سینماسینما، حمید عبدالحسینی
۱. مهم ترین عنصری که این دوره از جشنواره فجر را از جنبه های گوناگون دربرگرفت همه گیری ویروس کرونا بود که تاثیری وسیع از نحوه انتخاب فیلم ها تا برگزاری مراسم اختتامیه داشت. این تاثیرگذاری از جهات گوناگون قابل بررسی است و می توانست واجد نکات و دستاوردهایی مثبت هم باشد اما عدم وجود برخی زیر ساخت های اصولی به ویژه در حوزه اکران آنلاین باعث نوعی تشتت و به نوعی سردرگمی در میان بخش ها و عناصر برگزار کننده و به تبع آن شرکت کنندگان (فیلمسازان و عوامل آثار و نیز اصحاب رسانه) در این رویداد شد.
۲. خیل فیلم هایی که به دلایل گوناگون امکان نمایش نیافتند چیزی درحدود ۴۰ فیلم را تشکیل میداد که در این میان مجال مناسبی برای دیده شدن و بحث پیرامون این آثار و نیز مقایسه با فیلم های به نمایش درآمده از میان رفت کما اینکه در نظر گرفتن پروتکل های این دوران کاری پسندیده تلقی می شود اما می توانست با تدبیری مناسب تر که یکی از ملزومات آن امکان اکران مجازی آثار محسوب می شود زمینه ی دیده شدن طیف وسیع و متنوع تری از تولیدات را فراهم کرد.
۳. تنوع ژانر و عدم تمرکز آثار در جغرافیا و لوکیشن های شهری از جمله نکات حائز اهمیت در میان فیلم های جشنواره ۳۹ بود که این حجم از ریسک پذیری جریان تولید سینمای ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا را می توان نقطه ای امید بخش در افق پیش روی سینمای آینده ایران دانست.
۴. داوری آثار جشنواره چون همیشه بحثها و حواشی متفاوتی را به همراه داشت که مهم ترین آن انتقادات به درنظر گرفته نشدن بازی برخی بازیگران بود؛ اینکه بخشی از قضاوت درباره ی هر موضوعی دربرگیرنده سلیقه فرد یا جمع قضاوت کننده محسوب می شود امری بدیهی ست ولی نه همه ی آن، به خصوص وقتی گروه و یا آن جمع را تعدادی از صاحب نظران رشته ی مورد نظر تشکیل دهند که در چنین مواقعی انتظارات از خروجی آرا می بایست بیشتر دربردارنده تخصص باشد تا سلیقه.
۵ .انتشار برخی یادداشتهای تمجید آمیز پیرامون تعدادی فیلم های این دوره باعث بروز برخی انتقادات از سوی تعدادی چهره های رسانه ای درخصوص شائبه دریافت هزینه و برخی ارتباطات شد؛ فارغ از اینکه این اتهامات مطرح شده تا چه میزان صحت دارد ولی لزوم درنظر گرفتن اخلاق و پرهیز از هرگونه اتهام زنی آن هم در بستر فضای نقد یکی از نیازهای امروز سینمای ما محسوب می شود کما اینکه احترام به ساحت نقد و بالا بردن ظرفیتها نیز از جمله عناصر لازم و ملزوم همیشگی در این حوزه خواهد بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم