سینماسینما، عزیزالله حاجیمشهدی
با اندکی واقع بینی، به سادگی درمی یابیم که روند رو به رشد یا همراه با سیر نزولی مجموعه سازی در تلویزیون را نمی توان تنها با تکیه بر پسند و نظر و برآورد شخصی خود مشخص کرد. بی تردید این کار نیاز به یک پژوهش جدی و اساسی دارد تا مشخص شود که برای مثال با توجه به اقبال همگانی بینندگان برنامه ها، کدام مجموعه با تماشاگران پرشمارتری همراهی شده و یا در مجموع روند مجموعه سازی -به ویژه با تاکید بر مجموعه های مناسبتی، از جمله به مناسبت ماه رمضان – چه وضعیتی داشته است؟ واقعیت این است که به جز برخی نظر سنجی های تصادفی وموردی، بعید به نظر می رسد که به طور اصولی و علمی چنین پژوهشی برای ارزیابی روند رشد و تعیین حرکت صعودی یا سیر نزولی این گونه تولیدات صورت گرفته باشد. با این همه، با کمی اغماض، درمجموع این روند را در سایه ی تجربه هایی که در جریان برخی آزمون و خطاها به دست آمده است، می توان رو به رشد ارزیابی کرد.
شاید بتوان گفت که رقابت ناخواسته و غیر مستقیم مدیران تلویزیونی در ماه های خاصی همچون: ماه مبارک رمضان، محرم، دهه ی فجر، عید نوروز و… در به کار گیری همه ی توان خود برای بروز و ظهور داشته هایشان را هم باید در میزان رشد و یا افول این برنامه ها موثر دانست. چنین رقابت هایی اگر به راستی به قصد تولید مجموعه ها و برنامه هایی با کیفیت بالاتر و همراه با نوآوری ها و بدایع قابل اعتنایی همراه باشد، صد البته که می تواند مثبت و سازنده ارزیابی شود، اما در عمل، در اکثر موارد، این رقابت ها بیش تر در جهت عقب نیفتادن از یکدیگر بوده و جنبه ی رفع تکلیف داشته است! یعنی اگر مثلا شبکه ی یک سیما برنامه ای برای ماه رمضان را شروع کرده باشد، شبکه ای دیگر هم برای عقب نماندن ازاین قافله، به هر قیمتی که شده مجموعه ای را برای پخش آماده می سازد. بدیهی است که این گونه فعالیت های شتابزده را نمی توان چندان مثبت ارزیابی کرد. مشکل اصلی مدیران و شبکه های مختلف تلویزیون ما نداشتن نقشه ی راه مشخص و برنامه های مدون دوراندیشانه و آینده نگر است.
مرور مجموعه های تلویزیونی چند ساله ی اخیر به خوبی نشان می دهد که همواره موضوعات و مضامین خاصی در ماه رمضان مورد توجه بوده و در این میان از طنز گرفته تا سریال های ماورایی و یا سریال های تلخ اجتماعی رونق داشته است. در سال های اخیر نیز رویکرد خاصی در این موضوعات دیده نمی شود. گاه حتی سعی می شود که با گنجاندن یکی دو صحنه از مراسم افطار، موضوع یک مجموعه به گونه ای به ماه رمضان ربط داده شود!
تلاش برای استفاده از ظرفیت بالای تلویزیون به عنوان یک رسانه ی پرنفوذ وتاحدودی پرجاذبه تر از سایر رسانه ی گروهی ازجمله روزنامه و مجله ها و بسیاری از شبکه های اجتماعی و درگاه های اطلاع رسانی الکترونیک و…. بسیار سودمند است، چرا که می توان به نحوی مطلوب از قدرت نفوذ و میزان تاثیر گذاری این رسانه به خوبی استفاده کرد و حتی به گونه ای عمل کرد که از آن برای هدف هایی چون: ایجاد تغییرات مناسب در شیوه های رفتاری وگفتاری و سبک زندگی و سلیقه و پسند مخاطبان این رسانه ی پرنفوذ و گسترده در گروه های سنی مختلف از کودک و نوجوان گرفته تا جوان و افراد میانسال و مسن نیز به خوبی استفاده کرد.
موقعیت های زمانی خاصی مثل ماه رمضان که در عمل بسیاری از آدم ها در مقایسه با سایر ایام سال برای حضور درجمع خانواده در مراسم افطار یا سحر اشتیاق بیش تری نشان می دهند، بی تردید فرصت های مناسب تری برای بالا بردن میزان مخاطبان یک مجموعه یا برنامه ی تلویونی پیش می آورد. در این مسیر حتی به نظر می رسد که انتخاب نوع و قالب و رده بندی موضوعی و گونه شناختی این برنامه ها نیز چندان اهمیت ندارد. مهم تر از این مسئله که برنامه های تولیدی ما در فضای طنز شکل می گیرد یا ملودرام و مضمون و درونمایه ی مجموعه ی مورد نظر، مخاطب را به درک مسایل معنوی و ماورایی دعوت می کند یا برجنبه های مختلف اخلاق فردی واجتماعی تاکید دارد، تلاش برنامه سازان باید بر این هدف متمرکز شود که تلویزیون وبرنامه های تولیدی – اعم از برنامه های مناسبتی یا غیر مناسبتی – بتواند در کنار وجه سرگرم کننده بودن و پرکردن بخشی از اوقات فراغت افراد جامعه، به گونه ای غیر مستقیم، به تغییر رفتار و تغییر عادت ها و خلق وخوی ناپسند وآزار دهنده ی رو به گسترش در جامعه ی ما از جمله دوری جستن ازپدیده های زشتی چون : دروغ، خیانت، بدعهدی و تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی همنوعان ما، منجر شود.
در همه ی تلویزیون ها ی دنیا – اعم از تلویزیون های دولتی و یا شبکه های کابلی و خصوصی – در کنار مجموعه های تلویزیونی بلند ۳۰ یا ۶۰ بخشی، گاه ساخت مجموعه های کوچک و چند بخشی ( مینی سریال) هم به عنوان پدیده ای معمول و رایج در دستور کار قرار می گیرد. در ایران ساخت مجموعه های کوچک و چند بخشی در سال های گذشته، چندان معمول نبوده و تنها در دو سه سال اخیر آغاز شده است. چنان که برای نمونه، در کنار مجموعه هایی مثل:« پایتخت۴ » (ساخته ی سیروس مقدم) ، «گاهی به پشت سر نگاه کن» ( ساخته ی مازیارمیری ) و «دردسرهای عظیم» ( ساخته ی برزو نیک نژاد) در شب های قدر ، مجموعه ها ی کوچک «فراموشی» ( ساخته ی سعید سلطانی ) و «نیاز» ( ساخته ی حسین سهیلی زاده ) نیز پخش شده است.
صرف نظر از انگشت شمار بودن این برنامه ها به لحاظ کمی، باید توجه داشت که به دلیل مناسبتی بودن این نمونه ها، ساخت آن ها نباید با سهل انگاری، آسان پسندی و به ویژه با شتابزدگی های رایج همراه باشد، چرا که در این صورت، تردیدی نباید داشت که خطرهایی چون: تکراری بودن موضوعات و گاه حتی کلیشه ای شدن مضامین و درونمایه ی این گونه مجموعه ها و به خصوص شتابزدگی در تولید آن ها به خاطر فشردگی زمان ساخت، به کیفیت نازل برنامه ها منجر خواهد شد و همواره به عنوان آفت های زیانبار این گونه تولیدات، راه موفقیت برنامه سازان تلویزیونی را سد خواهد کرد!
در ماه رمضان امسال نیز، به رسم هرساله، شبکه های مختلف سیما در رقابتی آشکار با یکدیگر برای جذب مخاطبان خود تولید و پخش چند مجموعه از جمله: «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان (شبکه ی یک سیما)، «دلدار» به کارگردانی برادران محمودی ( شبکه ی دو سیما) ، «برادر جان» به کارگردانی محدرضا آهنج ( شبکه ی سه سیما ) و پخش تکراری مجموعه های تلویزیونی «امام علی» ( شبکه ی چهارسیما) و «افسانه ی جونگ مونگ» ( شبکه ی ینج سیما) را در دستور کار خود قراداده اند تا شاید بتوانند به جبران کم کوشی های آشکار دوسه ساله ی اخیر خود بپردازند! به ویژه که مخاطبان پروپاقرص مجموعه های مناسبتی ، هنوز خاطره ی شیرین تماشای برخی مجموعه های پربیننده از قبیل: «گمگشته»، «صاحبدلان»، «او یک فرشته بود»، «اغما»، «میوه ی ممنوعه» و «متهم گریخت» را از یاد نبرده اند. مجموعه هایی که به دلیل اقبال گسترده ی مخاطبان، گاه شاهد بازپخش آن ها نیز بوده ایم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- سریالهای رمضانی تلویزیون مشخص شد
- تصویربرداری سریال «نجلا» در تاسوعا و عاشورا متوقف شد/ ادامه تولید، بعد از ایام سوگواری
- تک صدایی در صداوسیما، به تک صدایی در شبکه نمایش خانگی تبدیل خواهد شد؟
- آیا سریال بوم و بانو شبیه سریال شب دهم است ؟/ واکنش مدیرگروه فیلم و سریال شبکه دو سیما
- نیکی کریمی، امین حیایی و امیر آقایی در “آقازاده” + عکس
- صدیقه کیانفر: بگذارید تا زندهام دوباره کار کنم
- لعیا زنگنه به “دنیای گمشده” پیوست
- سریال “خاک گرم” روی آنتن شبکه یک سیما
- صداوسیما نباید سلیقهای برخورد کند / توضیحات محمد مسلمی درباره حواشی برنامه “خوش و بش”
- ماجرای ساخت اولین سریال پوران درخشنده به کجا رسید؟
- عسگرپور: تلویزیون بیشترین لطمه را از بخش سیاسی خورده است
- نقد صدا و سیما / سریالها در حد پر کردن آنتن تلویزیون هستند
- مدیران آچمز سازندگان آبپز / طنز آیدین سیارسریع درباره مشکلات سریالسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد