سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
عباس کیارستمی عاشق زندگی بود و این را می شد در جای جای آثارش در ادای احترام به طبیعت، خاصه درختان و درواقع فردیت و هویت بخشیدن به عناصر طبیعی دید. کیارستمی با استادی هرچه تمام تر پیچیده ترین مفاهیم هستی را در ساده ترین شکل ممکن بیان میکرد و ماحصل کارنامه اش از این رو مجموعه ای ست از بهترین آثاری که می توان با رویکردهای حسی، اخلاقی، اجتماعی، انتقادی و حتی آموزشی بدان نگریست که البته همه ی اینها با زبان و فرم منحصر به فردش به نحوی تلفیق می شود که سبکی یگانه و بی همتا را پدید می آورد. در آثار کیارستمی دغدغه های ملی و بومی به کرات یافت می شود که ازآن جمله می توان به آثاری همچون باد ما را باخود خواهد برد و شیرین اشاره کرد که از این حیث یکی از فوق العاده ترین فیلم هایش در دخیل دانستن مخاطب به منظور تکمیل فرآیند تجسم بخشی روایت درون اثر را شاهد هستیم که این خود یکی از تفاوتهای ماهوی رویکرد کیارستمی به قصه در فیلم هایش نیز به حساب می آید. کیارستمی در پرداخت سوژه نیز بسیار چیره دستانه مرز میان واقع گرایی و واقع نمایی را تا جایی پیش میبرد که در برخی لحظات تشخیص میان مستند گونهگی از داستان پردازی بسیار باریک و ناممکن می کرد تا جایی که خود برای تفکیک این دو وارد عمل می شد و تعمدا به نشانه گذاری هایی می پرداخت که ازآن جمله می توان به کلوزآپ اشاره کرد .
عباس کیارستمی با اتکا به نگاه تصویر گرایانه اش در قامت یک عکاس صاحب سبک، زیباشناسی خاص خود را در قاب بندی و دکوپاژ آثار سینمایی اش نیز امتداد می بخشید و با بهره گیری از ابزار و ادوات سینمای دیجیتال به نوعی سینمای سهل و ممتنع در چهارچوب های ساختاری دست یافته بود که به نظر دست نیافتنی باقی خواهد ماند. سینمایی که درعین ساده گی در فرم حاوی پیچیده ترین مفاهیم و مضامین هستی شناسانه و نیز فرمالیستی است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز