازیم امتیاز بسیار پایینی دریافت خواهد کرد. بازیها عموما غیرقابل باور است. امیرحسین فتحی و بهادر زمانی دو شخصیت محوری در قسمت اول این سریال هستند اما بازیهایشان به قدری ضعیف و مصنوعی است که به جای جذب مخاطب بیشتر دافعه ایجاد میکند. فرزاد فرزین هم در قامت شخصیت اصلی کاملا خشک و بیروح نقش را اجرا میکند.
در کارگردانی و اجرای میزانسن هم هنر و خلاقیت لازم در قاببندیها وجود ندارد و این مجموعه اتفاقات و اشکالات فاصلهی مخاطب را با سریال «قطب شمال» بیشتر میکند. «قطب شمال» پر است از سکانسهای طولانی و تک پلان با قاب بندیهای نامتناسب دکوپاژ از در و پنجره و پشت شیشه قلیان، اجرایی که کارگردانان جوان در سریالهای خود در دههی هشتاد انجام میداد و امروز نه تنها کار خارقالعادهای نیست بلکه شلختگی بدی را به اثر نمایشی میدهد.
اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که استفاده بسیار زیاد از نماهای متوسط و مدیوم شاتهای آشفته و خالی از هرگونه جلوه بصری دل زدگی و کلافگی به مخاطب میدهد ( البته همانطور که اشاره شد جلوههای بصری سعی میکند که شکل و روی مناسب و متفاوتی به کار بدهد اما باز در این بینظمی و آشفتگی کمک زیادی به این سریال نمیکند). اینکه سریالهای ایرانی معمولا شروع جذاب و پایان ناامید کنندهای دارند شامل مجموعهی «قطب شمال» هم میشود. این سریال حتی در نخستین قسمتهای خود هم نتوانست قلابش را گیر بیندازد و دومینووار تا انتها بدون هیچ گیرایی برای مخاطب پیش میرود. در نهایت سریال «قطب شمال» با تمام نقاط ضعف و قدرت خود نتوانست به عنوان یک کار قابل قبول در ذهنها باقی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- جایزهای برای جدیدترین اقتباس از رمان دوما؛ «کنت مونت کریستو» بهترین فیلم فانتزیا شد
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- دو فیلم خاطرهساز روی آنتن تلویزیون
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





