سینماسینما، زهرا مشتاق
فیلم خوب خوب است. قصه دارد، ریتم دارد، رنگ و لعاب خوب دارد. بیننده را با خودش همراه می کند و حتی می تواند دچار شادی و رقص کند. سبالو چنین فیلمی است. مستندی بلند به کارگردانی محسن نساوند و تهیه کنندگی فاطمه معتمدآریا، راجع به محمود بردک نیا نوازنده نی انبان، دمام، سنج و چند ساز جنوبی دیگر. زندگی او در سفر گذشته است. در صحنه های زیادی درخشیده است. در فستیوال های بین المللی اجرا داشته است. اما در هیچ کجا به اندازه آفریقا احساسی خویشی و نزدیکی نداشته است. چیزی در تمام وجودش او را به سمت آفریقا می کشاند. نیمه گمشده اجدادی. نیاکانی از زنگبار. و حرکت هایی تند در بدنی که می خواهد در زیر و بالای تند نوای موسیقی به چرخش و حرکت در بیاید. گویی اهل هوا را زاری همیشگی تسخیر کرده است که دوایش نه میز و نیمکت مدرسه، که تنها هوای داغ و شرجی بوشهر است که می تواند درمانش کند. سبالو جمعی از نوازندگان بوشهری هستند که پیشینه ای آفریقایی تبار دارند و موسیقی بخش جدایی ناپذیر معاشرت و اندیشه و هست و نیست و زندگیشان است.

سبالو مستندی است که قصه دارد. و قصه اش را بلد بوده خوب تعریف کند. حسابی در دهان چرخانده، نرمش کرده و گذاشته راحت قورت داده شود. چون باید می دانسته چگونه تعریف کردن یک قصه چقدر مهم است. و چطور بخش اعظم ماجراست. مصاحبه ها شکل مصاحبه نشود. حرف زدن باشد، عادی باشد، راحت باشد. توی ذوق نزند و سبالو همه این ها را خوب دارد. مادر و خواهر و دیگران جای درستی جلوی دوربین نشانده می شوند و خود شخصیت اصلی که به شدت جلوی دوربین راحت است و خودش را به خوبی نمایش می دهد. فیلم انباشته از لحظات زیبا و تاثیرگذار است. مثل پلان بسیار زیبای محمود در قایقش بر پهنه آبی دریا. دل خوشی اش با کبوترها. درست کردن دمام و سازهای دیگر با دست های خودش و اشک های کودکانه اش به هنگام یادآوری پدرش.

فیلم لحظات خوبی دارد. به مثابه شکل موسیقی مخصوصش، ریتم فیلم نیز هماهنگ و پر سرعت است و پلان ها در شتابی درست طی می شود و فرصتی برای خستگی و بی حوصله شدن ایجاد نمی شود. نوع فیلم برداری که ترکیبی است از پلان های هوایی و شهری و دریایی تا فصل هایی از کنسرت های اجرا شده از ایران تا فرانسه و مسکو و جاهای دیگر و نیز قاب بندی های انباشته از رنگ همه و همه سبالو را دوست داشتنی تر و نیز فیلم مهم تری می کند. قصه شخصیتی که در لوای او، قصه قومی دور نرم نرم و خوش آهنگ روایت می شود تا بدانیم تیره پوستان جنوب ایران چه پیشینه ای دارند و از کجایند و این نوای موزون برخاسته از کدامین پیشینه است. باید به فاطمه معتمدآریا و انتخابش برای تهیه کنندگی این فیلم و اعتمادش به کارگردان اثر و گروه جوانش تبریک گفت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- با انتخاب کامل بازیگران و عوامل، فیلمبرداری «شوماه» در شهرک دفاع مقدس آغاز شد
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- آغاز اکران آنلاین «سبالو» و «اینجا کن است، اینجا کن نیست»
- پوستر بینالمللی «سبالو» رونمایی شد/ شرکت در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





