سینماسینما، حمید عبدالحسینی
۱. مهم ترین عنصری که این دوره از جشنواره فجر را از جنبه های گوناگون دربرگرفت همه گیری ویروس کرونا بود که تاثیری وسیع از نحوه انتخاب فیلم ها تا برگزاری مراسم اختتامیه داشت. این تاثیرگذاری از جهات گوناگون قابل بررسی است و می توانست واجد نکات و دستاوردهایی مثبت هم باشد اما عدم وجود برخی زیر ساخت های اصولی به ویژه در حوزه اکران آنلاین باعث نوعی تشتت و به نوعی سردرگمی در میان بخش ها و عناصر برگزار کننده و به تبع آن شرکت کنندگان (فیلمسازان و عوامل آثار و نیز اصحاب رسانه) در این رویداد شد.
۲. خیل فیلم هایی که به دلایل گوناگون امکان نمایش نیافتند چیزی درحدود ۴۰ فیلم را تشکیل میداد که در این میان مجال مناسبی برای دیده شدن و بحث پیرامون این آثار و نیز مقایسه با فیلم های به نمایش درآمده از میان رفت کما اینکه در نظر گرفتن پروتکل های این دوران کاری پسندیده تلقی می شود اما می توانست با تدبیری مناسب تر که یکی از ملزومات آن امکان اکران مجازی آثار محسوب می شود زمینه ی دیده شدن طیف وسیع و متنوع تری از تولیدات را فراهم کرد.
۳. تنوع ژانر و عدم تمرکز آثار در جغرافیا و لوکیشن های شهری از جمله نکات حائز اهمیت در میان فیلم های جشنواره ۳۹ بود که این حجم از ریسک پذیری جریان تولید سینمای ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا را می توان نقطه ای امید بخش در افق پیش روی سینمای آینده ایران دانست.
۴. داوری آثار جشنواره چون همیشه بحثها و حواشی متفاوتی را به همراه داشت که مهم ترین آن انتقادات به درنظر گرفته نشدن بازی برخی بازیگران بود؛ اینکه بخشی از قضاوت درباره ی هر موضوعی دربرگیرنده سلیقه فرد یا جمع قضاوت کننده محسوب می شود امری بدیهی ست ولی نه همه ی آن، به خصوص وقتی گروه و یا آن جمع را تعدادی از صاحب نظران رشته ی مورد نظر تشکیل دهند که در چنین مواقعی انتظارات از خروجی آرا می بایست بیشتر دربردارنده تخصص باشد تا سلیقه.
۵ .انتشار برخی یادداشتهای تمجید آمیز پیرامون تعدادی فیلم های این دوره باعث بروز برخی انتقادات از سوی تعدادی چهره های رسانه ای درخصوص شائبه دریافت هزینه و برخی ارتباطات شد؛ فارغ از اینکه این اتهامات مطرح شده تا چه میزان صحت دارد ولی لزوم درنظر گرفتن اخلاق و پرهیز از هرگونه اتهام زنی آن هم در بستر فضای نقد یکی از نیازهای امروز سینمای ما محسوب می شود کما اینکه احترام به ساحت نقد و بالا بردن ظرفیتها نیز از جمله عناصر لازم و ملزوم همیشگی در این حوزه خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





