سینماسینما، امیرعلی نصیری
تاریک اولین سریال نتفلیکس است که به زبان آلمانی و توسط کشور آلمان ساخته شده است. داستان سریال روایتگر گم شدن مرموز چند نوجوان است که شخصیتهای دیگر را وارد چالش میکند. قصد ندارم در این یادداشت همچون دکتر هشترودی فقید، سفر در زمان (بُعد چهارم) را توجیه علمی کنم؛ شبیه به اتفاقی که در بینستارهای / اینتراستلار (کریستوفر نولان، ۲۰۱۴) افتاد.
بلکه در این مجموعه بیشتر روابط میان شخصیتها و تلاش برای رسیدن به هدفشان برایم اهمیت دارد؛ گرچه برخی طرفداران معتقدند این روابط و رفت و برگشتهای زمانی آنقدر پیچیده شده است که برای مجموعه شجرهنامه درست کردهاند!
در این صورت، آنتاگونیست (ضدقهرمان) و پروتاگونیست (قهرمان) در این سریال چه کسانی هستند؟ آیا میتوان کلودیا تیدمن (جادوگر سفید) را قهرمان و نواه نیلسن (کشیش سیاهپوش) را ضدقهرمان دانست؟ (به اسم نوآه = نوح دقت کردید؟ پیامبری که در تاریخ ادیان به طول عمر معروف است) اگر موافق با این پیشنهاد باشید، شخصیت اول یا اصلی سریال کیست؟ آیا میتوان جوناس را پیشنهاد داد که برای برگرداندن همهچیز به حالت عادی از چیزی دریغ نمیکند؟
نکته جالب دیگر در این مجموعه شباهت یک شخصیت مهم با سهگانه ماتریکس است: شخصیتهای کلیدساز با ساعتساز. هر دوی این شخصیتها تلهپورت* یا جابجایی میکنند؛ اولی جابجایی در زمان و دومی جابجایی در مکان. شباهت دیگر، ظاهر نوآه با مامور اسمیت است. در نتیجه، بعید نیست که نویسندگان سریال از ماتریکس الهام گرفته باشند.
چهار هنرمند در شکلگیری فضای بصری هر فیلم یا مجموعه بیشترین نقش را دارند: فیلمبردار، طراح صحنه، طراح لباس و چهرهپرداز؛ از این دیدگاه، تاریک پنج سریال است که در پنج چرخه زمانی یا مقطع تاریخی میگذرد. در هر چرخه هم سبک بصری کاملاً متفاوت است؛ بهطوریکه بعد از چند ثانیه میتوان حدس زد در چه تاریخی به سر میبریم.
توضیح عکس: سمت چپ شخصیت کلیدساز (از فیلمهای ماتریکس) و سمت راست شخصیت ساعتساز (از مجموعه تاریک).
* تلهپورت یا دورنوردی مفهومی است که به جابهجایی ماده بین دو نقطه بدون پیمودن متداول فضای بین دو نقطه مورد نظر، اشاره میکند. به عبارت دیگر انتقال یک ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از فضای فیزیکی ما بین آنها است. این فناوری شامل تبدیل ماده به داده-نور، انتقال به مقصد و تبدیل مجدد به ماده اولیه است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- از «قیام» نتفلیکس تا آثار ایرانی در جشنواره بوسان
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد
- نتفلیکس خبر داد؛ پایان سریال مرگبار «بازی مرکب» در سال ۲۰۲۵
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟