سینماسینما، زهرا مشتاق
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با سینماگرانی که نامی از آنها ذکر نشده، به طور مشخص خواسته است درباره اعتراضات کارگری فیلم و سریال ساخته شود. ایشان با اسم بردن از اعتراضاتی چون اعتراضات کارگران هپکو، ماشین سازی تبریز، کشت و صنعت دشت مغان، از سینماگران خواسته«روندهای کشور را تصحیح و تکمیل کنند.»
سعید جلیلی نه تنها سینماگران، که از هنرمندان سایر هنرها «از شعر تا منبر» خواسته «در این مسیر حرکت کنند» و گفته «به آنان کمک کنیم و موانع را از سر راهشان برداریم.» چون از نگاه ایشان «سینما یک قدرت است. یک ابزار قدرتمند که می تواند حق را باطل یا باطل را حق جلوه دهد.»
او یادآوری کرده «رسالت سینما این است که سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند.» و از سینماگران خواسته «اگر جایی خطایی میبیند داد بزند، تا جلوی خطا گرفته شود.»
اگر جایی هم کاری ناقص است با هنرش برای تکمیل آن گام بردارد و اگر میخواهیم جامعه رشد کند نگاه تایید، تصحیح و تکمیل مورد توجه باشد.»
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک به رفع موانع را وظیفه دانسته است.
ضمن ابراز خوشحالی عمیق از نگرش یکی از اعضای بلندپایه و رسمی جمهوری اسلامی ایران ذکر چند نکته و پرسش ضروری است. آیا دعوت از سینماگران برای پرداختن به مسائل ملتهب اجتماعی یک دعوت عام است یا صرفا مربوط به گروهی خاص از مرتبطین به سینماست که با ایشان دیدار داشته اند. اگر چنین است انتشار اسامی این اشخاص می تواند کمک موثری به فهم این پرسش باشد. اگر این دعوت عام تلقی شود، آیا ایشان به شخصه تضمینی برای ساخته شدن چنین فیلم هایی به سازندگان آن خواهند داد؟ آیا مجوزهای لازم برای ساخته شدن فیلم های مدنظر ایشان، که از قضا دغدغه بسیاری از سینماگران حوزه اجتماعی است؛ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود یا از سوی نهادهای امنیتی صادر خواهد شد؟ در جایی که فهرست فیلم های توقیفی که بامجوز رسمی ارشاد ساخته شده اند، روز به روز فزونی می گیرد، چه تضمینی برای امکان ساخت و نمایش چنین فیلم هایی وجود دارد؟ یا اساسا چه تضمینی وجود دارد که هنرمندان عرصه های مختلف به این موضوعات بپردازند، اما از سوی نهادهای قدرت مورد مواخذه قرار نگرفته و روانه زندان نشوند؟
پرداختن به انواع معضلات اجتماعی از جمله مسائل کارگری، نه تنها محل علاقه مستندسازان و فیلم سازان است، بلکه انعکاس این مشکلات از جمله وظایف تاریخی آنهاست. و این دسته از هنرمندان به خوبی با این مسولیت سنگین آشنا بوده و به آن اشراف دارند. اما آیا به همین آسانی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار اشاره کرده اند؛ مجوزی برای ساخته شدن چنین فیلم هایی داده خواهد شد؟ آیا دوربین مستندسازان اجتماعی می تواند بدون نگرانی در جمع معترضان حضور یافته و بی هیچ قضاوتی تنها راوی یک اتفاق باشد؟ آیا طرفین ماجرا فارغ از نگرش های سیاسی اجازه روایت یک رویداد کارگری را که ممکن است در هر کجای دنیا اتفاق بیفتد، خواهند داشت؟ آیا برای مثال رخشان بنی اعتماد می تواند مستندی درباره اعتراضات کارگری در ایران بسازد؟ در جایی که کارگران و فعالان اجتماعی و مدنی معترض، راهی زندان شده و با احکام سنگینی رو به رو هستند؛ چه تضمینی برای امنیت فیلم سازانی که بخواهند درباره چنین مضامینی فیلم بسازند، وجود دارد؟
افراد شناخته شده در رشته های مختلف، از جمله سینماگران و هنرمندان به تلاش برای دستاویز قرارداده شدن در برهه هایی چون انتخابات های مختلف، از سوی صاحبان قدرت آشنا هستند. اما به نظر می رسد این تلاش از سوی سعید جلیلی که گفته می شود یکی از نامزدهای جدی ریاست جمهوری است؛ بیش از هر زمان دیگری به شکلی زودهنگام و گوش نواز کلید خورده باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ