سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
مشکل اصلی برخی از فیلم های به ظاهر ساختار شکن سینمای ایران این است که پرداختن به موضوعات و سوژه های به اصطلاح خط قرمزی را در دستور کار قرار می دهند اما بنا به دلایلی کم و بیش معلوم،در حد همان طرح موضوع باقی مانده و در نهایت مخاطب را با نوعی حس سرخوردگی مواجه می کنند. اتاق تاریک،تازه ترین ساخته روح الله حجازی،در زمره چنین آثاری قرار می گیرد. فیلم با قضیه گم شدن و سپس پیدا شدن پسربچه در بیابان های اطراف منزل آغاز می شود که به سرعت حس دلهره و تعلیق را بر فضای فیلم و شخصیت های آن حاکم می کند. به خصوص وقتی که پسربچه (امیر) به پدرش (ساعد سهیلی) در سکانس حمام از راز دیده شدن بدنش توسط غریبه ای پرده بر می دارد،این حس تعلیق مضاعف می شود. در ادامه اما فیلمنامه نویس ترجیح می دهد که واکاوی هر چه بیشتر شخصیت های اصلی و فرعی فیلم را در دستور کار قرار دهد که این مساله،قصه اصلی فیلم را به نوعی به حاشیه می برد. مساله اختلاف سن فرهاد و هاله (ساره بیات)،مشکلات ایشان در محل های کارشان،ارتباط سوال برانگیز پسر و دختر همسایه،شب گردی های کنجکاوی برانگیز فرهاد و … داستانک هایی فرعی هستند که درام فیلم را به نوعی منحرف کرده و البته کمک چندانی به قوام یافتن قصه فیلم و شناخت بهتر شخصیت های اثر نمی کنند. در عین حال حجازی با نمایش جلوه هایی بیرونی از بیماری درونی هاله سعی می کند نوعی نگاه روانشناسانه را نیز چاشنی اثر کند که در این راه نسبتاً موفق می نماید. اوج این مساله در سکانس شام اتفاق می افتد و دیالوگ های پینگ پونگی که بین شخصیت ها رد و بدل می شود تا گره گشایی اثر نیز طی همین روند صورت گیرد. گره گشایی ناامید کننده ای که همان سرخوردگی مورد اشاره در ابتدای این یادداشت را به همراه دارد. در چنین شرایطی،فیلم از احتمال رخ دادن یک تجاوز بی رحمانه به یک کودک آزاری بچه گانه تنزل و در نهایت به یک سوء تفاهم ساده مبدل شده تا به نوعی زهر ماجرا گرفته شده و فیلم به گونه ای خنثی خاتمه یابد. شاید به همین خاطر است که حجازی در سکانس نهایی فیلم،جمله ای در دهان فرهاد می گذارد که از بروز اتفاقی ناگوار در دوران کودکی فرهاد حکایت دارد. جمله ای که لابد قرار است مخاطب را بعد از تماشای فیلم نیز درگیر قصه و شخصیت هایش کند،غافل از این که ارتباط بین مخاطب و حال و هوای حاکم بر فیلم،پیش از این گسسته شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- راهیابی سریال «نوبت لیلی» به جشنوارهای در بریتانیا
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- گمشده در شهر
- معرفی بازیگر جدید سریال «نوبت لیلی»/ امین شعرباف مقابل دوربین حجازی
- پردیس احمدیه بازیگر سریال «نوبت لیلی» شد
- ادامه فیلمبرداری سریال «نوبت لیلی»/ معرفی عوامل
- اختگی/ نگاهی به فیلم «روشن»
- چشمان باز/ نگاهی به فیلم «روشن»
- نفشآفرینیهای متفاوت، قاببندی چشمنواز/ نگاهی به فیلمهای «روشن» و «روزی روزگاری آبادان»
- نگاهی به فیلمهای روز پنجم جشنواره فجر/ «روشن» و «روزی روزگاری آبادان»
- روحالله حجازی: سینما وظیفه دارد به نقاط کور بپردازد
- آوانگارد/ نگاهی به فیلم «روشن»
- ادامه فیلمبرداری روشن/ انتشار اولین عکس از سارا بهرامی در این فیلم
- پروانه ساخت چهار فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





