سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
نام و جایگاه مسعود کیمیایی در تاریخ سینمای ایران بر کسی پوشیده نیست و حتی منتقدانش نیز بر آن صحه می گذارند. کیمیایی جریان ساز است و این تاثیرگذاری او را برجسته و متمایز می کند. او در تمام سالهای حضورش در سینمای ایران همواره بر تداوم فعالیت تاکید داشته و همچون کاراکترهای فیلمهایش مصرانه بر عقیده و نظر خود تاکید کرده است و حتی در دوره هایی که به دلایل مختلف امکان ساخت فیلمهای بهتر را نیافته، شرایط را با ساخت فیلمی متناسب با آن دوران در اثرش بازتاب داده است.
فیلمها و آدم های کیمیایی منحصر به فرد و متعلق به جهان بینی خود اوست که با شمایلی قهرمانوار در دل کوچه پس کوچه های شهر برای تحقق آرمانهایشان در تقلا و چالش به سر می برند و با وجود شکست و ناکامی نهایی بسان یک برنده و پیروز جلوه می یابند. مسعود کیمیایی سینما را از سینما آموخته است و ادبیاتش نیز برآمده از جنس فرهنگ عامهی مردم کوچه و بازار و هر طبقه و کاراکتری ست که به جهت تسلط بر دایرهی واژگان آدم ها و گویش های شغلی و مکانی و جغرافیایی به زبانی خاص و یگانه تبدیل میشود و شاید به همین دلیل مورد پسند همه تماشاگران آثارش قرار نمی گیرد اما برای علاقهمندان به فیلم های کیمیایی بسیار دلنشین و خوشایند می نماید. او شیفته سینمای کلاسیک است و این به وضوح در هر نما و یا به تعبیرخودش یک عکس از آثارش نمود دارد و به شکلی خود ساخته دنیایی ویژه و فاصله گذارانه از رئالیسم متعارف را خلق می کند که میتوان آن را قرائت خود کیمیایی از اجتماع تلقی کرد.
کیمیایی نه فقط در سینما که در ادبیات و خاصه رمان و شعر نیز آثاری قابل تامل عرضه کرده است که از آن جمله می توان از ظرافت های نوشتاری _ بصری رمان جسدهای شیشه ای یاد کرد که در هر فصل علیرغم تعدد شخصیتها و وقایع از نظم و انسجام فوق العاده ای برخوردار است و نه تنها مخاطبان علاقهمند کیمیایی بلکه سایر خوانندگان را باخود همراه می سازد و سیمایی متفاوت از خالقش را ترسیم می کند.
مسعود کیمیایی حالا در آستانه ورود به نهمین دهه از زندگی پربارش همچنان عاشقانه به دنبال ساخت فیلمی تازه و افزودن بیتی دیگر بر غزل سینمایاش می اندیشد؛ غزلی مصور از تاب آوردن، جنگیدن، رفاقت، عشق، شهر، قهرمانی، پایمردی و …
عمرش دراز و کارنامه اش هرروز پربارتر باد
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





