سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
عباس کیارستمی عاشق زندگی بود و این را می شد در جای جای آثارش در ادای احترام به طبیعت، خاصه درختان و درواقع فردیت و هویت بخشیدن به عناصر طبیعی دید. کیارستمی با استادی هرچه تمام تر پیچیده ترین مفاهیم هستی را در ساده ترین شکل ممکن بیان میکرد و ماحصل کارنامه اش از این رو مجموعه ای ست از بهترین آثاری که می توان با رویکردهای حسی، اخلاقی، اجتماعی، انتقادی و حتی آموزشی بدان نگریست که البته همه ی اینها با زبان و فرم منحصر به فردش به نحوی تلفیق می شود که سبکی یگانه و بی همتا را پدید می آورد. در آثار کیارستمی دغدغه های ملی و بومی به کرات یافت می شود که ازآن جمله می توان به آثاری همچون باد ما را باخود خواهد برد و شیرین اشاره کرد که از این حیث یکی از فوق العاده ترین فیلم هایش در دخیل دانستن مخاطب به منظور تکمیل فرآیند تجسم بخشی روایت درون اثر را شاهد هستیم که این خود یکی از تفاوتهای ماهوی رویکرد کیارستمی به قصه در فیلم هایش نیز به حساب می آید. کیارستمی در پرداخت سوژه نیز بسیار چیره دستانه مرز میان واقع گرایی و واقع نمایی را تا جایی پیش میبرد که در برخی لحظات تشخیص میان مستند گونهگی از داستان پردازی بسیار باریک و ناممکن می کرد تا جایی که خود برای تفکیک این دو وارد عمل می شد و تعمدا به نشانه گذاری هایی می پرداخت که ازآن جمله می توان به کلوزآپ اشاره کرد .
عباس کیارستمی با اتکا به نگاه تصویر گرایانه اش در قامت یک عکاس صاحب سبک، زیباشناسی خاص خود را در قاب بندی و دکوپاژ آثار سینمایی اش نیز امتداد می بخشید و با بهره گیری از ابزار و ادوات سینمای دیجیتال به نوعی سینمای سهل و ممتنع در چهارچوب های ساختاری دست یافته بود که به نظر دست نیافتنی باقی خواهد ماند. سینمایی که درعین ساده گی در فرم حاوی پیچیده ترین مفاهیم و مضامین هستی شناسانه و نیز فرمالیستی است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است